در این مقاله از وب سایت پیکا با شما دوستان عزیز به موضوع بهترین روش کشت انگورمی‌پردازیم. انگور میوه‌ای آبدار و خوشمزه تابستانی است که گونه‌های مختلفی دارد. میوه انگور بسیار مفید و حاوی ویتامین ث، پروتئین،آهن،فسفر، پتاسیم، آنتی اکسیدان و انرژی فراوانی است. کاشت انگور با توجه به سهولت پرورش و کشت  و همچنین سازگاری بالا با شرایط اقلیمی مختلفی که دارد  رواج فروانی در ایران دارد.کاشت درخت انگور در استان‌های خراسان، فارس، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در ایران انجام می‌شود.

بهترین روش کشت انگور
بهترین روش کشت انگور

آب و هوای مناسب کشت انگور

درخت انگور به ۲ تا ۳ ماه سرما در زمستان نیاز دارد. برای تامین نیاز سرمایی دمایی بین ۷ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد در طول ۲ تا ۳ ماه نیاز است. درخت انگور در برابر سرما مقاومت خوبی دارد و  تا دمای ۱۸- درجه سانتیگراد را  می‌تواند تحمل کند. توجه داشته باشید که دمای پایین تر از این مقدار خشک شدن شاخه ای انگور را به همراه دارد.

خاک مناسب رشد انگور

مناسب‌ترین خاک برای رشد درخت انگور، خاک‌های عمیق با زهکشی مناسب است. درخت انگور می‌تواند در بیشتر خاک‌ها رشد کند و به خوبی محصول دهد. این درخت بیشتر محدودیتهای خاک مثل شوری و قلیایی نسبی را می‌تواند به خوبی تحمل می کند.درخت انگور در برابر آهک خاک حساس نیست حتی در خاک هایی که  بیش از ۵۰ درصد آهک دارند نیز به خوبی رشد میکند. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که تا حد امکان از خاک های سنگین فاقد زهکشی و خاک های همراه با نمک فراوان پرهیز در کاشت این گیاه خودداری کنید.

بهترین روش کشت انگور
بهترین روش کشت انگور

آبیاری درخت انگور

آبیاری درخت انگور معمولا به صورت جوی پشته ایی و غرقابی است. در این روش در اسفند ماه زمین را شخم می‌زنند و با نهرکن یا بیل مکانیکی جوی به عمق ۸۰ سانت تا ۱ متر ایجاد می‌کنند. در روش جوی پشته ایی نیز چاله‌هایی را در فاصله ی یک ونیم متر از دو طرف پشته تهییه می‌کنند. آبیاری این درخت از خرداد تا آخر شهریور ماه و یا نیمه ی مهرماه هم طول می‌کشد و نیاز به آبیاری داردو می‌توان گفتدر روش جوی پشته‌ای هر درخت انگور تقریبا ۱۰۰ لیتر آب در هفته نیاز دارد. این مقدار آب با توجه به نوع خاک و شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند.

کاشت درخت انگور

برای کاشت درخت انگور در ابتدا قلمه‌هایی  را در فصل بهار، قبل از جوانه زدنی  می کارند، سپس در بهار سال آینده که این قلمه‌ها ریشه زدند آن‌ها را از مخزن درآورده و آن را در گودال‌هایی که با مخلوطی از کود حیوانی و یا ماسه بادی و مقداری کود شیمیایی فسفات و پتاس مخلوط شده است، می‌کارند. توجه داشته باشید که اگر اگر زمین از قبل زیر کاشت بوده و یا اکنون باغ است و مقدار مناسبی کود دارد، دیگر نیازی به کوددهی به آن نیست. استفاده از کود‌ها برای درخت انگورجنبه تشویقی برای رشد بیشتر دارد.

از کود ازت جهت رشد رویشی انگور در فواصل آبیاری که در باغ‌ها  ۱ تا ۴ ساله معمولاً ۷ تا ۸ مرحله می باشد، استفاده می‌کنند.

مبارزه با علف های هرز و آفات در باغ انگور چگونه است؟

جهت مبارزه با علف‌های هرز در باغ انگور، معمولا در فروردین هر سال زمانی که علف‌های هرز شروع به رشد می کنند شروع می‌شود.  بیل زدن توسط نیروی انسانی باعث از بین رفتن این علف‌ها در اوایل فصل رشد می‌شود.

رایج‌ترین آفات در تاکستان‌ها شامل :  زنجره مو، زنجرک مو و خوشه خوار انگوراست. همچنین بیماری سفیدک دروغین یا داخلی مو وبیماری پوسیدگی سفید ریشه از بیماری‌های رایج این درخت است. بیماری سفیدک سطحی یا حقیقی شایع ترین بیماری گیاه انگور است که عامل آن قارچی به نام ترپازول است. برای مبارزه با این بیماری می‌توانید گوگرد جامد را به شکل پودر روی برگ های آن بریزید. همچنین راه دیگر برای کنترل این بیماری استفاده از قارچ کش آبی توپاس ۳ بار در تابستان است.

بهترین روش کشت انگور
بهترین روش کشت انگور

برداشت درخت انگور

تولید میوه انگور از سال سوم عمر نهال شروع می شود، زمان برداشت انگور به نوع خاک ، دمای هوا و میزان آبیاری بستگی دارد. اگر برداشت انگور جهت تولید کشمش باشد از ۱۵ شهریور ماه اقدام به برداشت این محصول می کنند.

برداشت انگور با نیروی انسانی انجام می‌شود. در باغ‌هایی که شرایط مطلوب دارند، میزان برداشت انگور ۵۰تا  تن در هکتار نیز می‌رسد. می‌توان گفت به طور میانگین هر درخت انگور  تا ۲۰۰ کیلو گرم انگور می‌دهد.

https://baghshahri.com

http://zeraatyar.com