وقتی وارد فروشگاه می شوید تا مواد مورد نیاز خود را خریداری کنید؛  چه چیزی برای شما بیشترین اهمیت را دارد؟
هر چه سریع تر بر اساس لیست مواد مورد نیاز، سبد خرید را پر می کنید یا با مقایسه محصولات مختلف بهترین محصول را انتخاب می کنید؟
ملاک و معیار انتخاب شما چیست؟
شکل ظاهری و بسته بندی، تبلیغات، نام محصول یا سلامت و اصالت؟
محصولاتی را انتخاب می کنید که بیشترین تخفیف را دارند یا بهترین کیفیت ؟
تا به حال به برچسب مشخصات و اصالت محصول توجه داشته اید؟
برای انتخاب درست و سالم حاضر به وقت گذاری بیشتر و مطالعه اطلاعات روی بسته بندی هستید؟


واقعیت این است که اغلب ما به برچسب تغذیه محصولات دقت نمی‌کنیم و در واقع به آن اهمیت نمی‌دهیم. اما مسئله اصلی این است که بسیاری از ما حتی اگر به آن دقت کنیم، توانایی درک صحیح اطلاعات آن را نداریم.

شاید بارها این اتفاق برای شما افتاده باشد که محصولی را خریداری کنید و بعد از استفاده متوجه فساد و پایان تاریخ مصرفی ان شده باشید. ممکن است متوجه شوید طعم مورد نظرتان نبوده یا محصول ترش و شیرین و تند را جا به جا برداشته اید. اگر شیوه نگهداری را مطالعه نکنید ممکن است از کیفیت محصول کاسته شود. و از همه مهم تر ممکن است محصولی استفاده کنید که سلامت شما را به خطر بیندازد.

معیار های مختلفی میتواند در خرید و انتخاب نهایی محصولات تاثیر گذار باشد.معیار ها و مشخصاتی که میتوانند اطلاعات و ویژگی های مهمی را در رابطه با محصولات در اختیارمان قرار دهد. این معیار ها و اطلاعات درج شده بر محصولات میتوانند گاها حافظ سلامت ما باشند و با مطالعه و توجه به برخی از این معیار ها میتوانیم انتخاب درستی در خرید محصولات داشته باشیم. در این مقاله به برخی از معیار های مهمی که در خرید محصولات میتوانند به ما کمک کنند میپردازیم.

از جمله مهمترین اطلاعات درج شده بر روی محصولات برچسب و شناسنامه ی محصولات هستند.

برچسب و شناسنامه محصول چه اطلاعاتی به ما میدهد؟


1. علامت استاندارد:

 نشان می دهد که این محصول حداقل های لازم برای قابل اطمینان بودن را دارد.


2. تـاریـخ مـصرف و انقضا:

 مدت زمانی که مواد غذایی را می تـوان پیش از فاسد شدن نگهداری کرد، به مصرف کننده نشان می دهد، مشــروط بـر ایـنـکه شرایـط نگهداری آنها کاملا رعایت گردد.

موادغذایی به سه دسته فسادپذیر و غیرفساد‌پذیر و گاهی نیمه فسادپذیر تقسیم‌بندی می‌ شوند.برخی محصولات مثل برنج، حبوبات، کیک و بیسکوییت وبه طور کلی مواد خشک فسادپذیری دیرتری داشته یا غیرفسادپذیر هستند. مواد غذایی نیمه فساد پذیر مانند سبزی ها و میوه ها که می توان آنها را در هوای خنک و خارج از یخچال برای مدت کوتاهی نگهداری کرد و در هوای گرم باید در یخچال قرار داده شوند.دسته ی سوم مواد غذایی که زود فاسد می شوند مثل شیر ، گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ و سایر مواد غذایی حیوانی که به دلیل فساد سریع باید آنها را فقط مدتی کوتاه و آن هم در یخچال نگهداری کرد.

تاریخ انقضا به دو گونه روی محصولات درج می‌شود:
– بهترین تاریخ برای مصرف؛ در مورد مواد غذایی چون: کیک، کلوچه و شکلات که فسادپذیری کمتری دارند، درج تاریخ انقضا بهترین تاریخ مصرف است،  یعنی تا آن زمان کیفیت و تازگی محصولات حفظ شده و بعد از آن اگر مصرف شوند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود و مسمومیتی اتفاق نمی‌افتد ولی دیگر آن محصول کیفیت اصلی خود را ندارد.


– تاریخ انقضای فروش؛ با پایان این تاریخ محصول دیگر قابل استفاده نیست و برای سلامت ضرر دارد.

در انتخاب محصول، بهتر است بیشتر از تاریخ انقضا به تاریخ تولید توجه کنیم. موقع خرید بهتر است محصولی را خریداری کرد که تاریخ تولید به‌روزتری دارد. تازه‌ترین تاریخ تولید، به معنی این است که آن محصول دارای کیفیت و شرایط بهتری است.

3.  حجم یا وزن محصول غذایی:
با آگاهی از وزن درج شده روی بسته بندی به میزانی که مورد استفاده و نیازتان است خریداری می کنید.

4. جدول ارزش غذایی درج شده بر روی محصولات:

این جدول نشان میدهد که محصول دارای چه مواد تشکیل دهنده ای است و کمک میکند تا از ارزش غذایی محصولی که میخواهیم استفاده کنیم اگاه باشیم.

 به عنوان مثال:

قند

کربوهیدرات

میزان انرژی تولید شده از مصرف محصول

 پروتئین

اسید های چرب

درصد چربی

ویتامین ها و مواد معدنی

این اطلاعات  برای افرادی که محدودیت و یا ممنوعیت غذایی از جمله قند و چربی دارند ، بسیار مفید است.

5.مواد تشکیل دهنده ی محصول:

با توجه به این بخش درج شده بر روی محصولات میتوانیم مواد به کاربرده شده در محصول را شناسایی و با توجه به محدودیت و ممنوعیت هایمان  در رژیم غذایی بهترین محصول را برای خریداری انتخاب کنیم.

6.شناسنامه ی محصولات (نام و نشانی تولید کننده، توزیع کننده و بسته بندی محصول غذایی) :
با درج اطلاعات دقیق تولید کننده اطمینان شما از خرید محصول بیشتر می شود. زیرا مراحل نظارت و کنترل محصول قابل بررسی و پیگیری است. شناخت شرکت تولید کننده باعث می شود با رضایت از محصول و کیفیت آن به راحتی سایر محصولات و تولیدات آن شرکت را شناسایی و خریداری نمایید و یا در صورت نارضایتی از خرید مجدد خودداری نمایید.

امروزه به دستور سازمان بهداشت غذا و دارو مواد غذایی مخصوصا میوه ها و سبزیجات، باید شناسنامه دار شوند.

اگر برای شما برچسب و اصالت و اطلاعات محصول و تولید کننده اهمیت دارد لازم به ذکر است که شرکت پیکا میوه و سبزیجات سالم و شناسنامه دار را به بازار عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite