در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به آموزش کشت گیاه فیسالیس می‌پردازیم. فیسالیس نوعی گیاه خاص یرای مناطق معتدل گرم و نیمه گرمسیری است. این گیاه علفی تقریبا شبیه گوجه فرنگی با میوه ای نارنجی به اندازه یک گوجه کوچک است. میوه گیاه فیسالیس در کیسه کاغذی شکل پوشیده می شود که این کیسه باعث می‌شود میوه از آفات حفظ شود. عطر و طعم فیسالیس مخلوطی از آناناس و میوه هایی مثل توت فرنگی است. این میوه به صورت خام  و یا پخته شده در دسر و یا به صور خشک استفاده کرد.

آموزش کشت گیاه فیسالیس
آموزش کشت گیاه فیسالیس

دما مناسب کشت فیسالیس

همان طور که گفته شد فیسالیس یک گیاه بومی از جنگل ‌های گرمسیری است. بنابراین  نسبت به سرما حساسیت دارد. فیسالیس در دما های کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد از بین خواهد رفت. بنابراین کشت گلخانه ای می تواند بهترین انتخاب برای پرورش فیسالیس در آب و هوای بسیار متغیر ایران باشد. این گیاه در دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد قابلیت میوه دهی خود را به دست می‌آورد.

خاک مناسب کشت فیسالیس

بافت خاک مناسب در پرورش فیسالیس باید از نوع سبک باشد. علت استفاده از بافت سبک در کاشت این گیاه این است که  فیسالیس به صورت بذر تکثیر می‌شود و در این نوع از تکثیر به هر صورت نیاز به خاک‌ سبک وجود دارد. پی اچ مطلوب برای این گیاه باید بین ۶ تا ۸ باشد. اگر خاک زیر کشت فیسالیس مشکل زهکشی داشته باشد گیاه باید در شیب ملایم کاشته شود..

توجه داشته باشید که این گیاه توانایی مقاومت بالایی دارد و می‌ تواند به راحتی در خاک های فقیر نیزرشد و زندگی کند، اما برای باروری باید موار کافی به آن برسد تا بتواند حداکثر میوه دهی را داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت استفاده از خاک غنی اولین و اصلی ترین فاکتور موفقیت در پرورش فیسالیس است.

آموزش کشت گیاه فیسالیس
آموزش کشت گیاه فیسالیس

کوددهی فیسالیس

فیسالیس گیاهی کم خرجی در زمان رشد است و به میزان کمتری از کود نسبت به گیاهان دیگر نیاز دارد. برای رشد و پرورش این گیاه  حدودا ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم  کود نیتروژن در کنار ۸۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم از فسفر به ازای هر هکتار پرورش فیسالیس لازم می‌شود.

آبیاری فیسالیس

بیشترین نیاز فیسالیس به آب در دوره رشد آن است. می‌توان گفت از زمان کاشت بذر تا آغاز دوره میوه دهی گیاه  نیاز آبی فیسالیس زیاد است و در دوره میوه‌دهی و پس از آن دیگر نیاز چندانی به آبیاری ندارد. بناراین معمولا در هر دوره کشت فیسالیس به ازای  یک هکتار از کشت گیاه در حدود ۷ متر مکعب به صورت روزانه در نظر گرفته می‌شود.

 

کاشت فیسالیس

کاشت و پرورش فیسالیس مانند تمام گیاهانی که هم رده آن است، از طریق انتقال نشا صورت می ‌گیرد. فاصله زمان باروری گیاه از لحظه کاشت تا پیدایش اولین میوه  قابل برداشت حدودا ۹۰ روز طول می‌کشد. اگر بتوانید شرایط گلخانه ای  به شکل یکنواخت برای گیاه ایجاد کنید، فیسالیس را می تواند ۳ تا ۴ بار نیز در طول سال کشت کنید. هر بوته این گیاه در زمان کشت نیاز به یک متر مربع فضا نیاز دارد. اما در فضای باز، خارج از گلخانه فیسالیس را به شکل متراکم‌تری می‌توانید کشت کنید. بنابراین درکشت گلخانه‌ای بهتر است که فاصله میان بوته‌ها را حداقل ۵۰ سانتی‌متر بگذارید تا در زمان رشد گیاه یک مترمربع فضای تکثیر داشته باشد.

گیاه فیسالیس بازده خوبی دارد و در هر هکتار از فضای گلخانه زیر کشت خود، حدودا ۱۵ تن میوه برداشت می‌شود.

آموزش کشت گیاه فیسالیس
آموزش کشت گیاه فیسالیس

آفت‌هایی گیاه فیسالیس

از آنجایی که کاشت گیاه فیسالیس به گو فرنگی شباهت زیادی دارد آفات آن نیز تقریبا با گ.جه مشترک است.

رایجترین آفات این گیاه شامل شته، مگس سفید، کنه، عنکبوت قرمز، سوسک کک، کپک پودری و… می‌شود.

منابع:

https://bazrco.ir-

 

https://www.bazram.com