ویتامین در

بهترین راه جذب ویتامین D

 محققان دریافتند که ویتامین D به عنوان ویتامین خورشید شناخته می‌شود. پوست بدن انسان پس از برخورد با اشعه آفتاب با استفاده از کلسترول موجود در بدن، ویتامین D می سازد. می‌توان گفت، کلسترول باعث می‌شود انرژی لازم برای سنتز ویتامین D فراهم شود.
با شروع فصل سرما و کاهش نور خورشید تامین ویتامین D بدن به وسیله خورشید بسیار کم تامین می‌شود. عوامل دیگری مثل: سبک زندگی، کاهش فعالیت‌ها در فضای آزاد و آلودگی هوا نیز، باعث کمبود جذب ویتامین D توسط خورشید می‌شود. باید توجه داشت که این کمبود را باید به روش‌های دیگری مثل تغذیه و استفاده از مکمل‌ها جبران کنیم.

فعال سازی ویتامین D در بدن

منیزیم برای فرآیند دو مرحله‌ای درون کبد و کلیه‌ها مورد نیاز است. عملکرد آن، به شکلی است که ویتامین D را به شکل فعال زیستی آن تبدیل می‌کند. همچنین به عقیده‌ی محققان، منیزیم ویتامین D را به شکل مناسب و قابل استفاده در بدن تبدیل می کند. به همین علت، فعالیت پروتئین متصل به ویتامین D، که حمل و نقل ویتامین در خون را انجام می دهد نیز به منیزیوم وابسته است. بنابراین منیزیم یکی از فاکتورهای مهم برای سنتز و فعال سازی ویتامین D است. از نشانه های کمبود منیزیم می توان به کمبود خواب، اسپاسم عضلانی، انقباض ناگهانی چشم و ضربان قلب نامنظم اشاره کرد.

نور خورشید جذب کلسیم و فسفر را که جزء مواد معدنی مهم برای حفظ و تقویت استخوان‌ها به حساب می‌آید را افزایش می‌دهد. از این رو اگر شما نتوانید به اندازه نیاز بدن از نور آفتاب بهره بگیرید؛ می‌توانید با مصرف مکمل‌های غذایی مثل:
مصرف ۳ بار در روز روغن جگر ماهی
استفاده از قرص های حاوی ویتامین D
مقدار مورد نیاز این ویتامین را تامین کنید.


										ویتامین دی از طریق نور خورشید

زمان مناسب جذب نور

بهترین زمان برای جذب ویتامن دی توسط خورشید وسط روز به ویژه در روز‌های تابستان است. چرا که هنگام ظهر بیشترین میزان ویتامین D در بدن ساخته می‌شود. ولی باید مدت زمان مواجهه با خورشید کاهش یابد. این نکته را به یاد داشنه باشید؛ برای جلوگیری از سرطان پوست، هنگام مواجهه با نور مستقیم خورشید حتما از ضد آفتاب های مناسب محل زندگی خود استفاده کنید.


										راه جذب ویتامین D در بدن

مضرات کمبود ویتامینD

کمبود ویتامین D باعث بروز مشکلات جدی برای بدن انسان می شود. از جمله مشکلاتی که به خاطر کمبود این ویتامین ایجاد می شود می توان به افسردگی، ضعف عضلانی، پوکی استخوان، نرمی استخوان، سرطان، دیابت نوع ۱ و ۲ و در نهایت مرگ اشاره کرد.

عوارض کمبود ویتامین D3

  • احساس ناراحتی در استخوان‌ها
  •  ضعف ماهیچه
  • آسم و تنگی نفس در کودکان
  • کم شدن عملکرد شناختی در افراد کهنسال

زمان خوردن مکمل ویتامین D


										قرص ویتامین D

مصرف مکمل و کپسول های ویتامین برای سلامت بدن بسیارمفید هستند. ولی درصورت عدم مصرف صحیح می توانند برای بدن ضرر داشته باشند. بنابراین زمان مناسب استفاده از ویتامین ها و مکمل ها اهمیت زیادی دارد.
درصورتیکه پزشک متخصص با توجه به نتیجه آزمایش، کمبود ویتامین D را تشخیص دهد؛ قرص یا کپسول های ویتامین D را تجویز می‌کند. پزشک معمولا بر اساس میزان کمبود این ویتامین، در ابتدای مصرف هفته ای یک کپسول و در ادامه براساس نتایج آزمایشات و دادن رژیم غذایی، مصرف ماهانه کپسول را توصیه می کند. ممکن است از ابتدا مصرف ماهانه کپسول را تجویز نماید.
میزان مصرف کپسول‌های ویتامینD باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. بنابراین هیچ وقت به صورت خودسرانه اقدام به خوردن این قرص‌ها نکنید.

مازاد ویتامین D در بدن از طریق ادرار دفع نمی شود. به همین علت همانطور که کمبود ویتامین D برای بدن ضرر دارد؛ مصرف مازاد آن هم خطراتی نظیر مسمومیت را به همراه دارد. می توان گفت که این خطرات در کودکان، بانوان باردار و سالمندان از بقیه افراد بیشتر است.

زمان خوردن ویتامین D3

فواید ویتامین D3 و نقش مهم این ویتامین در اعمال حیاتی بدن با پیشرفت علم بیشتر و بیشتر در حال شناخته شدن است. پس نباید از آن غافل شد.
ویتامین D3 به‌طور طبیعی زمانی که در معرض نور خورشید قرار بگیریم در سطح پوست ساخته می‌شود. D3 درون بدن انسان به هورمون تبدیل می‌شود تا به جذب کلسیم و فسفری که از منابع غذایی وارد بدن شده، کمک کند. این ویتامین به‌عنوان منبع باکیفیت ویتامین D شناخته می‌شود. به همین علت برای سلامت بدن اهمیت بالایی دارد.

منبع ویتامین D3 در جانوران پیدا می‌شود. بنابراین افراد گیاه‌خوار و وگان در تامین سطح مورد نیازشان از طریق رژیم غذایی دچار کمبود می‌شوند. پس باید از طریق مصرف مکمل‌ها و کپسول‌ها این ویتامین را تامین کنند.
شما می‌توانید از طریق آزمایش خون و تست ویتامین D3 از میزان آن در بدنتان مطلع شوید. در صورت لزوم و تشخیص پزشک، اقدام به مصرف قرص‌های ویتامین D3 و مکمل های آن کنید.

توجه داشته باشید که زمان مصرف و میزان مصرف ویتامین D3 حتما باید توسط پزشک متخصص باشد.

مواد غذایی حاوی ویتامین D

یکی از بهترین راه‌های جذب ویتامین D از طریق منابع غذایی مثل:
ماهی‌های چرب، گوشت قرمز، تخم‌مرغ یا شیر غنی‌شده با ویتامین D اشاره کرد است.

مواد غذایی حاوی ویتامین D3

چربی حیوانی، تخم مرغ، شیر، جگر گوسفند، ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی و میوه های خشک شده( به مقدار بسیار کم) از منابع خوب ویتامین D3 محسوب می شوند.
حفاظت از سلامت دندان‌ها و حفظ استخوان ها از اثرات خوب این ویتامین است.


										مواد غذایی ویتامین D

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite