در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما دوستان همیشگی به موضوع بهترین روش کشت آناناس می‌پردازیم.یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین میوه مناطق گرمسیری آناناس است که تقاضا برای آن در دنیا زیاد است. منشاء این گیاه مناطق گرم آمریکای جنوبی و مرکزی است. این میوه غنی از انواع ویتامین هاست و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. تاکنون بررسی شرایط اقلیمی مورد نیاز آناناس درایران به صورت مدون انجام نگرفته است. در این مقاله نکات فنی و مهمی راجع به کاشت . پرورش این گیاه به شما خواهیم گفت.

آب و هوای مناسب کشت آناناس

همان طور که گفته شد آناناس مخصوص مناطق گرم و مرطوب است که در نواحی ساحلی دریا به خوبی رشد میکند. این گیاه تحمل دماهای خیلی بالا در تابستان یا خیلی پایین در زمستان را ندارد. مناسبترین آب و هوا برای این گیاه مناطق گرمسیری با کمی سایه است. همچنین می‌تواند مدت زیادی شرایط خشکی و کم آبی را به خوبی تحمل کند. بهترین میزان بارندگی برای آناناس ۱۵۰۰ میلی‌متر در سال است.

بهترین دما برای رشد این گیاه ۳۲ درجه سانتی‌گراد در روز و ۲۰ درجه در شب است. همچنین توجه داشته باشید که این گیاه در نور شدید و دمای بالاتر از ۳۵ درجه ساتی گراد دچار افتاب سوختگی می‌شود.

نور مناسب گیاه اناناس

نور یکی از پارامترهای موثر در رشد گیاه است چرا که وزن میوه رابطه مستقیمی با میزان نوردهی از زمان کاشت تا برداشت آن  دارد. می‌توان گفت با افزایش میزان نور مقدار اسیدیته میوه کم می‌شود. همچنین شکستن دوره‌های تاریکی با نوردهی، گلدهی را متوقف خواهد کرد.

بهترین روش کشت آناناس
بهترین روش کشت آناناس

خاک مناسب کشت آناناس

آناناس می‌تواند در دامنه وسیعی از خاک‏ها به جز خاک‌های خیلی رسی رشد خوبی داشته باشد. اما توجه داشته باشید که خاک آن باید زهکش مناسبی داشته باشد. می‌توان گفت بهترین خاک برای این گیاه خاک شنی با بافت سبک تا لومی است. همچنین بهتر است خاک اسیدی باشد و پی اچ آن بین ۴.۵ تا ۵.۵ باشد و باید از کشت این گیاه در خاک‌هایی با اسیدیته بالتر از ۷ خودداری کنید.

تکثیر اناناس چگونه است؟

آناناس به راحتی توسط اندامهای رویشی قابل تکثیراست . به طور کلی از تاج بالای میوه، گیاهچه‌های زیر میوه، تنهجوش یا پاجوش در تکثیر آناناس استفاده می‌شود، که گیاهچه‌های زیر میوه بهترین روش تکثیر آن است.

بهترین روش کشت آناناس
بهترین روش کشت آناناس

کاشت آناناس

برای کاشت این گیاه در ابتدا باید زمین آن را آماده کنید. برای آماده سازی زمین پس از تسطیح آن باید تا عمق ۳۰ تا ۴۰ سانتی آن را شخم بزنید. سچس می‌توانید از روش‌های کشت مسطح، فارویی، جوی و پشته و در مناطق شیبدار از روش تراسبندی برای کشت استفاده کنید. اگر زمین و خاک شما عاری از مواد آلی بود باید از کود حیوانی برای تقویت خاک استفاده کنید.

معمولا بوته‌های آناناس را نزدیک به یکدیگر کشت می‌کنند تا تکیه گاهی برای هم باشند. این کار به این دلیل انجام می‌شود که این گیاه ریشه های سطحی دارد. این کار مانع از واژگونی گیاه می‌شود همچنین از تابش شدید نور خورشید محافظت می‌کند.

برداشت آناناس

کلی گلدهی گیاه آناناس ۱۲ تا ۱۵ ماه بعد از کاشت شروع می‌شود و ۱۳۵ تا ۱۶۵ روز زمان می‌برد تا میوه به بلوغ برسد.برای مصرف تازه باید میوه را تا زمان رسیدن به رنگ زرد طلایی روی درخت نگه داشت و با مشاهده تغییر رنگ کم در قاعده میوه های در حال رشد می توان آنها را برای تولید کنسرو برداشت کرد. شما می‌توانید میوه را همراه با تاج به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز نگهداری کنید.

منابع:

https://agrilib.areeo.ac.ir