درمان و رفع یبوست برای همیشه

درمان و رفع یبوست زمانی همیشگی خواهد بود که راهکارهای پیشنهادی ما را به طور مداوم انجام دهید؛ و مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
هنگامی که عضلات دستگاه گوارش خشک می شوند، دفع سموم و ضایعات از بدن سخت می شود. کم کاری روده سرعت عمل دفع را کم می کند؛ و اصطلاحا فرد دچار یبوست می شود. به دلیل سفت شدن مود زائد در بدن فرایند دفع بسیار دردناک می شود.
کافی نبودن میزان فیبر و آب در رژیم غذایی، کم تحرکی و ورزش نکردن، مسافرت، تغییر آب و هوا و یا اثر جانبی برخی داروهای شیمیایی باعث یبوست می شود.
شایع ترین علل بروز یبوست استرس، بارداری، عادات غذایی نامنظم، کم کاری تیروئید، سرطان روده بزرگ، مولتی پل اسکرولوزیس و مصرف بیش از حد دارو های قوی است.


										آلو درمان یبوست

آلو

آلو فیبر زیادی دارد. این میوه همچنین حاوی سوربیتول است، نوعی قند شل‌کننده‌ی مدفوع که به طور طبیعی به رفع یبوست کمک می‌کند. سوربیتول یک محرک کولون ملایم است که به کاهش زمان عبور مدفوع کمک می‌کند و ریسک رخ دادن یبوست را کاهش می‌دهد. اگر بافت چروک‌خورده یا طعم خاص آلو را دوست ندارید، می‌توانید آب این میوه را امتحان کنید. با این حال، آب آلو در مقایسه با خود این میوه دارای فیبر کم‌تری است


										سیب درمان یبوست

سیب

خواه مشکل‌تان این باشد که پای‌تان به دستشویی باز نمی‌شود و خواه مشکل این باشد که مدام در راه دستشویی هستید، در هر صورت فیبر موجود در سیب می‌تواند مشکل‌تان را حل کند. فیبر هم می‌تواند آب را از روده‌ی بزرگ‌تان بیرون بکشد تا زمانی که دچار یبوست شده‌اید چیزها در روده‌تان حرکت کنند، یا آب اضافی از مدفوع را جذب کند و به این ترتیب حرکات روده را کم کند.


										خرما برای یبوست

خرما

در بسیاری از موارد، بسیاری از آدم‌ها برای رفع یبوست از خرما استفاده می‌کنند. این به خاطر وجود فیبر در خرما است. همچنین، خرما مسهل نیز هست. چون خرما می‌تواند به بهبود اجابت مزاج کمک کند، در نتیجه با مصرف خرما به صورت منظم، قادر خواهید بود از خطر ابتلا به یبوست خلاص شوید.


										انگور برای یبوست

انگور

انگور منبعی سرشار از پکتین است، که می‌تواند به حجیم کردن مدفوع و رفع یبوست کمک کند. علاوه بر این، انگور حاوی مواد مغذی فراوانی است که سلامت شما را در کل بهبود می‌بخشند.


										موز برای یبوست

موز

سرشار از فیبرهای رژیمی است که بر حجم مدفوع می‌افزایند و حرکت آن را تسهیل می‌کند. از این رو، موز انتخاب خوبی برای درمان یبوست و علائم آن به شمار می‌رود.


										زغال اخته برای یبوست

زغال اخته

یکی دیگر از ایده های خوب برای ملین طبیعی، استفاده از زغال اخته است.دانه های زغال اخته را شب درون یک لیوان آب گرم بخیسانید و صبح مقداری از این آب را بنوشید.


										پرتقال برای یبوست

پرتقال

پرتقال علاوه بر ویتامین C که برای بهبود سلامت و افزایش ایمنی بدن مفید است. یک منبع غنی فیبر است که کمبود آن باعث یبوست می‌شود.


										توت برای یبوست

توت ها

انواع توت ها در پاکسازی روده موثر هستند. به جای دسر‌ها، انواع توت ها را بخورید. سعی کنید از آنها در صبحانه نیز استفاده کنید.


										گلابی برای یبوست

گلابی

گلابی ها سرشار از فیبر هستند و به حرکت روده کمک می کنند. به همن دلیل یک ملین طبیعی عالی محسوب می شود. روزانه 2 عدد گلابی بخورید.


										کیوی برای یبوست

کیوی

محتوای آب و فیبر بالای کیوی می‌تواند باعث اجابت مزاج و عملکرد نرم روده‌ها شود. به همین علت کیوی به یکی از بهترین درمان‌های یبوست تبدیل شد


										خربزه برای یبوست

خربزه

خربزه آب زیادی دارد، بنابراین به راحتی هضم می شود. همچنین دفع مدفوع را آسان خواهند کرد.به هر میزانی که می توانید در طول روز، خربزه مصرف کنید.

سبزیجات برای درمان یبوست

توصیه می‌کنیم سبزیجات تازه را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید و روزانه حداقل یک مرتبه سالاد کاهو، سوپ و آش میل کنید. سبزیجات کالری ندارند و برای همین لازم نیست نگران پرخوری باشید. استفاده مداوم از سبزیجات در وعده های غذایی عملکرد دفع روده را بهتر می کند. انواع سبزیجاتی که برای رفع یبوست مناسب هستند شامل:


										درمان یبوست با سبزیجات

کاهو و اسفناج:

اسفناج برای پاکسازیروده بسیار ایده آلاست ، در واقع مانند یک ملین طبیعی عمل میکند و به راحتی ضایعات را از بدن دفع میکند. شما میتوانید آب اسفناج را بنوشید و یا اسفناج را به صورت خام یا پخته شده مصرف کنید.
در هر 100 گرم سبزیجات سبز به خصوص کاهو و اسفناج 3 تا 9 گرم فیبر وجود دارد و برای همین دفع غذا را راحت‌تر می‌کنند. فیبرهای گیاهی در جریان گوارش پُر از آب می‌شوند و حجم مدفوع را افزایش می‌دهند. سبزیجات همچنین باعث تحریک انقباض روده‌ها شده و دفع را سرعت می‌دهد.


										کلم درمان یبوست

کلم:

کلم به نرم شدن مدفوع کمک میکند و همچنین به دلیل غنی بودن از فیبر، باعث پاکسازی روده میشود. برای درمان یبوست از کلم استفاده کنید؛ کلم خام را در وعده های غذایی خود به خصوص در سالاد مصرف کنید. همچنین میتوانید کلم پخته شده را به سوپ خود بیافزایید.


										پیاز درمان یبوست

پیاز:

پیاز دارای مزایای بسیاری مانند سم زدایی ، ایجاد حرکت خوب روده، کاهش کلسترول و مبارزه با سرطان است. به طور کلی، اگر شما آنها را بپزید بیشتر خواص خود را از دست خواهند داد، بنابراین سعی کنید آنها را خام در غذاهایتان مصرف کنید.
پیاز خام را به سالاد اضافه کنید. اگر نه، می توانید آنها را به استیک خود در فر، سوپ یا سایر غذاهایتان بیفزایید.


										سیر درمان یبوست

سیر:

سیر، سرشار از آلسیسین و سلنیوم است که به پاک سازی روده کمک می کند و یک ملین عالی خواهد بود.هر روز صبح یک تکه سیر خام بخورید. آن ها را در غذاها، سس ها و یا به عنوان یک ادویه جانبی استفاده کنید.


										هویج برای یبوست

هویج:

هویج حرکت روده را تسهیل می دهد و بدن را سم زدایی می کند. آنها را بپزید و به عنوان یک میان وعده عالی مصرف کنید.


										خرفه برای یبوست

خرفه:

سبزی خرفه سرعت حرکت مواد دفعی درون روده را زیاد می کند. دفع را راحت می کند و یبوست را از بین می برد.


										کلم بروکلی یبوست

گل کلم و کلم بروکلی:

از آنجایی که گل کلم و کلم بروکلی سرشار از فیبر هستند، به حرکت روده و عمل دفع کمک می کنند.

حبوبات برای درمان یبوست

										حبوبات برای یبوست

در صورتی که دچار یبوست شده‌اید عدس، نخود، لوبیاهای خشک و باقالی را دریابید. این مواد غذایی مفید باعث دفع راحت می‌شوند. روزانه 15 تا 20 گرم از این مواد غذایی میل کنید. در هر 100 گرم این حبوبات 6 تا 13 گرم فیبر وجود دارد.

