در این مقاله از وب سایت پیکا با شما دوستان عزیز به بررسی موضوع بهترین روش کشت زیتون می‌پردازیم. زیتون یکی از میوه های شناخته شده و مفید برای سلامتی به حساب می‌آیدکه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. درخت زیتون رشد بسیار آهسته‌ای دارد و رشد طبیعی آن چند سال طول می‌کشد. درخت آن از تنه، بازو‌های اصلی و بازو‌های فرعی تشکیل می‌شود. بازو‌های اصلی آن  روی تنه درخت تشکیل می‌شوند. بازو‌های فرعی نیز روی بازو‌های اصلی می‌رویند. ارتفاع درخت زستون از ۳ تا ۱۵ متر می‌تواند باشد.برای رشد زیتون باید شرایط خاصی فراهم شود که در ادامه این مقاله آن را بررسی میکنیم.

بهترین روش کشت زیتون
بهترین روش کشت زیتون

آب و هوای مناسب رشد زیتون

درخت زیتون در مناطقی با آب و هوای مدیترانه‌ای رشد می‌کند. برای برداشت مناسب زیتون نیازمند تابستان گرم و زمستان سرد است. این درخت  در دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد از حالت رکود خارج می‌شود. همچنین در دمای ۱۵ درجه  شروع به رشد می‌کند. گل‌ دهی زیتون نیز در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد شروع می‌شود. نیاز به سرما در ارقام مختلف زیتون بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت است.

توجه داشته باشید تحمل زیتون به سرما کم است و در دمای کمتر از ۱۰ درجه آسیب می‌بیند. همچنین این گیاه  در برابر درجه حرارت‌های بالا بسیار مقاوم است. برای گل انگیزی زیتون نیاز به متوسط دمای ۱۲ تا ۱۳ درجه سانتیگراد است.

خاک مناسب زیتون

درخت زیتون در خاک‌هایی که اسیدیته آن بین ۲ تا ۵ باشد رشد مناسبی دارد. این گیاه نسبت به خاک‌هایی با زهکشی بسیار ضعیف حساس است. بنابراین در خاک‌های سنگین سیستم زهکشی آب یک نیاز اولیه برای کاشت زیتون محسوب می‌شود. همجنین شیب ملایم زمین به زهکشی آن بسیار کمک می‌کند. برای کاشت زیتون باید بافت خاک لومی شنی با زهکش مناسب باشد. همجنین توجه داشته باشید که در خاک‌های سنگلاخی کم عمق کاشت زیتون منجر به تولید محصول کم می‌شود.

بهترین روش کشت زیتون
بهترین روش کشت زیتون

تحقیقات نشان می‌دهد که مقاومت زیتون نسبی به شوری متوسط است و بهتر است شوری آب آبیاری کمتر از ۲ گرم در لیتر باشد.

کوددهی درخت زیتون

شما می‌توانید برای بزرگتر شدن زیتون از کود‌های ازته استفاده کنید. چون ازت در زمین مخصوصا در اراضی فاقد مواد آلی به مقدار بسیار کم موجود است باید هر سال مقداری کود دامی و شیمیایی ازته برای رشد بهتر به درخت بدهید. بهتر است در خاک‌های ضعیف برای هر درخت زیتون در سه سال اول هر ساله مقدار ۵۰۰ گرم ازت داده شود. در زمین‌های حاصلخیز و خوب می‌توانید از کود شیمیایی اولیه ۵۰۰ گرم ازت برای هر درخت صرف نظر کرد و فقط برای حفظ حاصلخیزی خاک کود دامی و یا کود سبز را مورد استفاده قرار داد. توجه داشته باشید که فقط ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم ازت برای هر درخت کافی است.

در زمین‌هایی که از نظر حاصلخیزی ضعیف هستند برای اصلاح خواص فیزیکی خاک لازم است مقداری کود حیوانی به آن دهیم. اما  درصورتی که قیمت کود دامی گران باشد و اقتصادی نباشد باید حتما از کود سبز برای تامین مواد آلی زمین یعنی هوموس استفاده کرد..

آبیاری درخت زیتون

درخت زیتون نسبت به خشکی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. اما باید در نظر بگیرید که برای تولید محصول خوب نیاز به آب کافی است. زیتون در زمان‌هایی مثل  گلدهی، تشکیل میوه افزایش اندازه میوه نیاز به آب دارد. بارش زیاد در زمان گلدهی موجب کاهش گرده افشانی و در نتیجه کاهش میزان تشکیل میوه می‌‌شود.

می‌توان گفت این درخت درخت نسبت به رطوبت محیط حساسیت زیادی دارد، بنابراین از کشت آن در کنار دریا باید خودداری کنید، چرا که رطوبت زیاد امراض قارچی را برای گیاه به وجود می‌آورد. در تابستان‌های خشک تعداد زیادی از میوه‌ها ریزش خواهند کرد، با اینحال آبیاری هر ۳ هفته یکبار از این ریزش جلوگیری خواهد کرد.

بهترین روش کشت زیتون
بهترین روش کشت زیتون

هرس درخت زیتون

بهتر است درختان زیتون را بطور مرتب هرس کنید. اما درختان جوان را هرس نکنید. در طول چهار سال اول، فقط شاخه های کناری را که کمتر از ۹۰ سانتیمتر رشد کرده اند را هرس کنید. توجه داشته باشید که هرس زودرس تا حد امکان از بازماندن رشد درختان جلوگیری می‌کند.

برداشت زیتون

زیتون در ابتدا شروع به سبز شدن می کنند و در نهایت همه آنها وقتی برسند سیاه خواهند شد. اگر زیتون ها زمانی که برداشت می شوند سبز باشد، دارای طعم تند و تیزی هستند. همجنین زیتون‌هایی که به موقع برداشت شوند، طعم ملایم و روغنی مطلوبی دارند..

منابع:

https://www.fardanews.com-

http://zeraatyar.com