تولید رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی از چاشنی های پر مصرف و محبوب در سراسر دنیا به شمار می آید. رب گوجه فرنگی در ایران نیز بسیار پر استفاده و محبوب است؛ که به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها و خورشت ها کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم به تولید رب گوجه فرنگی خانگی، تولید رب گوجه صنعتی و کارخانه ای بپردازیم. با ما همراه باشید تا با انواع روش های تهیه و تولید رب گوجه فرنگی آشنا شوید.

تولید رب گوجه فرنگی خانگی

در ایران از قدیم رسم تهیه رب گوجه در اواخر فصل تابستان که گوجه فرنگی ها آب دار و فراوان بودند رایج بوده است. اما تارخچه تهیه و تولید رب گوجه برای اولین بار به کشور ایتالیا بر می‌گردد. اگر شما می خواهید رب گوجه را در خانه بدون مواد نگه دارنده و سالم تهیه کنید در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

  1. گوجه فرنگی به میزان دل‌خواه (۱ صندوق )
  2. نمک برای یک صندوق یک پیمانه
  3. روغن مایع 1 فنجان برای یک صندوق


										رب گوجه سالم

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی:

  • برای تهیه رب گوجه فرنگی خانگی در ابتدا تمام گوجه ها را کامل بشویید. سپس در جای مناسب قرار دهید تا کاملا خشک شود.
  • پس از خشک شدن گوجه ها آن ها را برش دهید. توجه داشته باشید که هرچه برش ها کوچک تر، روند پخت و پوره شدن زودتر انجام می‌شود.
  • بر روی گوجه های برش داده شده نمک بپاشید و در ظرف سر بسته ای زیر نور آفتاب به مدت 24 ساعت قرار دهید. در این مدت گوجه ها باید آب انداخته باشند و پوست آن ها جدا شده باشد. سپس آن‌ها را در آب‌کش بزرگی بریزید، بریزید آن ها را چنگ بزنید تا آب گوجه ها گرفته و پوست آن جدا شود.
  • پس از آن گوجه ها را در قابلمه مناسب ریخته و بر روی گاز با شعله مستقیم و کم قرار دهید. در این مرحله مرتب رب را هم زنید تا ته نگیرد و نسوزد. پس از چند ساعت مقدار دل‌خواه نمک و روغن را به رب اضافه کنید. به طور میانگین 4 تا 5 ساعت زمان مناسبی است تا رب به غلظت مناسب برسد و آب آن کاملا تبخیر شود.
  • در آخر پس از رسیدن رب به غلظت مورد نظرتان زیر آن را خاموش کنید. پس از خنک شدن در ظرف های شیشه ای بریزید. اکنون شما می‌توانید از رب گوجه سالم و خانگی خود لذت ببرید.
  • نکته مهم: بهتر است تا 24 ساعت درب شیشه ها را نبندید و روی آن را با پارچه توری بپوشانید تا از ترکیدگی شیشه جلوگیری شود.

تولید رب گوجه صنعتی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت و کمبود وقت اکثر خانواده ها ترجیح می دهند از رب گوجه صنعتی و کارخانه ای استفاده کنند. رب گوجه کارخانه ای انواع متفاوتی دارد و به راحتی در تمام فروشگاه ها و سوپر مارکت ها قابل دسترس می باشد. متخصصان تغذیه بر این باورند که ارزش غذایی رب گوجه فرنگی صنعتی از خانگی بیشتر است، چرا که برای تهیه رب گوجه فرنگی به صورت صنعتی از اواپراتورهای تحت خلاء، در دمای حدود ۶۰ درجه استفاده می شود. به این خاطر مقدار ویتامین ها و املاح بیشتر در رب می ماند؛ ولی در روش خانگی به دلیل حرارت بالا املاح و ویتامین های رب از بین می رود و رنگ رب تیره تر می شود.

مواد استفاده شده در تولید رب گوجه صنعتی

ترکیبات رب گوجه‌فرنگی صنعتی زیاد متنوع نیست. معمولا بیشتر وجه تمایز در غلظت رب گوجه است. این تفاوت به میزان حرارت دادن گوجه فرنگی بستگی دارد. در تهیه رب گوجه فرنگی صنعتی مانند خانگی بیشتر گوجه فرنگی استفاده می‌شود. نمک موجود در تهیه رب گوجه فرنگی صنعتی طبق استانداردهای تایین شده باید 1 تا2 درصد باشد. همچنین از مواد افزودنی و نگهدارنده ای که باعث می‌شود رب گوجه فرنگی صنعتی دربسته بندی حدود ۱۸ ماه سالم بماند در این ترکیبات استفاده می‌شود.


										رب گوجه فرنگی در کارخانه

طرز تهیه رب گوجه فرنگی در کارخانه

برای تهیه رب گوجه فرنگی صنعتی از دو نوع گوجه‌ی گل‌خانه ای و کشاورزی استفاده می‌شود. کارخانه‌ها معمولا گوجه‌هایی را استفاده می‌کنند که آب‌دار و دارای گوشت بیشتر و شکل آن ها بیضی باشد. گوجه فرنگی که در تهیه رب از آن استفاده می‌شود باید استاندارد های خاصی را داشته باشد به طور مثال :
قرمز و رسیده باشد.
بخش‌هایی از گوجه زرد یا سبز و سفید نباشد.
خراب و کپک زده نباشد. چراکه گوجه کپک زده سالم نیست و برای بدن ضرر دارد. همچنین طعم رب را تغییر می‌دهد.
روند تولید رب گوجه به‌صورت صنعتی شامل: آماده‌سازی، تولید و بسته‌بندی است.

آماده سازی:

در این مرحله عملیات سورتینگ، شستشو، خرد کردن، و پیش‌پخت گوجه فرنگی انجام می‌شوند. سپس گوجه های خرد شده در اثر حرارت گرم و له می‌شود. و پس از آن گوجه‌های خرد شده در حالت نیم‌پز، وارد مرحله تولید می‌کنند.

تولید:

در مرحله تولید، آب گوجه ابتدا صاف و سپس تغلیظ می‌شود. آب گوجه توسط پمپ وارد دیگ تغلیظ یا بچ می‌شود. به دلیل بالابودن ناخالصی درکشور ما و لزوم افزودن آب نمک بجای نمک خشک نمک زنی اگر در تانک فرموله انجام شود بهتر است. آب گوجه می‌تواند دریک یا دو یا چند مرحله تغلیظ شود. آب گوجه در دیگ تغلیظ تحت خلأ و بصورت غیرمستقیم با بخار حرارت می‌بیند؛ تا آب خود را از دست دهد.

بسته‌بندی:

در مرحله بسته‌بندی وقتی غلظت مواد جامد در آب رب گوجه فرنگی به ۲۸ رسید، آن را داخل قوطی‌های مخصوص بسته بندی می‌کنند. سپس قوطی‌های پرشده از رب گوجه فرنگی درب گذاری می‌شوند. قوطی‌ها از تونل بخار عبور داده می‌شوند؛ تا حرارت مرکز قوطی به ۹۰ درجه سانتی‌گراد برسد و پاستوریزه شود. نگهداری زمان اقامت محصول درحرارت به نوع ظرف بسته بندی و اندازه آن بستگی دارد.
توجه داشته باشید که در تهیه رب گوجه کارخانه ای تمام مراحل توسط ماشین آلات صنعتی و بدوم دخالت انسان تحت شرایط ویژه انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite