درمان کم خونی با میوه های خون ساز

درمان کم خونی را می توانید با مصرف میوه های خون ساز انجام دهید. کم‌خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته؛ تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود. از مهم‌ترین مواد مغذی برای خون‌سازی که کمبود آن‌ها موجب بروز کم‌خونی می‌شود می‌توان به آهن،‌ ویتامین ب ۱۲ و اسیدفولیک اشاره کرد. کم‌خونی ناشی از فقر آهن از شایع‌ترین کم‌خونی‌هاست.
در این مقاله میوه ها خون سازی که برای بهبود کم خونی و فقر آهن مناسب است را به شما معرفی می کنیم.

خون ساز ترین میوه ها


										خرما خون ساز

خرما:

خرما سرشار از آهن و ویتامین C است که برای جذب آهن در بدن لازم است. به این منظور دو عدد خرما را در یک فنجان شیر به مدت یک شب بخیسانید. روز بعد پیش از صبحانه خرما و شیر را میل کنید. همچنین می‌توانید مقداری خرمای خشک را هر روز صبح پیش از صبحانه میل کنید و پس از آن یک فنجان شیر گرم بخورید.


										انجیر خون ساز

انجیر :

آهن و ویتامین ث موجود در انجیر آن را به یک میوه عالی برای فقر آهن تبدیل کرده است.


										انار خون ساز

انار:

انار منبع غنی آهن، یکی از بهترین میوه های خون ساز است. مقدار آهن موجود در بدن را افزایش می دهد و پلاکت های خون را تنظیم می کند. وقتی انار را در رژیم غذایی روزانه می گنجانید، هموگلوبین بالا می رود. یک لیوان آب انار خانگی روزانه بهتر از آب میوه های فرآوری شده است.


										آلو خون ساز

آلو :

آلو خشک سرشار از ویتامین ث و آهن است و در افزایش هموگلوبین نقش مهمی دارد به غیر از آن، آلو ها منبع غنی از منیزیم هستند که منجر به افزایش قابل توجه تحریک گلبول های قرمز می شود و منیزیم به مدیریت انتقال اکسیژن در بدن نیز کمک می کند.


										سیب خون ساز

سیب:

تعجبی ندارد که با خوردن روزانه یک سیب، بتوانید از بیماری در امان باشید. زیرا سیب یک منبع غنی آهن با ترکیبات مختلف سلامتی است که برای تحریک هموگلوبین مورد نیاز است. روزانه حداقل یک سیب را با پوست بخورید.


										اسفناج خون ساز

اسفناج:

همانطور که می‌دانید اسفناج سرشار از آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 است. به ترمیم بدن و رفع کم خونی کمک می‌کند. نصف فنجان اسفناج حدود ۳۵ درصد نیاز روزانه بدن به آهن و ۳۳ درصد نیاز به اسید فولیک را برطرف می‌کند. به این منظور می‌توانید دوبار در روز از سوپ اسفناج استفاده کنید. یا دو قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب اسفناج حل کنید و روزی یک بار میل نمایید. این درمان را به مدت یک ماه ادامه دهید.


										طالبی خون ساز

طالبی :

طالبی به دلیل داشتن مواد مغذی ،کلسیم ،آهن ،مس ،منگنز ، فسفر می تواند کمبود آهن را بهبود بخشد که در نهایت موجب انتقال بهتر اکسیژن می شود.


										توت فرنگی خون ساز

توت فرنگی :

توت فرنگی به دلیل داشتن مواد مغذی و آهن خون ساز است و مصرف منظم آن کم خونی را بهبود می بخشد البته به شرط آنکه ارگانیک باشد.


										گیلاس خون ساز

گیلاس :

یکی دیگر از میوه های پرخاصیت فصل تابستان گیلاس است که مصرف آن به دلیل داشتن ویتامین ث و آهن برای افراد مبتلا به کم خونی بخصوص کودکان بسیار مفید است.


										شاه توت خون ساز

شاه توت:

کم‌خونی وضعیتی است که در آن میزان هموگلوبین فرد که اکسیژن را به بافت‌های بدن منتقل می‌کند، پایین است. کم‌خونی به دلیل کمبود آهن به جود می‌آید. شاه توت یکی از میوه‌هایی است که به دلیل داشتن آهن که برای افراد مبتلا به کم‌خونی ضروری است، برای رفع کم‌خونی به کار می‌رود.


										کشمش

کشمش:

کشمش دارای آهن فراوان است که برای رشد گلبول های قرمز و پلاکت خون بسیار مهم است. اختلال ترومبوسیتوپنی یا تعداد پلاکت های کم و کم خونی، ناشی از کمبود آهن رخ می دهد.


										چغندر و هویج

چغندر و هویج:

طبق مطالعات انجام شده مصرف یک عدد هویج و چغندر دو بار در هفته باعث افزایش پلاکت خون در بدن و خوردت آن برای بیماران آنمی به شدت توصیه می‌شود.

به طوری کلی می‌توان گفت بیشتر خوراکی های قرمز رنگ، خونساز هستند. مثل زرشک، شاه توت، عنّاب، چغندر لبویی، چای ترش، زغال اخته و…
میوه هایی نظیر پرتقال، کیوی، هلو و گریپ فروت به دلیل داشتن ویتامین C دارند به جذب آهن در بدن کمک می کنند.


										خواص عسل

مواد غذایی حاوی آهن بالا

عسل:

تکلیف عسل روشن است. عسل، دارای خواص شگفت‌انگیز بسیاری است. سرشار از ویتامین‌ها و غنی از مواد معدنی مثل آهن است. در برابر عفونت‌های بدن مثل یک آنتی بیوتیک عمل کرده و نقش مهمی در سیستم دفاعی بدن ایفا می‌کند. مناسب برای التیام زخم‌ها و جای سوختگی است. به هر شکل که مایلید آن را در برنامه غذایی روزمره خود بگنجانید. امّا خوردن آب عسل، در بین سایر روشها بهترین روش استفاده از عسل است. در بین غذاهای مختلف، بهترین غذاها برای خونسازی، گوشت و عسل هستند.

گوشت:

بهترین گوشت، گوشت گوسفند و شتر است. از گوشت گاو و گوساله، مرغ ماشینی و ماهی، توقع چندانی نداشته باشید. بهترین حالت برای استفاده از گوشت در افراد کم خون، حالت کبابی و پس از آن پختن در شیشه و پختن در شیر است. اگر علاقه ای به این روشها ندارید، از روشهای دیگر استفاده کنید، ولی سراغ سرخ کردن گوشت نروید.


										خواص جوانه گندم

جوانه های حبوبات و غلّات:

از خوردن جوانه‎های غذایی غافل نشوید. در درمان کم خونی و البته در درمان بسیاری دیگر از بیماریها بسیار مفید هستند. در این میان جوانه گندم چیز دیگری است. روزی یک قاشق مربّاخوری از پودر جوانه گندم(یا ۵-۴ قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه) را به هرنحوی که مایل هستید؛ تا درمان کامل علایم و عوارض کم خونی، مصرف کنید. البتّه معمولا جوانه گندم به عنوان درمان کننده کم خونی کمتر مطرح می شود امّا در عمل چنین اتّفاقی خواهد افتاد به ویژه که آثاری چون افزایش اشتها و تنظیم قاعدگی بانوان که تاثیر زیادی در درمان کم خونی دارند از آن قابل انتظار خواهد بود. جوانه ماش نیز به ویژه در درمان کم خونی کودکان مفید است.

معجون خون ساز، راحت و خوشمزه

هر روزیک عدد سیب را ( که بهتر است سیب سرخ یا سیب گلاب باشد ) با پوست رنده کرده، دو قاشق غذاخوری گلاب، دو قاشق غذاخوری عرق بیدمشک و یک قاشق غذاخوری عسل به آن افزوده میل نمایید. این خوراک گوارا و خونساز، تاثیر به سزایی در آرامش اعصاب نیز دارد. برای تاثیر بیشتر این نسخه(به ویژه اثر آرام بخشی آن)، می توانید یک قاشق چایخوری تخم ریحان یا فرنجمشک نیز به آن اضافه کنید. این ترکیب، همچنین برای درمان انواع مشکلات قلبی و به ویژه ضعف عضلات قلب و نیز شجاع نمودن افراد ترسو و کم دل! موثّر است.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite