خرما سالم پیکا

همه چیز درباره خرما

هر چیز درباره خرما نیاز دارید بدانید در این مقاله پیدا می کنید از جمله:

  • تشخیص خرمای خوب،
  • تشخیص خرمای خراب،
  • نشانه های خرمای خوب،
  • خصوصیات خرمای خوب،
  • تشخیص خرما نر و ماده،
  • روش تشخیص خرمای تازه،
  • روش تشخیص خرمای خوب،
  • مشخصات شیره خرمای خوب،
  • تشخیص شیره خرمای اصل و … را بررسی کنیم.
    میوه خرما از دیر باز غذای اصلی کشورهای خاورمیانه و هندوستان بوده است. تاریخچه کشت خرما به حدود 7000 سال قبل از میلاد برمی گردد. خواص خرما در دنیای امروز ثابت شده است. خرما در کشورهای غربی به صورت میوه و به شکلی که ما آن را مصرف می کنیم، استفاده نمی شود.

روش تشخیص خرمای خوب

از نشانه‌های کهنه بودن خرما و تشخیص خرمای خوب از خرمای بد، شکرک روی خرما و شیره خرما می‌باشد. اگر می‌خواهید خرمای غیر صنعتی بخرید توجه داشته باشید که داخل بسته‌بندی خرما گیاه یا آشغال‌های ریز نباشد.

سعی کنید خرمایی را انتخاب کنید که پوست آن نازک باشد و بوی بدی نگرفته باشد.
بهتر است انواع خرما را بشناسیم و بدانیم هر نوع از خرما چه فصلی میرسد، پس موقع خرید خرما به رنگ آن دقت کنید.
خرماهایی که مزه گس و تندی دارند به دلیل دوام کم در دهان پخش می شوند که نشان از فاسد و خراب بودن؛ می دهد.
در کل بهترین روش تشخیص خرمای خوب دقت به رنگ و طعم خرما می باشد.
توجه داشته داشته باشید که خرماها پس از جدا شدن از درخت، با وجود گرد و خاک و عوامل میکروبی، بسته بندی می شوند به همین دلیل توصیه می شود پس از بازکردن بسته بندی آن را شسته و بعد مصرف کنید.

نکته: برای خرید خرمای خوب به سراغ خرمای باز نروید. بهترین روش این است که سراغ خرمای بسته‌بندی و صنعتی بروید و حتما به آرم غذا و دارو روی بسته بندی آن توجه کنید.

گونه‌های مختلف خرما

خرما دارای گونه‌های متفاوتی است. هر کدام از آن‌ها نشانه‌های مخصوص به خود را دارند. خرمای استعمران، خرمای شاهانی، خرمای مضافتی، خرمای زاهدی، خرمای کبکاب، خرما ربی، خرمای آل مهتری از انواع خرما به حساب می‌آیند.


										خرما سالم پیکا

تشخیص خرمای پیارم

خرمای پیارم در جنوب ایران و استان هرمزگان رشد می‌کند. یکی از خوشمزه‌ترین خرما‌های نیمه خشک ایران است. نخل‌های پیارم معمولا در دامنه کوه‌ها کاشته می‌شوند و در کشت آن ماده شیمیایی کاربردی ندارد و می‌توان گفت خرمای ارگانیک و سالم است. پوست خرمای پیارم نازک به رنگ قهوه‌ای تیره و رنگ آن شکلاتی است. خرمای پیارم به علت خشک بودن و نگهداری آسان طرفداران زیادی در بازار‌های داخلی و خارجی دارد. شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران به شمار می‌رود.

تشخیص خرمای برنی

اصل خرمای برنی از عراق است ولی در ایران هم کاشته می‌شود. این خرما نسبت به گونه های دیگر خرما دیر رس‌تر است و مقاومتی در برابر رطوبت از خود نشان نمی‌دهد. رنگ خرما برنی کهربایی تا قهوه‌ای متمایل به قرمز است. این رنگ خاص خرما را نسبت به سایر خرماها متمایز کرده. چسبندگی کلاهک به خرمای برنی کم است. می‌ نوان گفت که این خرما ترد است و تقریبا مزه‌ی کارامل و شکر قهوه‌ای را دارد.

تشخیص خرمای نر و ماده

جنسیت خرما نر و ماده را تا قبل از ثمر دادن نمی‌شود تشخیص داد. جنسیت نخل خرما را بعد از چند سال با استناد بر نشانه‌های خاصی می‌توان تشخیص داد. خرمای دارای زائده که شبیه غنچه سر بسته هستند و هر چه میگذرد قسمت میانی این زائده ها درشت تر می شود، اگر رنگ این زایده ها سبز بود درخت نخل ماده است. اگر سفید و پودری شبیه آرد بود، خرما  نر است. برای اینکه درخت خرما ثمر دهد و ثمرش آن تبدیل به خرما شود؛ باید پودر سفید یا همان گرده ی درخت نر را روی درخت ماده پاشیده شود؛ چرا که گرده افشانی درخت خرما بصورت دستی انجام می شود. گرده درخت نر را می توانید به راحتی از جنوب کشور به بدست آورید و تا چند سال هم از آن استفاده کنید زیرا خراب نمی‌شود.

نکته: هیچ درخت نر یا ماده ای را نمی شود به هم تبدیل کرد.

شرایط نگهداری خرما چگونه است؟

خرما جزء میوه های حساس به دما است و باید در زنجیره سرد نگه داری شود. در صورت نگهداری خرما در دمای صفر درجه سانتی‌گراد، می‌توان آن را به مدت ۶ تا ۱۲ ماه نگهداری کرد. ولی در صورت نگهداری در کابینت بیشتر از یک ماه قابل استفاده نیست. اگر می‌خواهید به مدت طولانی‌تر خرما را نگهداری کنید، باید آن را فریز کنید.

مشخصات شیره خرمای خوب

از مشخصات شیره خرمای خوب می‌توان به غلظت زیاد و رنگ سیاه قیری آن اشاره کرد. غلظت شیره خرمای خوب باید جوری باشد که به سختی از سر انگشت شما بچکد. طعم شییره خرمای مرغوب مانند خرمای تازه است. شیره های صنعتی و غیر طبیعی معمولا رنگ زرد روشنی دارند و غلظت آن بسیار کم است.
اگر شیره خرما پس از خنک شدن به صورت دانه‌های شکر درآمد و سفت شد بدانید که شیره خرمای شما طبیعی است چرا که شیره خرمای صنعتی تحت هر شرایطی مایع و رقیق می‌ماند.

خواص درمانی خرما

از نظر ارزش غذایی خرما سرشار از فیبر است. هر خرما حدود 20 کالری دارد  و حاوی 2.8 میلی گرم کلسیم و 5 گرم کربوهیدرات است. خرما میوه ای غنی از آنتی اکسیدان ها است، تانن ها مهمترین آنها است. این تانن ها از آسیب سلولی جلوگیری می کند و در برابر التهاب محافظت می کند. در واقع، خوردن خرما با معده خالی کرم روده را می کشد. خرما دارای قند زیادی است که بیشتر آن قند ساده است. در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است باعث چاقی ‌شود. در زیر به مهم‌ترین خواص درمانی خرما اشاره می‌کنیم.

  •  مفید برای پوست
  • برای درمان یبوست و اسهال،
  • تنظیم کلسترول و فشار خون
  • بهبود سلامت مغز و سلامت استخوان
  • افزایش انرژی و سلامت جنسی
  • جلوگیری از سرطان کولون، شب کوری، مسمومیت، هموروئید، ریزش مو و التهاب

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite