مشخصات کلی میوه:

انبه یک میوه گرمسیری است که در برخی نقاط جهان “سلطان میوه” نامیده می شود. میوه انبه بومی هند و جنوب شرقی آسیا است. بیش از 4000 سال است که این میوه کشت می شود. در جهان صدها نوع انبه وجود دارد که هر کدام طعم، شکل، اندازه و رنگ منحصر به فردی دارند.
درختان انبه را می توان مستقیماً از بذرآن پرورش داد. این میوه‌ی خوشمزه دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیری است. به طور کلی فواید این میوه شامل: بهبود ایمنی، سلامت دستگاه گوارش، بینایی و همچنین کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها است.
میوه انبه (به انگلیسی: Mango) یکی از میوه هایی است که ارزش غذایی بالایی دارد. زیرا کالری، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین می کند. پوست، دانه ها و تفاله میوه انبه حاوی ترکیبات فعال زیستی بسیاری است. این ترکیبات شامل ترکیبات غذایی و غیر غذایی بیولوژیکی است که از طریق مکانیسم های اکسیداسیون عمل می کنند. میوه انبه یکی از معروف ترین میوه ها در سطح جهان است و فواید بالقوه بسیاری دارد. آنها به خانواده ای به نام خانواده Drupe تعلق دارند.


										میوه پر خاصیت میوه

										میوه ی انبه

انبه حاوی چه مواد غذایی است؟

آنتی اکسیدان ها:

میوه انبه حاوی پلی فنول های زیادی است که آنتی اکسیدان محسوب می شوند. این آنتی اکسیدان ها شامل مانگیفرین، کاتچین، آنتوسیانین اسید، بنزوئیک کوئرستین و موارد دیگر می باشد. این مواد سلول ها را در برابر خطر صدمه ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. علاوه بر این، میوه انبه حاوی انواع آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت چشم مهم هستند. انتی اکسیدان های محافظ چشم مانند: لوتئین، زاگزانتین که در شبکیه چشم تجمع می یابد، ، نور اضافی را جذب و از چشم در برابر نور خورشید محافظت می کند. همچنین خطر قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر آبی را کاهش می دهد.

ویتامین C:

مصرف یک فنجان انبه نیاز روزانه ویتامین C را که برای سلامت سیستم ایمنی بدن و سلامت دیواره رگ های خونی ضروری است، تأمین می کند. یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2014 در مجله Leukocyte Biology منتشرشد. این مطالعه نشان داد که ویتامین C به تولید و توسعه سلول های T در بدن کمک می کند، که باعث افزایش ایمنی بدن می شوند. ویتامین C به افزایش عملکرد سلول ها در سیستم ایمنی طبیعی و سیستم ایمنی تطبیقی کمک می کند. شایان به ذکر است که دریافت ناکافی این ویتامین منجر به بهبودی ضعیف زخم ها و درد مفاصل می شود، همچنین می تواند در مواردی حادتر منجر به اسکوربوت شود. بطور کلی میوه انبه حاوی ویتامین K، ویتامین E و حتی ویتامین B است که به ما در داشتن سیستم ایمنی سالم کمک می کند.

ویتامینA:

ویتامین A ویتامینی مهم برای سلامتی، پوست و دستگاه تولید مثل می باشد. میوه انبه منبع خوبی از ویتامین هایی است که در رشد مو و ترشح چربی مفید پوست سر و حفظ سلامتی مو اثر دارد. مطالعه ای در سال 2013 در زمینه سلامت جامعه منتشر شد. این مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین A منجر به کمبود آب بدن می شود.همچنین می تواند منجر به ضعف عملکرد چشم، شب کوری در کودکان و مشکلات جدی تری مانند زخم قرنیه شود .

در چه فصلی بخریم؟

انبه میوه ای گرمسیری است. به طور معمول شکوفه ها ابتدا در حوالی فصل بهار شروع به شکوفایی می کنند. و تا فصل

اوایل تابستان درختان میوه می دهند. در فصل بارندگی (که در هند اواخر تابستان است)، میوه های رسیده از درختان شروع به ریزش می کنند. تا پاییز دیگر میوه انبه وجود نخواهد داشت. البته خوب است بدانید که درختان انبه هر ساله میوه نمی دهند.


										انبه میوه پر خاصیت

										میوه انبه برای براداری

میوه انبه در بارداری:

خوردن انبه رسیده در بارداری مزایای خاص خود را دارد. به شرطی که میزان انبه ای که می خورید به درستی کنترل شود. انبه سرشار از ویتامین های A ، B6 و C است. میوه انبه مواد مغذی ضروری مورد نیاز یک زن را در دوران بارداری تأمین می کند. انبه همچنین غنی از اسید فولیک، پتاسیم و آهن است.
اعتقاد بر این است که خوردن انبه در دوران بارداری می تواند گرما را در بدن افزایش دهد، به این حالت “ترموژنز” گفته می شود. البته این گفته ممکن است درست نباشد. غذاهای پرادویه، زنجبیل، فلفل دلمه ای و محصولات گیاهی قوی برای هضم و فرآوری به انرژی نیاز دارند و مسئول افزایش گرمای بدن هستند. با این حال، هیچ دلیلی وجود ندارد که خوردن انبه باعث افزایش گرما یا آسیب رساندن به کودک شود.
انبه منبع خوبی از انرژی و آنتی اکسیدان است که در طول دوره بارداری ضروری است. با این حال، هنگام خرید انبه، آن‌هایی که به وسیله مواد شیمیایی رسیده اند را انتخاب نکنید.


										خاصیت میوه انبه

کشت انبه در ایران :

انبه به خوبی با آب و هوای مناطق گرمسیری جنوب ایران، سازگار است. این میوه در بخشهای قابل توجهی از استانهای جنوبی ایران کشت می شود. کشت انبه در واقع یکی از مطلوب ترین ظرفیت ها برای توسعه مناطق روستایی در جنوب ایران در نظر گرفته می شود. این درخت می تواند به بلندی 25 متر و عرض 10 متر رشد کند. سن آن از 150 تا 200 سال است. میوه نارس انبه طعمی ترش دارد. از این ترشی برای تولید ترشی و سس، و سایر مواد غذایی در ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

میوه انبه چاق کننده است؟

بسیاری از مردم این روزها از خوردن انبه به اندازه دلخواه خود پرهیز می کنند. آنها فکر می کنند که خوردن انبه چاق کننده است. به گفته متخصصین تغذیه “انبه به هیچ وجه فاقد چربی، کلسترول و نمک نیست. همانطور که در این مقاله گفتیم انبه منبع ویتامین های غنی محسوب می شود. ” با این حال، این بدان معنا نیست که فرد در صبحانه، ناهار و شام انبه بخورد. در واقع بیش از حد خوردن هر چیزی باعث افزایش وزن می شود. اگر شما بیش از حد نرمال غذا بخورید، مطمئناً اضافه وزن پیدا خواهید کرد. بنابراین، این تصور در مورد انبه که باعث افزایش وزن می شود درست نیست.


										انبه خاصیت دارد؟

خواص میوه انبه:

انبه یک میوه کم کالری است که سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. منبع خوبی از ویتامین های A، B6، C و E است. همچنین حاوی فولات، آهن و کمی کلسی، مواد شیمیایی خاص نظیر گالوتانین ها و منگیفرین است. فقط 80 گرم انبه 53 کالری، 11 گرم قند طبیعی و کمی بیش از 2 گرم فیبر را برای ما تأمین می کند.
بطور کلی خاصیت های انبه عبارتند از:

  1. سلامتی دستگاه گوارش را تقویت می کند
  2. مفید برای پوست و چشم
  3.  پیشگیری و کنترل سرطان
  4. برای رژیم های لاغری مفید است

انبه در شمال:

همانطور که گفتیم اصل انبه به هند و مناطق استوایی باز میگردد. در ایران نیز می توان هرمزگان را تولید کننده اصلی انبه در ایران دانست. در واقع استانهای شمالی کشور دارای شرایط مناسب آب وهوایی برای رشد انبه می باشند. در حقیقت تفاوتی که انبه های شمال با سایر انبه ها دارند در رنگ زرد پرنگ آن و آبدار بودن این میوه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite