در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی تفاوت محصول گواهی شده با محصول ارگانیک و طبیعی را بررسی می‌کنیم. شاید شما هنگام خرید محصواتی به برچسب ارگانیک برخورد کرده باشید و این سوال برای شما پیش بیاید که تفوت آن با محصولات گواهی شده و غیر اورگانیک چیست؟ اگر شما اطلاعات کافی راجع به محصولات مختلف داشته باشید می‌توانید خرید و انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید. با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و به تفاوت بین محصولات مختلفی بپردازیم.

محصول ارگانیک

به طور کلی محصولاتی ارگانیک به حساب می‌آیند که در فرآیند تولید تا بسته بندی و پخش  آن از هیچ نوع کود شیمیایی، آفت کش، سموم، آنتی بیوتیک، دستکاری ژنتیکی و هورمون استفاده نشده باشد. زمانی می‌توان گفت محصولی ارگانیک است که شرط های زیر را داشته باشد:

بذر محصول  تراریخته نباشد.

کود محصولات ارگانیک باید از علوفه دام دارای گواهی ارگانیک باشد محل کاشت محصول باید بکر و بدون آلودگی باشد.

در مرحله کاشت تا برداشت محصول هیچ سمی استفاده نشده باشد.

تفاوت محصول گواهی شده با محصول ارگانیک و طبیعی

برای تولید محصول ارگانیکب طبیعت و محیط زیست نباید آسیب برسد.

کاملا خالص باشد و با محصولات غیر ارگانیک ترکیب نشود.

فرایند بسته بندی محصول ارگانیک باید طبیعی باشد و از گازها و نگهدارنده استفاده نشود.

محصولات طبیعی

اگر محصولی برچسب ارگانیک ندارد ممکن است در فرآیند تولید آن از سموم و کودهای شیمیایی استفاده شده باشد یا دیگر شروط محصولات ارگانیک را نداشته باشد. معمولا در فرایند تولید محصولات طبیعی از مواد افزودنی و نگهدارنده استفاده نمی‌شود. می‌توان گفت در محصولات طبیعی از آفت کش و سموم خفیف و کودهای حیوانی استفاده می‌شود. محصولات طبیعی قابل احراز نمی‌باشند و به دلیل عدم گواهی نمی‌توان طبیعی بودن آن را فهمید.

محصولات گواهی شده

محصولاتی گواهی شده محصولاتی هستند که تولید آن‌ها براساس مصرف و یا عدم مصرف در حد مجاز از مواد شیمیایی صورت می‌گیرد. کنترل و آنالیز در محصولات گواهی شده باید مطابق با استانداردها و آیین‌نامه‌های مربوط به آن صورت گیرد. بازرسی در این محصولات به صورت تک تک و مجزا بوده و پس از بازرسی‌ گواهی صادر می‌شود. محصولات تولید شده براساس آیین‌نامه تشویقی(IPM)، همان محصولاتی هستند که تحت عنوان محصول سالم در بازار عرضه می‌شوند.

تفاوت محصول گواهی شده با محصول ارگانیک و طبیعی
تفاوت محصول گواهی شده با محصول ارگانیک و طبیعی

تولید این گونه از محصولات با هدف تولید محصولات فاقد یا دارای حد مجاز باقیمانده سموم، آفت کش ها، عناصر و فلزات سنگین و مایکوتوکسین ها هستند. مدیریت تلفیقی شامل یک یا چند روش کنترل مثل شیمیایی، بیولوژیکی، زراعی و… است.

اهداف تولید این گونه محصولات متفاوت است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. محصولات شامل تولید محصول در شرایط مدیریت کامل کنترل آفات، ایجاد شیوه‌ای نوین در تولید محصول که طی آن با حفظ محیط زیست، جمعیت فعال آفات کنترل و در زیر سطح آستان زیان اقتصادی نگه داشته می شود.

اصلاح کاربردهای بی رویه نهاده های شیمیایی که اخیرا موجب نگرانی های زیاد در بخش کشاورزی، محیط زیست و حفاظت از منابع شده است.

محصول سالم چیست؟

به محصولاتی که ضوابط و استاندارد سه گانه الزامی در تولید محصولات غذایی را رعایت کرده باشند و تحت کنترل استاندارد های الزامی و اجباری کیفیت غذایی در کشاوری قرار گیرند، محصولات سالم می‌گویند. معمولا محصولات سالم دارای حدود مجاز باقیمانده آفت کش، عناصر، فلزات و سموم هستند. اعمال استانداردها و برنامه‌های مدیریتی محصولات سالم براساس معیارهای مشخصی مثل کدکس،MRL ، ADI می‌باشند.

تفاوت محصول گواهی شده با محصول ارگانیک و طبیعی

محصولات ارگانیک نسبت به محصولات غیر ارگانیک از جهات بسیاری بالاتر هستند. به طورمثال محصولات ارگانیک از لحاظ کیفیتی تفاوت بسیاری با محصولات غیر ارگانیک طبیعی دارد. این تفاوت باعث می‌شود طعم و رنگ متفاوت و دلنشینی‌تری نسبیت به محصولات غیر ارگانیک داشته باشند. همچنین مصرف مواد غذایی ارگانیک در دراز مدت بر سلامت شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت. استفاده ار محصولات ارگانیک و گواهی شده منطقی‌تر است چرا که به راحتی می‌توانید محصول را احراز کنید و آن را شناسایی کنید. اما برای اثبات طبیعی بودن محصولات راهی به جز آنالیز آن در آزمایشگاه وجود ندارد.

تفاوت محصول گواهی شده با محصول ارگانیک و طبیعی
تفاوت محصول گواهی شده با محصول ارگانیک و طبیعی

توجه داشته باشید که  برچسب ارگانیک از طرف دولت پشتیبانی می‌شود. همچنین دولت این ضمانت را به شما می‌دهد که محصولات بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی، هورمون رشد مصنوعی و آنتی بیوتیک‌ها رشد می‌کنند و آنالیز می‌شوند.

منابع:

https://www.organiccert.ir/

https://khushechin.ir