در هر شغلی میتوان دلال های مخصوص به ان کسب و کار را پیدا کرد.از این رو با مواجهه با هر صنعت یا کسب و کاری باید از فرایند های پیچیده ای که دلالان به وجود می اورند عبور کرد. دلال کسی است که با دریافت حق معینی واسطه بین خریدار و فروشنده می‌شود. به طور کلی اگر به حضور دلالان در بازار نگاهی بیاندازیم ، با توجه به این که واسطه ها پلی ارتباطی میان  متقاضی و تولید‌کننده یا عرضه‌کننده هستند، متوجه این موضوع خواهیم شد که دلالان تنها نقش منفی در بازار ندارند چرا که یکی از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی واسطه‌گری است. وظیفه این عنصر، انتقال کالا یا خدمت از تولیدکننده به مشتری نهایی است. طیفی از واسطه‌ها مثل عمده فروشها، خرده فروشها، دلالها، نمایندگان تولید، عاملان فروش، شرکت‌های حمل و نقل، انبارهای مستقل، بانکها، شرکت‌های تبلیغاتی و امروزه شبکه بزرگ و وسیع جهانی اینترنت عملیات انتقال را انجام می‌دهند. واسطه‌گران به دلیل شناسایی خریدار و ایجاد ارتباط  او با فروشنده ، تولید کننده و عرضه کننده باعث می‌شوند که هزینه های شناسایی برای محصول کم شود. با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع در جوامع امروزی هدف از این کار تنها کسب درآمد است از این سو در کشور ما نمونه‌های دلالان غیرقانونی و غیرمجاز به وفور یافت میشود. کسانی که بدون داشتن پروانه کسب و به ‌صورت زیرزمینی در عرصه‌های مختلف اقتصادی نقش واسطه‌گر را ایفا می‌کنند.ورود افراد سود جو به این چرخه ی سازنده میتواند عواقب تخریب کننده ای برای تمامی بخش های ذینفغ و بازار داشته باشد. کشاورزان، باغداران و میوه‌فروش‌ها نیز چندین‌ سال است که به پدیده دلالی روبه رو شده اند و از این قاعده مستثنا نیستند.

کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی بیشترین زحمات را اعم از تهیه ی بذر، اماده سازی زمین جهت کشت ،عملیات کاشت، داشت، برداشت و همچنین حفظ و نگهداری زمین و محصول را متحمل میشوند در نتیجه باید بیشترین سود عایدشان گردد. این امر باعث میشود تا کشاورزان بتوانند با انگیزه بهتر، به تولید بیشتر برسند و در این راه گامهای بلندتری بردارند اما وجود واسطه ها و دلالان غیر قانونی در این عرصه باعث میشود تا بیشترین سود در این مسیر به انها برسد. به عبارت دیگر می توان گفت آنچه بیش از هر عاملی حتی حوادث غیر مترقبه از جمله سرمازدگی محصولات، تگرگ و باران‌های سیل آسا که نابودی محصولات کشاورزی را به دنبال دارد، کشاورزان را ناراحت و نا امید می‌کند، فعالیت غیر منطقی و سودجویانه دلالان محصولات کشاورزی است. این عامل باعث نگرانی زیاد کشاورزان میشود . درسال های اخیر علاوه بر افزایش هزینه های بذر ، کود، سم،حفظ و نگهداری محصول و هزینه های واسطه گری، خشکسالی های پی در پی نیز باعث کاهش منابع آب، افزایش شوری آب و خاک و به دنبال آن کاهش تولید محصولات کشاورزی و باغی شده است که این امر به ناچار کشاورزان و باغداران را وادار به افزایش قیمت محصولات خود می کند. متاسفانه امروزه کشاورز و مصرف کننده هر دو از وضع موجود ناراضی هستند چرا که از طرفی سود تولید کننده کاهش و هزینه ی خرید مشتری افزایش مییابد و این دلال‌ها هستند که برنده بازار میوه و تره بار میشوند.با افزایش جمعیت شهرها کشاورزان مسئولیت بیشتری برای تامین غذا به سرتاسر کشور از جمله بازار های ، روستا ها و شهر های پیشرفته دارند. پس در صنعت کشاورزی نیز نیاز به مهارت بازاریابی و فروش وجود دارد. در برخی موارد دلالان و واسطه ها با نگهداری و انبار کردن محصولات یا به اصطلاحا با انجام احتکار در رابطه با محصولات باغی و کشاورزی باعث میشود که اختلال در زنجیره ی توزیع، پخش و فروش محصولات ایجاد شود. دلالان این کار را جهت گران شدن محصولات و فروش این محصولات با قیمت بالاتر در شرایطی که خود مناسب تلقی میکنند به فروش میرسانند.این امر ایجاد تورم و گرانی محصولات می گردد.

کلام اخر:

همانطور که گفته شد واسطه ها و دلالان نقشی پر رنگ در چرخه ی بازار دارند و حضورشان در عرصه ی بازار الزامیست بااین شرط که همکاری تولید کنندگان و واسطه گر ها همگی در جهت به نتیجه رساندن این فرایند باشد. پس لازم است که در انتخاب توزیع کننده ،واسطه و نمایندگی ها جهت شناساندن ، توزیع و پخش و شناسایی محصول و بازار دقت کافی و لازم داشته باشیم.  

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite