نوزادان و کودکان میوه بخورند؟

همانطور که می‌دانید خوردن انواع میوه برای سلامت و تندرستی بدن بسیار اهمیت دارد. بدن کودکان در آستانه‌ی رشد نیاز بسیار زیادی به مواد غذایی مفید دارد. استفاده از میوه در تغذیه کودکان بسیار لازم و ضروری است؛ چون این گروه غذایی بخشی از نیاز آن‌ها را به مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها تامین می‌کند. میوه ها برای سلامت و رشد کودک بسیار مهم هستند و کودک مقداری از آهن مورد نیاز خود را از میوه دریافت می کند. فیبر موجود در میوه نیز در کاهش مشکلات یبوست در کودک موثر است.


										میوه نوزاد 8 ماهه

از چه زمانی؟

بخاطر حساس بودن بدن کودکان خوردن میوه باید طبق برنامه و اصول شروع شود؛ تا معده و سیستم گوارش ذره ذره آماده‌ی جذب و هضم میوه شوند.
تقریبا نوزاد 8 ماهه می تواند از غذاهای جامد استفاده کند. برای شروع تا رشد کامل دندان ها باید از غذاهی آبکی، نرم و پوره تغذیه کند.
در چند هفته ابتدایی آغاز تغذیه تکمیلی می‌توان میوه را وارد برنامه غذایی کودک کرد. برای شروع از آبمیوه رقیق استفاده کنید. به‌ تدریج با بزرگ شدن کودک غلظت آن را زیاد کنید. بعد از خوردن آبمیوه و عادت کردن به طعم و مزه‌ی جدید میوه‌ها، می‌توانید میوه را به صورت پوره و له شده به نوزاد بدهید.

بهترین میوه‌‌ برای نوزاد

برای تغییر و اضافه کردن خوراکی جدید در برنامه غذایی نوزاد حتما طبق برنامه پیش روید؛ و با پزشک مشورت کنید؛ تا کودک دچار حسایت و آلرژی نشود.
به طور معمول بهترین میوه‌ها برای شروع در تغذیه‌ی نوزاد سیب، موز و هلو است؛ که باید به صورت پوره مصرف شود. برای تغذیه‌ی از سبزیجات بهتر است ابتدا با مخلوط آب هویج و سیب شروع کنید.
همیشه به یاد داشته باشید که کودکتان کدام میوه ها را آسان تر هضم می کند.


										میوه کودک

پوره سیب

سیب اولین گزینه برای چشاندن طعم میوه به کودک است. هرگز قطعات کوچک سیب را در دهان کودک قرار ندهید. سیب را به شکل پوره در آورده و به او بدهید. می توانید سس سیب درست کنید که برای کودک منبع خوبی برای ویتامین ث است

پوره موز

موز نیز حاوی مقدار زیادی آهن و مواد معدنی است. برای رشد طبیعی عضلات و نیز عملکرد مناسب قلب کودک لازم است.
طعم شیرین موز را بیشتر کودکان دوست دارند. به همین علت برای علاقه‌مند کردن کودکان به میوه گزینه‌ی مناسبی است.

پوره هلو

هلو از جمله میوه هایی است که برای شروع می توانید در ترکیب با سیب برای کودک استفاده کنید. هلو حاوی ویتامین آ و ث است، برای تقویت سلامت چشم مفید است. همچنین به تشکیل سلول های سفید خون کمک می کند. می توانید از هلو و زردآلو خمیری تهیه کنید و به کودک بدهید. چون کودک تازه با میوه آشنا شده است، باید میوه هایی به او بدهید که گوارش آن ها ساده باشد. ترکیب پوره هلو و زردآلو، برای کودک بسیار قابل هضم است.


										تغذیه نوزاد 8 ماهه

میوه هایی که نباید به نوزاد بدهید

آخرین میوه‌ای که در این روند باید وارد برنامه شود، مرکبات است، زیرا مرکبات ممکن است حساسیت‌زا باشند. تنها انتخاب موجود در میان مرکبات آب لیمو شیرین است که میزان حساسیت‌زایی آن از دیگر انواع مرکبات کمتر است.
برخی از میوه هایی که در ابتدا نباید به نوزاد داده شوند، عبارت اند از: توت فرنگی، پرتقال و گریپ فروت. چون این میوه ها بسیار اسیدی هستند و ممکن است التهاب پوستی در کودک ایجاد کنند.
از میوه هایی که میزان بقایای سموم در آن ها زیاد است برای کودکان پرهیز کنید. در میوه هایی مانند آلو، گلابی و هلو آلودگی سموم و آفت کش ها بالا است. برخی نوزادان سیستم ایمنی قوی دارند و می توانند آن را هضم کنند، اما سیستم ایمنی همه کودکان به یک اندازه قدرتمند نیست. بنابراین بهتر است از چنین میوه هایی اجتناب کنید. در صورت استفاده از میوه ی گواهی شده ی سالم می توانید با خیال راحت به کودکان دلبندتان میوه دهید تا در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار نگیرند.

آرزوی ما

آرزوی ما پیکایی‌ها برای شما و همه‌ ی مردم این است که بتوانیم با گشترش کشت و توزیع مواد گواهی شده‌ ی سالم سلامتی و آسایش خاطر از مصرف میوه‌ ها را به شما هدیه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite