در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما به م.ضوع همه چیز درباره کشت ذرت می‌پردازیم. ذرت یکی از خوشمزه‌ترین و پرمصرف‌ترین غلات دنیا محسوب می‌شود. ذرت از خانواده گندمیان است و گیاه بومی آمریکا محسوب می‌شود. در نتیجه بهترین نوع ذرت در آمریکا به دست می‌آید. این گیاه در مناطق گرم و معتدل کشت می‌شود. ذرت  علاوه بر تامین دانه و علوفه ای برای مرغداری  و دامداری‌ها در صنعت غذایی، شیمیایی و دارویی نیز از اهمیت زیادی دارد. می‌توان گفت امروزه ذرت در تغذیه بسیاری از انسان‌ها نقش اساسی دارد.

همه چیز درباره کشت ذرت
همه چیز درباره کشت ذرت

محل مناسب  کاشت ذرت

بهترین محل برای گیاه ذرت جایی است که به آن نور کامل برسد. همچنین کاشت این گیاه به منطقه پرنور نیاز دارد. بهتر است این محدوده  کاشت در منطقه وزش باد قرار نداشته باشد.

خاک مناسب کاشت ذرت

این گیاه در خاک‌هایی با زهکشی مناسب با قلیایی رشد خوبی خواهد داشت. پی اج خاک ذرت بهتر است بین ۵.۸ تا ۶.۸ باشد. خاک ذرت بهتر است کافی  با کمی کود آلی قبل از کاشت گیاه مخلوط شود. همچنین توصیه می‌شود که  کود دادن این گیاه را در فصل پاییز قبل از کاشت انجام دهید. توجه داشته باشید که مواد معدنی موجود در  خاک ذرت اهمیت زیادی دارد چرا که باعث جوانه زنی در گیاه می‌شود.

زمان کاشت ذرت

همان طور که در این مقاله گفته شد ذرت باید در فصل گرم کاشته شود. به طور معمول گیاه ذرت  ۱۰ تا ۱۴ روز پس از کاشت در دمای ۷۵ درجه سانتیگراد، شروع به جوانه زدن می کند. توجه داشته باشید سرعت جوانه زدن این گیاه فقط ۷۵ درصد است. قبل از آخرین بارندگی در فصل بهار بهتر است آن را به بیرون از منتقل کنید.

همه چیز درباره کشت ذرت
همه چیز درباره کشت ذرت

نحوه کاشت ذرت

پس از انتخاب محل مناسی کاشت درت باید خاک  قبل از کاشت به وسیله شخم زدن همگون و یکدست شود و در صورت غنی نبودن خاک آن را با کود تغذیه کنید. بعد از کوددهی آبیاری را انجام می‌شود. توجه داشته باشید که آماده کردن خاک معمولاً ۲ تا ۴ هفته قبل از کاشت ذرت انجام می‌شود. پس از اطمینان از امن بودن محیط کشت از یخ زدگی، ردیف های لازم برای کاشت را به شکل جوی و پشته فراهم کنید. فاصله بین ردیف‌های کاشت باید  بین ۶۱ تا ۷۶ سانتی‌متر باشد. همچنین بین ردیف‌های کاشت نیز باید فاصله حدود ۲۲ تا ۳۰ سانتی‌متر باشد. سپس بذرهای ذرت را باید در عمق ۲.۵ تا ۵  سانتی‌متری بکارید.

پس از گذشت یک هفته جوانه ذرت شما سر از خاک بیرون می‌آورد

کوددهی ذرت

همان طور که گفته شد غنی بودن خاک ذرت از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی که جوانه‌های ذرت به اندازه ۲۵ سانتی متر شدند کود حاوی نیتروژن به خاک آن اضافه باید اضافه کنید. در کاشت این گیاه عمل کوددهی هر ۳۰ روز یک بار انجام می‌شود.

آبیاری ذرت

برای تولید محصول کافی در ذرت بهتر است بیشتر از سایر گیاهان در دوره رشد به آن آب دهید. این گیاه سریع تر از سایر غلات و گیاهان دیگر به کم آبی عکس العمل نشان می‌دهد.  توجه داشته باشید که نیاز آبی ذرت در زمان تولید ریشه و تلقیح آن  و همچنین در موقع بستن دانه ها به بیشترین میزان خود می‌رسد. چرا که در این مراحل از رشد ذرت، کمبود آب  در گرده افشانی و تشکیل دانه ایجاد اختلال می‌کند. بنابراین سعی کنید که  گیاه ذرت را به صورت مداوم مرطوب نگه دارید و به آن آب دهید.

نکته دیگر در آبیاری ذرت این است که در پژمرده شدن باید مراقب باشید که آن را در آب غوطه ور نکنید، همچنین آبیاری در زمان گرده افشانی باعث کاهش کرنل‌ها می‌شود.

همه چیز درباره کشت ذرت
همه چیز درباره کشت ذرت

برداشت ذرت

ذرت به ۶۰ تا ۱۰۰  روز بسته به نوع و گونه آن، زمان لازم دارد تا آن را برداشت کنید. هنگامی که که قسمت سبز آن کم کم تیره شود نشان دهنده این است که فصل برداشت نزدیک است . بهتر است ذرت را از ریشه برداشت کنید . هر ساقه از این گیاه می‌تواند دو عدد گوشه ذرت قابل کاشت داشته باشد. برداشت معمولا ۲۰ روز بعد از پدیدار شدن قسمت های ابریشمی صورت می‌گیرد. بهتر است که گیاه ذرت را صبح ها برداشت کنید و بعد آن را به جای خنک انتقال دهید تا شیرینی آن خفظ شود.

منابع:

https://www.nazboo.com

https://www.bazram.com