در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به به بررسی این موضوع می‌پردازیم که در گلخانه چه چیزی کشت کنیم. امروزه به دلیل فواید زیاد کاشت گلخانه‌ای بسیاری از کشاورزان و باغ‌دارن کاشت گلخانه ای را ترجیح می‌دهند. اگر راه و روش کاشت گلخانه‌ای را بدانید می‌توانید با پرورش و کاشت محصولات مختلف به سودهای خوبی دست پیدا کنید. در ادامه این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چه چیزهایی را می‌توان در گلخانه بکاریم و محیط گلخانه برای چه محصولاتی مناسب است.

دلایل انجام کاشت گلخانه‌ای

با توجه به اینکه گلخانه شرایطی را ایجاد می‌کند که عواملی مثل دما قابل کنترل باشد می‌توان محصولات خارج از فصل را در آن پرورش داد. برای کشت متراکم وتولید محصول خارج از محل طبیعی مکان مناسبی را به وجود می‌آورد . یکی دیگر از مزایای استفاده از روش گلخانه‌ای، مصرف کم آب درپروسه تولید و کاشت محصولات است که با توجه به بحران آبی که ایران با آن سروکار دارد اهمیت فراوانی دارد.

در گلخانه چه چیزی کشت کنیم
در گلخانه چه چیزی کشت کنیم

نکته دیگر مسئله به دلیل کم آبی موجود است؛ در روش کاشت گلخانه‌ای به دلیل تحت کنترل و رفع کردن کاهش کیفیت خاک‌های حاصلخیز زیر کشت، به افزایش محصولات کشاورزی برداشت شده در واحد سطح بسیار کمک می‌کند. به زبان ساده در کشاورزی مدرن گلخانه‌ای تمام عوامل طبیعی قابل کنترل است و استرس آن بسیار کمتر از روش سنتی کشاورزی است. در گلخانه‌ها می‌توان محصول را درست در زمانی که تقاضای آن در حد بالای خود قرار دارد وارد بازار کرد که بسیار می‌تواند سودآور باشد. محصولات گلخانه‌ای به دلیل کنترل عوامل رشد، از کیفیت مطلوب زیادی نسبت به محصولات کشاورزی سنتی برخوردار است. این کیفی بالا سودهی این نوع محصولات را بسیار بیشتر کرده است.

چه محصولاتی را می توان در گلخانه کاشت؟

برای داشتن حداکثر سودآوری در گاخانه ما به شما پیشنهاد میکنیم محصولاتی را کشت دهید که در سال چند بار امکان برداشت  از آن وجود داشته باشد.

کشت توت فرنگی در گلخانه:

توت فرنگی به روش کشت نشا و کشت بذر در گلخانه قابل انجام است. مزیت کشت نشا نسبت به بذر مصرف کمتر آب است اما هزینه خرید نشا بیشتر است. اگر بوته‌های توت فرنگی را در اوایل بهار بکارید می‌توانید در تابستان به آن سال برداشت محصول کنید.

در گلخانه چه چیزی کشت کنیم
در گلخانه چه چیزی کشت کنیم

کشت زعفران در گلخانه:

اگر زعفران را به روش آب کشت یا هیدروپونیک کشت دهید مصرف آب بسیار کم می‌شود و همچنین میزان بازدهی محصول تا ۳ برابر زیاد می‌شود.

کشت فلفل دلمه در گلخانه:

در کاشت فلفل دلمه برای اینکه بذر آن شش هفته پس از کاشت جوانه می دهد، معمولا از نشا استفاده می‌شود. به طور کلی بذر فلفل دلمه‌ای را در فروردین می‌کارند و در اواسط تابستان برداشت انجام می‌شود. همچنن به دلیل گلخانه ای بودن فلفل دلمه‌ای امکان کاشت در اوایل تابستان و برداشت آن در اواسط پاییز نیز وجود دارد.

کشت سبزی خوردنی در گلخانه :

می‌توان گفت یکی از راحت‌ترین و پربازده‌ترین محصولی که می‌توان در گلخانه پرورش داد سبزی خوردنی است. می‌توان  بذرهای مختلفی از انواع سبزیجات را خریداری کنید و در اویل  بهار در گلخانه بکارید و تا اواخر پاییز سبزی تازه برای خوردن و فروش داشته باشید.

کشت خیار و گوجه فرنگی در گلخانه:

یکی از پرسودترین و اقتصادی ترین کاشت ها در گلخانه، کاشت خیار و گوجه‌فرنگی است. شما با کاشتن یک بار بذر خیار یا گوجه می‌توانید دو یا سه بار از محصول آن برداشت کنید. در کشت خیار و گوجه فرنگی در گلخانه میزان آفات و بیماری ها تقریبا به صفر می‌رسد. این سبزیجات ۴ فصل هستند و در بازار همیشه تقاضا برای آن وجود دارد.

در گلخانه چه چیزی کشت کنیم
در گلخانه چه چیزی کشت کنیم

کاشت خربزه، هندوانه و طالبی در گلخانه:

این میوه‌ها که جزو صیفی‌جات به حساب می‌آیند. در فصل تابستان به مقدار زیادی این محصولات در بازار موجود است و رقابت فروش محصول نیز زیاد است. برای داشتن سود آوری بیشتر بهتر است بذر آنها را در اوایل فصل پاییز در  گلخانه خود بکارید تا در فصل زمستان این میوه‌ها را با قیمتی بالاتر و زمانی که در بازار وجود ندارد، به بازار عرضه کنید.

 

کاشت گل‌های زینتی در گلخانه:

برای کاشت گل‌های زینتی در گلخانه می‌توانید بذر گل‌های مختلف را در بهار بکارید و چندین سال از ساقه آن شاخه گل زینتی برداشت کنید. اگر شرایط محیطی مثل دما و رطوبت را در گلخانه رعایت کنید می‌توانید ۴ فصل گل داشته باشید و به بازار عرضه کنید.

 

 

منابع:

https://www.eig-shop.com/

https://www.tabnak.ir