خشکبار برای درمان رفع یبوست

										درمان یبوست با خشکبار

انواع خشکباری که برای رفع یبوست مناسب هستند شامل:

 انجیر:

انجیر یک ملین طبیعی است و سرشار از فیبر است. انجیر به رهایی از یبوست کمک می‌کند. انجیر تازه را با پوست مصرف کنید. یا انجیر خشک را با ۲-۳ عدد بادام به مدت ۴-۵ ساعت بخیسانید. پوست بادام‌ها را بگیرید و آن‌ها را با انجیرها بکوبید. خمیر به دست آمده را شب با ۱ قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید

کشمش:

زنان بارداری که از یبوست رنج می برند باید هر روز کشمش بخورند، زیرا منبع خوبی از فیبر است. مقدار کشمش را درون یک کاسه آب بخیسانید، اجازه دهید شب تا صبح بماند و صبح با شکم خالی میل کنید.

آلو خشک: سوپراستار ملین‌ها

مؤثرترین ماده‌ی غذایی برای رفع یبوست، آلو خشک است. این ماده‌ی غذایی حاوی میزان بسیار زیاد فیبرهای حلّال و غیرحلّال است و باعث دفع راحت می‌شود.
فیبرهای حلّال روده‌ها را نرم کرده و باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. فیبرهای غیرحلّال باعث تحریک عمل دفع می‌شود. علاوه بر این آلو خشک حاوی سوربیتول و دی فنیل ایزاتین است که دو ماده‌ی ملین خوب محسوب می‌شوند. توصیه می‌کنیم روزانه بین 3 تا 4 عدد آلو خشک میل کنید. توجه داشته باشید مصرف این ماده‌ی غذایی برای افرادی که دچار اسهال مزمن و شدید هستند توصیه نمی‌شود.

ملین های طبیعی برای رفع یبوست

روغن کرچک:

روغن کرچک بهترین دارو برای یبوست در بزرگسالان و همچنین کودکان است. یک قاشق غذا خوری روغن کرچک را با شیر گرم مخلوط کنید و قبل از خواب بنوشید. علاوه بر این میتوانید یک قاشق غذا خوری روغن کرچک و یک قاشق غذا خوری عسل را گرم کنید، مخلوط نمایید و هر روز صبح بنوشید.

روغن زیتون:

روغن زیتون به بهبود سیستم گوارش و حرکت روده کمک میکند. روغن زیتون و آبلیمو را ترکیب کنید و حداقل یکبار در هفته بنوشید.

آب گرم، آبلیمو، عسل:

لیمو به پاکسازی روده کمک می کند و برای بدن بسیار مفید است. آب یک عدد لیمو را در یک لیوان آب گرم با عسل مخلوط کنید و هر روز صبح بنوشید.

 شیر و کره مایع:

این راه حل برای تمامی سنین استفاده شده است، اگر آن را به طور مرتب مصرف کنید، بسیار کارامد است. یک قاشق چای خوری کره مایع را درون یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب بنوشید.

چای زنجبیل:

این چای هر نوع باکتری بد موجود در معده را میکشد و به عنوان ملین عمل میکند. مقداری زنجبیل را رنده کنید و به چای معمول خود بیفزایید.

 سنا:

تنها ایراد استفاده از سنا این است که باعث گرفتگی می شود. با این حال یک ملین خوب است. هر روز سنا مصرف کنید.

بذر کتان:

میتوانید از روغن دانه های کتان به عنوان یک ملعین استفاده کنید، زیرا حاوی فیبر هستند و به روند هضم کمک میکنند. در میان نسخه های طب سنتی برای پاسکازی روده می توانید دانه های کتان را درون یک لیوان آب گرم بخیسانید و هر روز صبح مصرف کنید.

جو دو سر:

جو دو سر سرشار از فیبر است. در واقع در هر 100 گرم از این ماده‌ی غذایی 30 گرم فیبر وجود دارد. برای همین جو دو سر ضدیبوست می‌باشد. از این گذشته این دانه‌های کوچک خواص دیگری نیز دارند. مثل کاهش قند خون، مقابله با کلسترول بالا و پیشگیری از سرطان کولون.
توجه داشته باشید که روزانه بیش از 3 قاشق غذاخوری جودوسر مصرف نکنید زیرا تخمیر فیبرها باعث تولید گاز و سنگینی معده می‌شود. در صورتی که دچار یبوست مزمن هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite