در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراخان همیشگی به موضوع نکاتی درباره کشت هلو می‌پردازیم. میوه هلو براساس شکل جدا شدن هسته از میوه به دو دسته هسته جدا و هسته چسبیده تقسیم می‌شوند. تقسیم بندی بعدی براساس زمان رسیدن هلو است که به خیلی زود رس، زود رس، میان رس و دیر رس تقسیم می‌شود. درخت هلو عمر کوتاهی دارد چیزی حدود هشت سال عمر می‌کنند. برگ‌ این درخت باریک و دارای راس نوک تیز است. گل‌های درخت هلو به رنگ صورتی تا قرمز مشاهده می‌شود.

نکاتی درباره کشت هلو
نکاتی درباره کشت هلو

آب و هوای مناسب کشت هلو

آب و هوای مناسب کشت هلو  با نیاز سرمایی حدود ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت در مناطقی که تابستانهای گرم و خشک و فاقد سرمای دیررس بهاره دارند به خوبی رشد می‌کنند. این درخت نسبت به درختان میوه دیگر نسبت به سرما مقاومت کمتری دارد. می‌توان گفت  در تمام مناطق کشت هلو سرما عدم سرما موضوع مهمی است و این میوه به عنوان میوه سازگار با گرما در نظر گرفته می‌شود.

خاک مناسب درخت هلو

به طور کلی می‌توان گفت خاکی مناسب درخت است که دارای زهکشی خوبی باشد. توجه داشته باشید که خاک‌های سنگین که زهکشی نامناسب، بدلیل اینکه آب را در خود حفظ می‌کنند و برای کاشت هلو مناسب نیستند.

بنابراین  خاک لومی شنی برای کاشت هلو بسیار مناسب است. درخت هلو خاک‌های آهکی را دوست ندارد. همچنین  مخلوط خاک برگ، پیت موس، و شن برای این درخت بسیار خوب است.

نکاتی درباره کشت هلو
نکاتی درباره کشت هلو

 حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد از کاشتدرخت هلو، می‌توانید از ۲۵۰ گرم کود ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید. برای درختان ۴ تا ۱۰ ساله دو بار در سال کود دهی باید انجام گیرد. کوددهی این درختان یک بار اوایل فروردین، و یک بار اواخر خرداد از ۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم کود ۱۰-۱۰-۱۰ انجام می‌شود.

کاشت درخت هلو

برای کاشت درخت هلو در ابتدا باید زمین  را به عمق ۶۰ سانتی متر شخم زد. سپس  جوی‌های کوچکی با فاصله‌  ۵متر از یکدیگرمیکنیم. پس از زدن جوی ازیک زیرشکن یک تیغه برای شکافتن داخل جوی‌ها استفاده می‌کنیم. این کار باعث میشود که دیگراحتیاج به کندن گودال بزرگ نداشته باشید. برای کاشت درخت هلو برداشتن ۲ بیل خاک کافی است. سپس به فاصله ۱.۵ متری ازیکدیگر اقدام به کاشت نهال می‌کنیم. بهتر است پس از کاشت هر سه درخت ۲ درخت اول هلو  و۱ درخت گلابی یا سیب باشد.

آبیاری درخت هلو

می‌توان گفت درخت هلو جز گیاهانی است که به آبیاری زیادی نیاز دارد، که این نیاز در زمان میوه دهی بیشتر نیز می شود. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه در تابستان، به دو بار آبیاری در هفته نیاز است. کم آبی درخت در زمان میوه دهی باعث کم آب شدن میوه‌های آن می شود. از طرفی غرقاب شدن خاک این درخت هم می تواند منجر به پوسیدن ریشه درخت شود.

توجه داشته باشید که پس از کاشت نهال هلو در باغ باید بلافاصله اقدام به آبیاری آن کنید تا  هم خاک نشست کند و ریشه‌ها  با خاک تماس پیدا کند.

هرس کردن درخت هلو

برای درختان هلو چهار نوع هرس با نام‌های  باردهی، جوانسازی، تنک کردن، فرم دهی وجود دارد.

هرس باردهی برای بالا بردن کیفیت و تعداد محصولات طی دوران بلوغ درخت انجام می شود.

 هرس جوانسازی عمر درخت را طولانی می کند.

 هرس فرم دهی باعث شکل دادن به اسکلت درخت می شود.

اواخر اسفند و اوایل بهار زمانی که خطر سرمای زمستانه دیگر وجود نداشته باشد بهترین زمان برای هرس هلو است. در این زمان به علت متورم شدن جوانه های گل، تشخیصشان برای هرس راحت است.

آفات و بیماری های درخت هلو

از افات رایج درخت هلو می توان به شته، شپشک، انواع کنه های گیاهی و لارو حشره بید زرد رنگ اشاره کرد.

نکاتی درباره کشت هلو
نکاتی درباره کشت هلو

برداشت هلو

بهترین روش برای پیدن هلو به این صورت است که یک طرف قسمت دم میوه بالا قرار می گیرد و سپس پیچانده می شود. با این روش بدون ضربه و آسیب، میوه از درخت جدا می‌شود. اگر هلو به راحتی جدا نشد می‌توان با قرار دادن انگشت اشاره در مقابل شاخه ای که میوه از طریق دم به آن متصل است، همزمان با پیچاندن میوه به راحتی میوه را بون آسیب به شاخه از درخت جدا کنید.

نکته مهم در برداشت هلو این است که دروه رسیدن آن بعد از بدست آوردن حجم و رنگ لازم خیلی زود طی می شود و در شرایط عادی بعد از چند روز پس از برداشت سریع به مرحله رسیدن کامل می‌رسند و عدم برداشت به موقع آن ها باعث تغییر رنگ و افت کیفی میوه می‌شود.

منابع:

http://nbargsabz.ir

https://www.fardanews.com