خشک کردن میوه در خانه

اگر عاشق میوه خشک هستید و میخواید هوای جیبتون رو هم داشته باشید می تونید توی خونه میوه خشک درست کنید. اگر دستگاه میوه خشک کن ندارید نگران نباشید با روش های آسان و کم هزینه میتونید از میوه های متنوع و خوشمزه یه خشکبار مقوی درست کنید.
خشک کردن میوه‌ها بهترین راه برای جلوگیری از خراب شدن میوه‌هاست. بعضی از میوه‌ها در برخی از فصول سال فراوان‌تر از سایر میوه‌ها هستند. برای استفاده از میوه‌ها در فصول مختلف سال می‌توانید میوه‌ها را خشک کنید و از آن استفاده کنید. برای تهیه‌ی میوه خشک در خانه روش های مختلفی مثل خشک کردن در فضای باز، خشک کردن در فر، ماکروفر، سولاردام، توستر، خشک کردن روی بخاری و شوفاژو خشک کردن با دستگاه میوه خشک کن وجود دارد.


										میوه خشک

مراحل اولیه خشک کردن میوه

1. برای تهیه‌ی میوه خشک ابتدا میوه‌های کاملا رسیده را انتخاب کنید و با آب سرد بشویید.

2. قسمت‌های لکه‌دار و خراب را جدا کنید.

3. اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید. ساقه‌ی توت‌ها را نیز جدا کنید.

4. با انتخاب خودتان می‌توانید پوست میوه‌ها را بگیرید. برخی میوه ها مانند هلو، شلیل و سیب در صورتی‌ که پوست‌شان گرفته شود، بهتر خشک می‌شوند. برای جدا شدن راحت پوست میوه، پایین هر قطعه از میوه با چاقوی پوست‌کن، یک علامت X ایجاد کنید. تکه‌های میوه را به‌مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش بریزید و سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید.

5. میوه‌ها را به‌صورت هم‌اندازه برش بزنید تا در مدت زمان یکسانی خشک شوند. میوه‌های کوچک مثل انگور، توت‌فرنگی، گیلاس و گوجه فرنگی مینیاتوری را می توانید به صورت درسته خشک کنید. میوه های متوسط را می توان نصف یا حلقه حلقه کرد و میوه های بزرگ یا خیلی سفت مثل انبه، آناناس و نارگیل را باید ورقه ورقه کرد.
ضخامت ورقه‌های میوه را طوری در نظر بگیرید که نه خیلی نازک و نه خیلی کلفت باشند. در صورتی‌که میوه‌ها را با دست برش می‌زنید، حتما از چاقوی تیز و ترجیحا اره‌ای برای این‌کار استفاده کنید.

6. برای حفظ ظاهر زیبای میوه‌ها و به حداقل رسیدن تغییر رنگ‌شان آن‌ها را 10 دقیقه درون مخلوط نصف آب-نصف آبلیمو قرار‌دهید، سپس در آبکش بریزید و با یک حوله‌ی بدون پرز به آرامی خشک کنید.

7. در صورت تمایل می‌توانید میوه‌ها را با سلیقه و ذائقه‌ی خود طعم‌دار کنید.

طعم دار کردن میوه ها

میوه خشک یا چیپس میوه می‌تواند طعم‌های مختلفی داشته باشد. بعد از برش‌زدن میوه‌ها، در صورتی‌‌که چاشنی خاصی مد نظر دارید، به میوه‌ها اضافه کنید. برای مثال:

• می‌توانید حلقه‌های میوه را به نمک، فلفل و یا هر ادویه‌ی دل‌خواه دیگر آغشته کرده و خشک نمایید.

• در صورتی که تمایل به داشتن چیپس شیرین دارید، حلقه‌های میوه را در شربت شکر با نسبت 1 لیوان شکر و 3/4 لیوان آب غوطه‌ور کنید.

• اگر برای تهیه چیپس میوه از میوه‌هایی نظیر سیب یا موز استفاده می‌کنید بهتر است به آن‌ها کمی آبلیمو، آب آناناس و یا آب سایر مرکبات اضافه کنید تا در مجاورت هوا سیاه نشوند. برای میوه‌هایی مثل سیب و موز که تغییر رنگ می‌دهند، کمی آبلیمو نیز به شربت شکر اضافه کنید.

• در صورتی‌که هیچ‌کدام از چاشنی‌های گفته‌شده را دوست ندارید، می‌توانید حلقه‌های میوه را بدون هیچ افزودنی خشک کنید. البته برای میوه‌هایی مثل سیب و موز قبل از خشک کردن میوه، از کمی آبلیمو، آب اناناس و یا آب دیگر مرکبات استفاده کنید.


										میوه خشک در فر

روش دوم؛ خشک کردن میوه در فر

اگر در آپارتمان‌تان جایی برای خشک کردن میوه‌ها ندارید می‌توانید از فر استفاده کنید. در اینجا چگونگی استفاده از فر اجاق گازی یا برقی برای خشک کردن میوه‌‌ها را توضیح می‌دهیم.
در فصل تابستان، میوه‌های متنوعی نظیر انواع آلو، زردآلو، هلو و سیب به وفور و با قیمت مناسب در بازار یافت می‌شود. خشک کردن در فر توسط جریان هوای گرم و حرارت کم انجام می‌شود.
کیفیت میوه خشک شده به اندازه تکه های میوه و مدت زمان خشک کردن آن بستگی دارد.

مواد لازم برای خشک کردن میوه در فر

فر، کاغذ مومی یا لاینر های سیلیکونی و سینی فر یا توری های گرد مخصوص پیتزا
1. فر را از قبل در دمای 54 تا 71 درجه ی سانتی گراد گرم کنید. برای میوه های برش‌خورده‌ی نازک مانند سیب یا هلو از درجه‌ حرارت پایین‌تر استفاده کنید. اما برای توت فرنگی ها و سایر توت‌های کامل از دمای بالاتر استفاده کنید.
2. روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید. تکه‌های میوه را در یک لایه طوری بچینید که روی هم قرار نگیرند و کمی فاصله بین‌شان وجود داشته باشد.
3. یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی میوه‌ها برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) میوه‌ها قرار‌دهید.
4. میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت سینی فر را بچرخانید. میوه‌ها را چندین بار زیر و رو کنید تا هر دو طرف آن‌ها به طور یکسان خشک شود . در فر‌هایی که بعضی نقاط داغ‌تر از سایر قسمت‌هاست؛ برای یکسان شدن حرارت حتما سینی را بچرخانید.
چگونه می‌توانید بفهمید که میوه‌ها آماده‌اند؟
در انتها میوه‌های خشک شده را چک کنید؛ اگر چسبناک یا مرطوب باشند، خشک شدن هنوز تمام نشده است. هنگامی که میوه خشک بافتی مانند چرم پیدا کرد و تا حدی منعطف بود، آماده بیرون آوردن از فر است.
5. بعد از بیرون آوردن میوه‌های خشک از فر آنها را در ظرف های پلاستیکی یا شیشه ای بریزید. به مدت 4 تا 5 روز سر ظرفها را باز بگذارید تا رطوبت باقی مانده آنها تبخیر شود. در این مدت ظرف را تکان دهید تا میوه ها کمی جابه جا شوند. پس از 5 روز، در ظرف را ببندید. این میوه‌ها تا حدود 10 ماه سالم و قابل استفاده هستند. البته برای طعم بهتر و خواص بیشتر خوب است در مدت زمان کم‌تری مصرف شوند.

مدت زمان لازم برای خشک شدن انواع میوه ها در فر

• سیب: 6 ساعت
• انگور: 8 تا 10 ساعت
• پوست مرکبات: 8 تا 10 ساعتگیلاس:12 ساعت
• توت فرنگی: 12 ساعت
• زردآلو: 12 ساعت
• آلو: 6 ساعت
• گلابی: 6 ساعت
• هلو: 6 ساعت
• موز: 6 ساعت


										میوه خشک در خانه

روش اول؛ خشک کردن میوه‌ در فضای باز

قدیمی‌ترین و راحت‌ترین روش خشک کردن میوه استفاده از آفتاب است. در این روش میوه را نصف یا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار می دهند. برای اینکار یک روز گرم آفتابی با رطوبت کمتر از 60 درصد را انتخاب کنید.
میوه ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون قرار دهید و با کمی فاصله روی توری بچینید. زیر سینی و توری وسیله ای قرار دهید تا با فاصله از زمین و کف سینی فضای گردش و جریان هوا ایجاد شود.
میتوانید بجای توری از پارچه استفاده کنید:
یک پارچه روی قابلمه ، ماهی تابه یا سینی پهن کرده و میوه ها را روی پارچه چیده و مستقیما زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید.
هوای خنک شب می تواند میوه را دوباره مرطوب کند. پس سینی را در شب در جای سرپوشیده قرار دهید.
هر روز چند بار به میوه ها سر بزنید و میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) را جمع آوری کنید.
نکته: البته اگر در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنید، پهن کردن میوه‌ها در هوای آلوده و گرد و غبار مطمئنا کار درستی نیست.


										خشک کردن میوه در خانه

روش سوم؛ خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ

• ابتدا روی بخاری یا شوفاژ را با فویل آلومینیومی بپوشانید.
روی فویل یک پارچه تمیز نخی پهن کنید. استفاده از پارچه بدون پرز اهمیت زیادی دارد پس اگر پارچه نخی ندارید سعی کنید از پارچه‌ای استفاده کنید که پرز نداشته باشد و چیپس شما خراب نشود.
استفاده از پارچه این مزیت‌ را دارد که دیگر نیازی به زیرورو کردن میوه‌ها نیست و با گذشت زمان مناسب، میوه‌ها به خوبی و یک‌دست خشک خواهند شد.
• بعد از گذشت زمان مورد نظر، میوه‌ها را از پارچه جدا کرده و داخل ظرف در بسته بریزید.
البته خشک کردن پرتقال روی شوفاژ کمی بیشتر زمان می‌برد و باید تا جایی که می‌توانید برش‌ها را نازک بزنید.
• دمای بخاری و یا شوفاژ حتما کم باشد زیرا در غیر این صورت، کیفیت چیپس شما خوب از آب در نمی‌آید و در اثر حرارت زیاد چروکیده می‌شوند.
برای مثال می‌توانید آخر شب میوه‌ها را روی بخاری یا شوفاژ بچینید و ظهر فردا آن‌ها را جمع کنید، یعنی چیزی در حدود 10-12 ساعت زمان بدهید تا میوه‌ها خوب خشک شوند.
با همین روش می‌توانید روی شوفاژ چیپس میوه تهیه کنید.

روش چهارم؛ خشک کردن میوه با مایکروفر

به کمک گزینه ی یخ زدایی (defrost) ماکروفر یا مایکروویو می توانید هر میوه ای را به راحتی خشک کنید.
برای خشک کردن برش های میوه در مایکروفر باید از گزینه ی پیش فرض یخ زدایی یا defrost را استفاده کنید. معمولاً 30 دقیقه زمان لازم است تا هر نوع میوه ای در مایکروفر خشک شود. اما در برخی موارد بسته به نوع دستگاه، این مدت زمان تا 45 دقیقه نیز متغییر است.
توجه داشته باشید که برش های میوه باید بسیار نازک باشند و درون ظرف با فاصله چیده شوند. پس از 30 دقیقه حتماً به برش های میوه ی داخل مایکروفر سر بزنید و آنها را کمی جابجا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite