در این مقاله از وب سایت پیکا با شما دوستان عزیز به آموزش کشت درخت انارخواهیم پرداخت. میوه انار میوه‌ای پاییزی است که فواید بسیاری از جمله سلامت پوست و مو، جلوگیری از کم خونی، بهبود سلامت قلب و درمان بیماری‌ها دارد. این میوه سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است و از سرطان جل.گیری می‌کند. این میوه در مناطق نیمه گرمسیری در ایران کشت می‌شود و در استان‌های لرستان، فارس، کردستان و بختیار رشد خوبی دارد و محصولات با کیفیتی می‌دهد.

آموزش کشت درخت انار
آموزش کشت درخت انار

کاشت درخت انار

کاشت درخت انار به دو روش استفاده از قلمه و استفاده ازبذر امکان پذیر است.

قلمه انار

در روش قلمه زنی در ابتدا باید، قلمه‌هایی انتخاب کنید که طویل و قوی باشند. همچنین طول آنها باید حدودا ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر باشد تا شما نهال مرغوب و با کیفیتی داشته باشید..
برای این کار در ابتدا زمین خزانه را به شکل عمود شخم بزنید تا فضای مناسبی برای تکثیر ریشه‌ها به وجود بیاید. باید توجه داشته باشید که زمان خواب درخت ( پایان فصل زمستان ) این کار را انجام دهید. با قلمه زدن باید از درخت در حال رشد مراقبت بسیار مراقبت کنید.

آموزش کشت درخت انار
آموزش کشت درخت انار
بذر انار

برای کاشت بذر انار، پس از تهیه بذر آن‌ها را روی خاک قرار بدهید و روی آن تقریبا ۱ سانتی‌متر خاک ترکیبی گلدان بریزید. در این مدت محیط کشت بذر باد دمای ۲- تا ۳۰ درجه داشته باشد و خاک آن همواره مرطوب باشد و آن را مرطب آبیاری کنید. هرگاه مشاهده کردید که رطوبت گلدان کم شده، روی آن آب اسپری کنید تا رطوبت حفظ شود. بذرهای انار پس از ۳۰ تا ۴۰ روز شروع به جوانه‌زنی می‌کنند.

آب و هوای مناسب کشت انار

همان طور که گفته شد انار از میوه‌های مناطق گرمسیزی به شمار می‌آید. دما و محیط گرم برای رشد و پرورش این میوه از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار است. دمای مناسب برای پرورش بذر این میوه باید دمای مناسب اتاق باشد. همچنین برای رشد و حفظ شادابی درخت انار نیاز به نور خورشید است.

پیوند زدن درخت انار

برای پیوند زدن درخت انار باید پیوندک را از شاخه های دو ساله انار مرغوب انتخاب کرد و آن را روی شاخه های ۲ یا ۳ ساله پیوند زد. در بهار سال بعد اگر پیوندک گرفته باشد، شاخه اصلی باید را از ۱۰ سانتی‌متر بالای پیوندک قطع کرد. عمل پیوند زدن موجب حفظ خواص وراثتی و تولید میوه بیشتر، خوش رنگتر مرغوب تر خواهد شد.
آبیاری درخت انار
‎‌ گیاه بالغ انار به بی آبی مقاوم است، اما گیاهان جوان برای رشد و پرورش به آب فراوانی نیاز دارند. آبیاری درخت انار در فصل‌های مختلف متفاوت است. در زمستان و دوران رشد این درخت میزان آبیاری این درخت باید زیاد باشد ، همچنین در فصل بهار افزایش آبیاری موچب ریزش گل‌های میوه می شود، بنابراین نیازمند توجه بیشتری خواهد بود.

خاک مناسب انار

یکی از موارد مهم برای خاک انار این است که آن حتما باید زهکشی مناسبی داشته باشد. چرا که اگر آب، مدت زیاد در خاک بماند و خاک خیس باشد منجر آسیب به گیاه می‌شود. همچنین برای پرورش انار خاک قلیایی با مقدار مواد ارگانیک مورد نیاز است. مناسب‌ترین اسیدیته برای انار ۷.۵ است. بارای تنظیم اسیدیته خاک می‌توانید مقداری پودر آهک یا سنگ آهک به آن اضافه کنید.

هرس درخت انار

در سال های ابتدایی رشد این درخت به دلیل وجود مقدار زیادی شاخ و برگ، هرس آن بسیار مهم است. بهتر است در فصل بهار شاخه های مرده را از آن جدا کنید. نیاز به هرس شدید در سال‌های بعدی درخت انار وجود ندارد. شما می‌توانید با استفاده از قیچی باغبانی، شاخه های اضافی که در پایه ی درخت انار وجود دارد را هرس کنید.

آموزش کشت درخت انار
آموزش کشت درخت انار

همچنین توجه داشته باشید که علف‌های هرز و درخت‌های دیگر، نباید با درخت انار وارد رقابت شوند. بنابراین از بین بردن علف‌های هرز را باید انجام دهید.

آفات درخت انار

  • کرم گلوگاه انار
  • کرم به
  • شته انار
  • سوسک چوبخوار انار
  • سوسک پرچم خوار انار
  • پروانه گل‌خوار انار
  • کرم سفید ریشه انار
  • سوسک میوه خوار انار
  • مگس سفید انار
  • شپشک انار
  • کنه انار

منابع:

https://www.beytoote.com

http://zeraatyar.com/