در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع بهترین روش احداث باغ انبه خواهیم پرداخت. انبه درختی تک پایه با برگها بیضوی یا بادامی شکل است. تولید انبه در ایران، می تواند خود کفایی در تولید و صادران میزان مازاد را به همراه داشته باشد. شما می‌توانید با حداقل هزینه( ۲۵ میلیون تومان) اقدام به احداث کنید. متوسط بازدهی محصول در درختان پیوندی انبه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم و در درختان غیرپیوندی آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم است.

بهترین روش احداث باغ انبه
بهترین روش احداث باغ انبه

آب و هوای مناسب رشد انبه

مناسب‌ترین دما برای رشد انبه دمای ۳۱ تا ۳۹ درجه سانتیگراد است. انبه در مناطقی که بارندگی یا رطوبت بالا در فصل گلدهی وجود نداشته باشد قابل رشد می‌باشد. به طور کلی برای این درخت دمای بالاتر از ۴۴ درجه سانتیگراد و کمتر از ۵ درجه سانتی گراد مضر است. اما  درجه حرارت بالاتر از ۴۸ درجه سانتیگراد در فصل رشد و بلوغ را می‌تواند تحمل کند. توجه داشته باشید که عامل محدودکننده در مرحله گلدهی انبه درجه حرارت پایین است. همچنین درجه حرارت بالا در فصل رشد میوه، بلوغ میوه را سریه تر می‌کند و موجب بهبود اندازه و کیفیت میوه می‌شود. نکته‌ای که در بارش برای این گیاه مهم است شدت بارندگی و توزیع آن در طول سال است.

تکثیر درختان انبه چگونه است؟

گیاه انبه به دو صورت جنسی و غیرجنسی قابل تکثیر است. در تکثیر از طریق جنسی، بذرها باید بلافاصله بعد از برداشت میوه کاشته شود. در بذرهای چندجنینی دانه‌ها پس از جوانه‌زنی از هم جدا میشوند و جداگانه هر کدام کاشته می‌شود. سپس این بذرها باید در محیطی با ۸۳ درصد سایه قرار گیرند.

بهترین روش احداث باغ انبه
بهترین روش احداث باغ انبه

روش غیرجنسی تکثیر شامل پیوند جوانه، پیوند شاخه و خوابانیدن هوایی می‌شود. در پیوندزدن ابتدا بذر کاشته می‌ش.د و پس از آن ۳ تا ۷ ماه بر روی دانهالهای به وجود آمده، عمل پیوند انجام می‌گیرد. همچنین خوابانیدن هوایی و پیوند مجاورتی باعث تولید گیاهانی با ابعاد بزرگ در مدت زمان کوتاه می‌شود. سرعت رشد نهال‌های حاصل از پیوند مجاورتی بیشتر از پیوند جانبی است. اما سرعت رشد نهال‌های حاصل از پیوند جانبی بیشتر از خوابانیدن هوایی است. به یاد داشته باشید که درختان بذری انبه دیرتر از درختان تکثیرشده به روش غیرجنسی به گل می‌دهند و کمتر به گیاه مادری خود تشابه دارند.

 خاک مناسب برای انبه

 درخت انبه در طیف وسیعی از خاک قابلیت رشد را دارد. خاک های لومی با زهکش مناسب و عمیق برای رشد انبه بسار مناسب است. اسیدیته مناسب خاک باید بین ۵.۵ تا ۷ باشد. همچنین خاک محل کاشت درخت انبه نباید لایه غیر قابل نفوذ داشته باشد. توجه کنید که عملکرد گیاه انبه در خاک شور و آهکی کاهش پیدا می‌کند، چرا که در این خاک ها میزان آهن بسیار کم است.

کاشت درخت انبه

قبل از کاشت انبه باید بستر مناسبی برای آن به وجود آورید بنابراین باید شخم عمیق، دوبار دیسک عمود بر هم و ماله کشی را روی خاک انجام دهید.  برای احداث باغ انبه میتوانید از فواصل ۸×۸ و سیستم کاشت مربعی استفاده کنید.  بهترین زمان کاشت نهال پیوندی انبه اوایل فصل بهار یا پاییز است.

 پس از کاشت نهال‌ها تشتکی به قطر یک متر و ارتفاع  سانتی مترباید در اطراف نهال ایجاد کرد. سپس نهال‌ها را آبیاری کنید. آبیاری با فواصل ۴ یا ۵ روز یکبار برای دو ماه اول بعد از کاشت ضروری است.

بهترین روش احداث باغ انبه
بهترین روش احداث باغ انبه

در دو سال اول بعد از کاشت، پوشش نهال به منظور حفظ آن در برابر سرما و گرما و وزش بادهای تابستانه و همچنین جلوگیری از خسارت حیوانات توصیه می‌شود. جهت پوشش نهال ها می توان از برگ نخل خرما استفاده کنید.

https://meidoun.ir

http://www.bahonar90-gardening.blogfa.com