در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان عزیز به موضوع آموزش مراحل کشت لوبیا چیتی خواهیم پرداخت.  لوبیا چیتی را م از جمله حبوبات محبوب در ایران است. دوره رشد و نمو لوبیا چیتی ۱۰۵ روزاست. این گیاه نیمه مقاوم به آفت کنه دو نقطه‌ای، و مقاوم به بیماری‌های ویروسی است.

دمای مناسب رشد لوبیا چیتی

دمای مورد نیاز برای رشد این گیاه در روز ۲۰ تا ۲۸ درجه و شب‌ها ۱۵ تا ۲۰  درجه سانتیگراد است. برای لوبیا چیتی دمای بیشتر از ۳۰ درجه مناسب رشد آن نیست، همچنین دمای بیش از ۳۵ درجه باعث می‌شود دانه در ان تشکیل نشود. این گیاه در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد رشد مناسبی نخواهد داشت و نسبت به طول روز خنثی است. بین ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از کاشت این نوع لوبیا شروع به گل‌دهی می‌کند. دوره گل‌دهی معمولاً یک ماه است.

می‌توان گفت بهترین زمان برای کاشت لوبیا چیتی اوایل بهار است که دوره یخبندان به پایان رسیده باشد.

خاک مناسب رشد لوبیا چیتی

مناسب‌ترین خاک برای رشد این لوبیا خاکی است که نرم باشد و زهکش خوبی داشته باشد. می‌توانید ترکیب کمپوست کامل با خاک را برای بهبود خاک قبل از کاشت استفاد کنید. اسیدیته مناسب برای رشد این گیاه بین ۶ تا ۷ است. برای کاهش اسیدیته خاک می‌توانید سوزن کاج یا پیت ماس را به خاک اضافه کنید. برای جذب شدن نیتروژن در خام به صورت موثر می‌توانید ماده تلقیح را به خاک آن اضافه کنید.

آموزش مراحل کشت لوبیا چیتی
آموزش مراحل کشت لوبیا چیتی

کاشت لوبیا چیتی

لوبیا چیتی در ایران روش های کشت متنوعی دارد. بهترین روش کاشت این گیاه هیرم‌کاری است، چرا که جوانه لوبیا به سله خاک  حساس است و اگر از روش خشکه‌کاری استفاده کنید پس از آبیاری سطح خاک سله می‌بندد و تلفات بذری زیادی ایجاد می‌کند. در این روش  پس از تسطیح زمین و کرت‌بندی، آبیاری به روش کرتی انجام می‌شود.

معمولا بین ۷ تا ۱۲ روز، زمین حالت گاورو پیدا می‌کند که در این حالت باید با دست یا دستگاه لوبیا کار بذرها را بکارید. در صورت کاشت با روش‌ خشکه کاری  کشت به صورت جوی و پشته ای نسبت به کشت مسطح بهتر است.

آبیاری لوبیا چیتی

آبیاری این گیاه به میزان بالایی  به بافت و ساختمان خاک، شرایط آب و هوایی و … بستگی دارد. به طور مثال  آبیاری در خاک‌های با بافت سبک‌تر ۳ تا ۴ روز و خاک‌های با بافت سنگین‌تر ۵ تا ۸ روز انجام می‌شود. مرحله حساس لوبیا به تنش آبی از ابتدای گلدهی تا مرحله تشکیل غلاف می‌باشد. توجه داشته باشید که در این دوره کمبود آب  خسارت زیادی به لوبیا وارد می‌کند. آخرین آبیاری باید به صورتی باشد که حدود ۲۵% از غلاف‌های لوبیا رسیده باشد.

کوددهی لوبیا چیتی

بهترین کود برای لوبیا چیتی، کودی است که دارای فسفر و پتاسیم باشد. این گیاه می‌تواند نیتروژن خود را فراهم کند، بنابراین  باید از مصرف کودهای حاوی نیتروژن به آن جلوگیری کنید. اما توجه داشته باشید که اگر برگ‌های آن شروع به رنگ پریدگی کنند، گیاه ممکن است نیتروژن کافی نداشته باشد که شما باید کود آلی و ارگانیک  به خاک اضافه کنید. همچنین می‌توانید کمپوست چای یا کودهای مشابه را در اواسط فصل رشد برای لوبیا چیتی استفاده کنید.

آموزش مراحل کشت لوبیا چیتی
آموزش مراحل کشت لوبیا چیتی

برداشت لوبیا چیتی

برداشت لوبیا چیتی زمانی است که ۶۵ تا ۷۵ درصد غلاف‌های آن رسیده باشد. همچنین میانگین رطوبت دانه ها باید بین  ۳۵ تا ۴۰ درصد باشد. پس از برداشت زمانی که رطوبت دانه به ۲۰% برسد آن را باید به انبار انتقال دهید.

منابع:

http://zeraatyar.com

http://sabzaneh.com