میوه خشک

میوه های خورده نشده ی یخچال را چکار کنم؟

اگر میوه‌ها بعد از چند روز خورده نشوند؛ حالت پلاسیده و پژمرده پیدا می‌کنند. گاهی آثار کپک روی میوه‌ها ظاهر می‌شود.
خیلی ناراحت کننده است، وقتی مجبور شویم میوه‌ها را دور بریزیم.
با روش خشک کردن می‌توانید میوه‌ها را از خراب شدن نجات دهید.
این راهکار کمک می‌کند تا ارزش غذایی میوه‌ها حفظ شود. برای خشک کردن میوه می‌توانید از میوه خشک کن استفاده کنید.

علت فاسد شدن میوه چیست؟

دلیل اصلی فساد مواد غذایی وجود آب میان‌‌بافتی است. اغلب خوراکی‌ها هم چیزی بین ۲ تا ۹۶ درصد آب میان‌بافتی دارند. رطوبت بهترین شرایط برای رشد باکتری و قارچ است.
با روش خشک کردن آب میوه گرفته می‌شود و شرایط مساعد برای قارچ و باکتری از بین می‌رود.
درنتیجه ماندگاری مواد غذایی تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها افزایش پیدا می کند.


										میوه خشک کن

										سبزی خشک کن

										گل خشک کن

از میوه خشک کن چه استفاده ای کنیم؟

خشک کردن میوه:

همانطور که از اسم دستگاه پیداست، اکثر مردم برای خشک کردن میوه از آن استفاده می کنند. با برش میوه و قرار دادن در دستگاه، میوه ها خشک می شوند. برش میوه‌ها هر چه نازک‌تر باشد، (حداقل ۵ میلی‌متر) خشک‌شدن بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.

خشک کردن سبزی:

بعد از شست‌وشو و پخش یکنواخت سبزی در سینی‌دستگاه، می‌توان به خشک‌کردن آن‌ها اقدام کرد.

خشک کردن گل:

با میوه خشک کن میتوانید گل‌ها را هم خشک کنید و در تزیینات مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

تهیه لواشک:

امکان تهیه‌ی لواشک هم باید در قابلیت‌های این دستگاه در نظر گرفته شود. لواشکی که بهداشتی، طبیعی و با طعم دلخواه تهیه می‌شود، بسیار وسوسه‌انگیز خواهد بود.
علاوه بر موارد ذکر شده می توانید برای خشک کردن غلات، گوشت و تهیه گرانولا از دستگاه خشک کن استفاده کنید.

شیوه کار کردن:

یک دستگاه میوه خشک کن دارای چندین سبد و یک درپوش است. با استفاده از انرژی برق، المنت های حرارتی داغ شده و با استفاده از فن حرارت، گرما به صورت یکنواخت در تمامی طبقات دستگاه میوه خشک کن هدایت می شود. میوه ها بدون اینکه پخته شوند آب میان بافتی خود را از دست میدهند و به آرامی خشک می شوند. طبقات دستگاه قابل کم و زیاد ‌شدن هستند.

انواع میوه خشک کن

دستگاه‌های خشک‌کن مواد غذایی به دو دسته کلی جریان عمودی و جریان افقی تقسیم می‌شوند:

جریان عمودی:

منبع تولید گرما در خشک‌کن‌ با جریان عمودی معمولا در کف دستگاه قرار دارد. این نوع خشک کن معمولا به شکل گِرد با طبقات دایره ای بر روی هم قرار دارند.
درِ دستگاه هم معمولا از بالا باز می‌شود. به این معنی که برای بیرون‌آوردن سینی پایینی مجبورید همه سینی‌های بالاتر را بردارید.
این نوع دستگاه‌های خشک‌کن قیمت مقرون به صرفه تری دارند و جمع‌وجور هستند. اما در توزیع یک‌ نواخت گرما خشک کن با جریان افقی عملکرد بهتری دارد. البته برای خشک‌کردن اکثر میوه و سبزیجات جواب می‌دهند. اما برای گوشت کمی مشکل است؛ چون تا سینی‌ها را چند بار در طول فرایند خشک‌کردن جابه‌جا نکنید نتیجه رضایت‌بخشی نمی‌گیرید.

جریان افقی:

منبع تولید گرما در خشک کن‌های نوع جریان افقی درست مثل فرهای فن‌دار در عقب دستگاه قرار دارد. این قبیل خشک کن‌های مواد غذایی اغلب‌شان طبقات کشویی دارند و درشان از پهلو باز می‌شود. پس سینی هر طبقه را می‌توانید بدون نیاز به جابه‌جایی سایر سینی‌ها بیرون بیاورید. این نوع دستگاه‌های خشک‌کن از انواع جریان عمودی گران‌ترند. اما توزیع گرمای یکنواخت‌تری دارند و برای خشک‌کردن گوشت از کارایی بهتری برخوردارند. این نوع خشک کن‌ها در اندازه‌های متنوع از اندازه‌های کوچک رومیزی گرفته تا اندازه بزرگ‌تر صنعتی تولید می‌شوند. برای خشک‌کردن فراورده‌های مایع و نیمه‌مایع هم کاملا مناسب‌اند. فقط ‌نسبت به انواع جریان عمودی جاگیرترند و پیشاپیش باید برای جادادن‌شان در کابینت فکری بکنید.

میشه به جای میوه خشک کن از فر استفاده کنیم؟

حتما می‌پرسید مگر نمی‌شود همین کار را داخل فر انجام داد؟ راستش نتیجه کار در فر به‌خوبی میوه خشک‌ کن‌‌ درنمی‌آید! فرهای مدل بالای ترکیبی یا کامبی (فرهایی که یک‌جا از سیستم بخارپز و کانوِکشن برخوردارند)، معمولا تنظیمات ویژه خشک‌کن هم دارند. اما بیشتر فرهای کانوکشن یا فن‌دار و همچنین فرهای معمولی قادر به تولید گرمای با مختصات لازم برای خشک‌کردن مواد غذایی نیستند و نقاط غیر هم‌دما ایجاد می‌کنند.
ضمن اینکه گستره دمایی اغلب فرها برای خشک‌کردن بیشتر انواع میوه‌ها و سایر مواد غذایی زیادی داغ است. وقتی هم که دما از حد لازم بالاتر باشد، مواد غذایی به‌جای خشک‌شدن می‌پزند و درنتیجه بخش قابل‌توجهی از طعم و مواد مغذی‌شان از دست می‌رود. ضمنا دستگاه‌های خشک‌ کن مواد غذایی از لحاظ مصرف برق هم در مقایسه با فر برتری دارند

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite