هویج سالم

5 روش آسان نگهداری هویج را دنبال کنید. تا دیگه هویج های توی یخچال را له و پژمرده نبینید؟

۵ روش آسان نگهداری هویج در منزل

هویج از جمله سبزیجاتی است که به شکل های تازه خوری و خام، پخته و آبمیوه مصرف می شود. تا حالا شده سراغ هویج هایی که از قبل توی یخچال داشتید برید و ببینید هویج ها لهیده، چروک و حالت پژمرده پیدا کردن؟ دوست دارید هر بار وقتی سراغ هویج های توی یخچال می رید هویج تازه، سفت و ترد داشته باشید؟ پس پیشنهاد ما رو بخونید.
برای نگهداری هویج پنج روش آسان به شما آموزش می دهیم.

روش اول، نگهداری هویج در یخچال

برای نگهداری هویج در مدت زمان کمتر از یک ماه بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید.در صورتی که شما هویج را به درستی ذخیره کنید، می توانید آن را تا یک ماه در یخچال نگهداری کنید.
نگهداری هویج در یخچال به دو روش زیر انجام می شود:

روش خنک نگه داشتن در آب

در این روش می‌توانید هویج را به مدت ۱-۲ هفته در آب و در یخچال نگهداری کنید.
این روش آسان ترین راه برای نگهداری کوتاه مدت هویج است. آب به هویج کمک می کند تا رطوبت و بافت ترد خود را حفظ کند. شما فقط باید آب آن را بطور مرتب تعویض کنید؛ زیرا رها کردن هویج در همان آب باعث لزج شدن، فاسد شدن و یا رشد کپک می شود.

نگهداری هویج پوست کنده

در مرحله اول برگ ها را جدا کنید، برگ ها به جذب آب از ریشه ادامه می دهند و آن را خشک می کنند. هویج را کاملا شسته و پوست آن را بتراشید. هویج ها را در ظرفی محفوظ از هوا قرار دهید. ظرف را با آب مقطر پر کنید. هویج ها را در آب غوطه ور کنید. درب ظرف را بگذارید و در یخچال نگهداری کنید.
نکته!! ترجیحا از آب مقطر استفاده کنید، زیرا آب معمولی دارای ناخالصی است که ممکن است باعث فاسد شدن شود .
درصورتی که آب ظرف را هر ۴-۵ روز عوض کنید، هویج ها به مدت ۱-۲ هفته سالم باقی می مانند.
هویج را در کنار دیگر سبزی ها و میوه ها قرار ندهید. ممکن است گاز اتیلنی که از میوه ها خارج می شود باعث سیاه شدن یا لهیدگی هویج شود.

روش خنک نگه داشتن در دستمال

راه دیگر نگهداری هویج تازه این است که آنها را در دستمال کاغذی مرطوب بپیچانید و در کیسه زیپ کیپ خنک نگهداری کنید. مرطوب بودن دستمال کاغذی به حفظ طعم و بافت هویج به مدت ۱-۲ هفته کمک می‌کند. هویج ها را در یک دستمال کاغذی بپیچانید و با مرطوب کردن دستمال آن را خنک کنید. بخش های برگی هویج را جداکنید. لازم نیست پوست آن را بکنید. مطمئن شوید که هویج ها کاملا خشک باشند. هر ۳-۴ هویج را در یک دستمال بپیچانید. (اگر هویج بیشتری دارید به چندین دسته بسته بندی تقسیم کنید.)
یک یا دو قطره آب به دستمال اسپری کنید، نه اینکه آن را خیس کنید. این کار را برای تمامی دسته ها انجام دهید. سپس هریک از دسته ها را در کیسه زیپ کیپ قرار داده و هوای آن را خارج کنید و آن را محکم مهروموم کنید. کیسه را در یخچال قرار دهید و تا زمانی که نیاز دارید، به خوبی نگهداری کنید.

روش دوم، نگهداری در فریزر

اگر بخواهید هویج را به مدت چند ماه نگهداری کنید؛ می توانید آن را در فریزر قرار دهید. ابتدا باید هویج را تمیز شسته و لایه برداری کنید. پوست آن را بگیرید یا بتراشید.
سپس آن ها را به صورت حلقه حلقه یا خلالی خورد کنید. این تکه های کوچکتر را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش قرار دهید.
اطمینان حاصل کنید که سبزیجات در آب جوش برای مدت طولانی نمانند و شروع به پخت نکنند. اگر بیشتر از دو دقیقه در آب جوش قرار گیرند روند پخت شروع می شود.

این فرآیند بلانچینگ تنها برای کشتن هر باکتری یا آنزیم موجود در سبزی در نظر گرفته شده است.
بعد از ماندن دو دقیقه در آب جوش، هویج‌ها را در آورده و آن ها را در ظرف بزرگ آب یخ قرار دهید تا سریعا خنک شوند. برای درست کردن فضا یا حمام یخ، تعدادی قالب یخ را در ظرفی بریزید، آب سرد به آن اضافه کنید ،آب به قدری باشد که هویج ها درآن غوطه ور باشند.
بعد از چند دقیقه آنها را از این آب خارج کنید و هویج را کاملا خشک کنید.
سپس آن را در یک کیسه فریزر قرار دهید.
آنها بسته به دمای فریزر شما بین ۹ ماه تا ۱۵ ماه نگه داشته می شوند. حتی بعد از آن، هویج فاسد نخواهد شد؛ فقط عطر و طعم خود را از دست خواهند داد.


										نگهداری هویج در خاک

روش سوم، نگهداری در خاک

چگونه هویج را به مدت ۵ تا ۶ ماه نگهداری کنیم؟

در طول زمستان، با تهیه ی یک ظرف حاوی شن، هویج ها را زیر شن قرار دهید. هنگام نیاز هویج را از زیر شن بردارید و استفاده کنید.
در این روش می توانید هویج را به مدت ۵ تا ۶ ماه به صورت تازه نگهداری کنید. محل نگهداری هویج در این حالت باید سرد و خشک باشد.
اگر به باغبانی علاقه مند هستید می توانید تا قبل از اینکه خاک خیلی سرد شود هویج را در خاک نگهداری کنید. هنگام نیاز هویج را از خاک بیرون بیاورید. در این روش امکان رشد مجدد هویج وجود دارد. برای این کار بهتر است از هویج های کوچک استفاده کنید.


										ترشی هویج

روش چهارم، ترشی انداختن

یک راه عالی برای ذخیره هویج تا یک سال و یا حتی بیشتر، درست کردن ترشی است. ترشی هویج فوق العاده ترد و خوشمزه است و به عنوان چاشنی بی نظیر خواهد بود. ترشی کردن شامل نگهداری سبزیجات در نمک و یک اسیدیته (معمولا سرکه) می باشد که برای جلوگیری از رشد باکتری و قارچ در زمان طولانی استفاده می شود.

مواد لازم برای ترشی هویج:

هویج تکه تکه شده (به قطر دو سانتیمتر)، یک فنجان سرکه سیب، یک قاشق غذا خوری نمک درشت، یک فنجان شکر قهوه ای و دو قاشق غذاخوری فلفل قرمز.

روش تهیه:
هویج های برش داده شده را در ظرفی بریزید. یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و به خوبی با هویج ها مخلوط کنید؛ به مدت یک ساعت در دمای محیط قرار دهید. نمک باعث از بین رفتن آب هویج می شود. سپس مخلوط نگهدارنده را آماده کنید. یک فنجان سرکه را در قابلمه بریزید، دو قاشق غذاخوری شکر قهوه ای به آن اضافه کنید، یک دوم قاشق چای خوری فلفل قرمز را برای طعم و مزه‌ی بیشتر می توانید اضافه کنید. ترشی هویج به صورت مخلوط با سایر سبزیجات و به روش های دیگر نیز تهیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite