این روز ها برای حفظ سلامت مان و فرار از مواد شیمیایی، طعم دهنده ها، مواد نگهدارنده و هوای آلوده به میوه و سبزی جات پناه می بریم تا با ویتامین ها و مواد معدنی مفید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم و از فشار حملات شیمیایی ها بر بدن کم کنیم. اما آیا همه ی میوه ها سالم هستند؟

امروزه تمام میوه ها مثل گذشته سالم نیستند و تشخیص میوه ی سالم و ناسالم بسیار دشواراست.

چرا میوه ها سالم نیستند؟؟؟

به علت مصرف بیش از حد سموم دفع آفات و کود های شیمیایی توسط بعضی از کشاورزان، میوه ها نه تنها سالم نیستند بلکه در مواردی خطرناک و سرطان زا هستند. به طوری که برای فرار از سرطان مجبور می شویم پوست سرشار از پتاسیم خیار را جدا کنیم و مصرف میوه و سبزی را کاهش دهیم. این قضیه یک هشدار جدی است.

در سال های اخیر به دلیل گسترش فعالیت های صنعتی، غلظت فلزات سنگین (سرب، نیترات، جیوه و …) در محیط زیست و همچنین مواد غذایی افزایش یافته. از دلایل خطر آفرین بودن فلزات سنگین قدرت تجمع زیستی آن ها می باشد به این مفهوم که قادر هستند در سیستم بدن موجود زنده تجمع کنند و غلظت آن ها به مرور زمان بیشتر می شود. این فلزات در خاک جمع می شوند و جذب گیاه شده و وارد چرخه غذایی انسان می گردند.

امروزه به دلیل استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی حاوی ازت برای تسریع رشد رویشی، بسیاری از سبزی ها مخصوصا سبزیهای برگی دارای درصد بالایی نیترات هستند که در بسیاری از موارد از استانداردهای تعیین شده بیشتر است. البته نیترات خودش یک ماده سمی برای انسان محسوب نمی شود، ولی نیتریت حاصل از احیاء آن می تواند با آمین ها ترکیب شده و تشکیل نیتروزآمین را بدهد که ماده ای سرطان زا برای بدن محسوب می شود. علاوه بر سرطان تکرار مسمومیت باعث بیماری‌های عصبی مختلفی می‌شوند؛ یکی از اصلی‌ترین آنها پرخاشگری است. اختلال در حافظه کوتاه مدت و فراموشی‌های مختلف، اختلال یادگیری و فراگیری در کودکان، پارکینسون و آلزایمر از دیگر تبعات آن است. مساله دیگری که با آن مواجهیم، عقیم‌سازی و نابارور شدن است.

ماندگاری اثر سموم شیمیایی خطر دیگری است که سلامت انسان را تهدید می کند. در بسیاری از مواقع میوه ها  قبل از پایان دوره کارنس(مدت زمانی که لازم است پس از سم پاشی، باقی مانده سموم در اثر عوامل طبیعی تجزیه شده، و مقدار آن در سطح میوه وسبزی و سایر محصولات کشاورزی به حد قابل استفاده برسد) وارد بازار شده؛ در نتیجه باقی مانده سموم روی بافت میوه ها بتدریج در معده و کبد که وظیفه دفع سموم را برعهده دارد جمع شده و موجب بیماری های مختلف بسیار خطر ناکی می شود. باقی مانده سموم در برخی موارد می تواند باعث برهم خوردن تعادل بعضی عناصر مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن شده و مکانیسم طبیعی بدن را دچار اختلال می کند.
سمومی که برای دفع آفات گیاهی مصرف می شوند باید مدت معینی روی میوه و محصولات کشاورزی باقی بمانند تا تجزیه شوند. اما چون در بسیاری از موارد محصولات کشاورزی به اقتضای شرایط زودتر از موئد برای عرضه به بازار برداشت می شود، مقداری از سموم در بافت میوه به صورت تجزیه نشده باقی می ماند. وقتی شخص به طور مداوم در معرض سموم دفع آفات نباتی ، هر چه قدر هم کم قرار بگیرد به تدریج بیماری های خطرناک و مقاوم به درمان در شخص بروز می کند که شامل موارد زیر است:

سرطان، آلزایمر، ناباروری، اختلالات پیشرفته روحی روانی، تغییر و جهش ژنی که به نسل بعد هم منتقل می شود، آسیب های جدی سیستم عصبی ،آسم، افسردگی، اضطراب، از بین رفتن تعادل هورمونی : چاقی، دیابت، تومورهای تیروئیدی، تولد زود هنگام، جنین ها و نوزادان ناقص و مشکلات سیستم اعصاب مرکزی مثل ضعف حافظه، عدم تعادل در حرکات، تغییر شدید حالات روحی، ضعف بینایی.

راه حل چیست؟

برای در امان بودن از خطراتی که بدن را تهدید می کند باید از محصولاتی استفاده کنیم که برای سلامت انسان خطر آفرین نباشد. محصولاتی که عاری از عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده هستند و با رعایت حداکثر باقی‌مانده مجاز تولید می شوند. به این محصولات، سالم گفته می شود.
تعدادی از کشاورزان کشور سلامت و رضایت مصرف کنندگان را اولویت کار قرار داده؛ با رعایت این اصول محصولات سالم با گواهی  ICM تولید می کنند.

محصول سالم را از کجا تهیه کنیم؟ راهی برای تشخیص محصول سالم و ناسالم وجود دارد؟

پیکا با حمایت از تولید کنندگان محصول سالم این شرایط را برای مصرف کنندگان فراهم آورده تا به راحتی بتوانند به محصول سالم دسترسی داشته باشند؛ به گونه ای که تمام محصولات سالم قابل شناسایی باشند و مصرف کننده با اطمینان خاطر از محصولات سالم پیکا استفاده کند و راه شناسایی تولید کننده نیز وجود داشته باشد. پیکا با دغدغه ارتقا سلامت جامعه و ارزش به جان انسان ها با همکاری کارشناسان و بازرسان متعهد و متخصص، برای رسیدن به محصول سالم بر تمام مراحل کاشت تا برداشت نظارت دارد.

با حمایت و اطمینان شما و ارزش به حفظ سلامتی تان می توانیم تا تولید تمام مواد غذایی سالم پیش برویم با این شعار:
تغذیه سالم حق هر ایرانی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite