در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان گرامی به موضوع همه چیز درباره کشت و پرورش قارچ دکمه ای خواهیم پرداخت. قارچ  دکمه ای از  قارچ‌های پرطرفدارو پر مصرف در ایران است. امروزه قارچ به عنوان یک منبع غذایی حاوی پروتئین در سبد غذایی بسیاری از افراد جامعه قرار گرفته است. میزان کلسترول قارچ پایین است و منبع خوب بسیاری از ویتامین هاست. قارچ‌های خوراکی معمولا از ۲ قسمت ساقه، چتر، ورقه تولید کننده هاگ و شبکه میسیلیوم تشکیل شده است. در ادامه به شرایط کشت قارچ دکمه‌ای می‌پردازیم.

همه چیز درباره کشت و پرورش قارچ دکمه ای
همه چیز درباره کشت و پرورش قارچ دکمه ای

مزایای پرورش قارچ دکمه ای

  • پرورش قارچ بسیار زود بازده است.
  • تنوع زیادی برای پرورش قارچ های خوراکی وجود دارد.
  • پرورش قارچ در فضای کم و بسته امکان پذیر است.

 

کمپوست مناسب برای پرورش قارچ دکمه ای

کمپوست بستر مناسب برای رشد قارچ است که به صورت فروشی می‌توانید آن را از بازار تهیه کنید. تهیه کمپوست برای قارچ کاری بسیار سخت و وقت گیر است و پیشنهاد می‌شود که این کار را  در منزل انجام ندهید چرا که مقرن به صرف نیست. کمپوست‌ها معمولا  از ترکیب کاه و کلش گندم، کود مرغی ، بذر قارچ و پودرسنگ ساخته می‌شود و فرمول‌های متفوتی دارد. فرایند تخمیر کمپوسیت توسط کود مرغی انجام می‌شود که این فرایند بوی بسیار بدی دارد. برای همین کارخانه‌های تولید کمپوست را در خارج از شهر می‌سازند. بعد از تهیه کمپوست  مناسب باید آن را به صورت مناسب در محل تولید قارچ پخش کنید.

همه چیز درباره کشت و پرورش قارچ دکمه ای
همه چیز درباره کشت و پرورش قارچ دکمه ای

بذر پاشی قارچ دکمه ای

پس از تهیه و پخش کمپوست نوبت بذر پاشی قارچ است. بذر پاشی قارچ دکمه ای روش خاصی ندارد، فقط  باید توجه داشته باشید به صورت یک دست روی سطح کمپوست بذر پاشی انجام شود. پس از بذر پاشی مرحله ریسه دوانی شروع می‌شود که در این مرحله قارچ ها به صورت تار هایی سفید در سطح کمپوست ایجاد می‌شوند که به آن ریسه دوانی می‌گویند.

خاک پوششی و ریسه دوانی قارچ

۱۲ تا ۱۴ روز بعد از مرحله کمپوست و کشت قارچ دکمه ای باید روی سطح کمپوست یک لایه خاک پوچ یا پر درز قرار گیرد. توجه داشته باشید که در این مرحله قبل از خاک دهی باید سطح کمپوست‌ها سفید باشد و قطرات آب زیر آن‌ها  طلایی رنگ شده باشد. مقدار خاک دهی به معیارهای مختلفی بستگی دارد. یکی از انواع آن به این شکل است که به ازای هر ۲ تن کمپوست مقدار ۱ مترمکعب خاک نیاز است و باید روی سطح کمپوست به میزان ۴ سانتی متر پوشیده شود.

پس از خاک دهی  حتما باید روی سطح کمپوست  مرطوب باشد. معمولا برای  این کار از روزنامه استفاده می‌کنند. در این مرحله دقت کنید که نباید به صورت مستقیم آب به کمپوست نفوذ کند. در این مرحله رطوبت روزنامه میزان رطوبت لازم کمپوست را تامین می کند و نیازی به رطوبت دهی محل نیست. همچنین باید مراقب باشید که دمای داخل کمپوست از ۲۳ درجه کمتر و از ۲۸ درجه بیشتر نشود تا قارچ‌ها از بین نرود.

رافلینگ چیست؟

شخم زدن یا زیر و رو کردن خاک پوششی در کاشت قارچ دکمه ای، رافلینگ می‌گویند. رافلینگ به دو صورت سطحی و عمقی در پرورش کاشت دکمه ای انجام می‌شود. این کار از رشد توده ایی قارچ‌ها جلوگیری می‌کند و بعث می‌شود تا قارچ توپر و سنگین شود.

رافلینگ گاهی اوقات منجر به هدر رفتن مقداری از انرژی کمپوست می شود. پس از انجام رافلینگ باید سطح را به خوبی آبیاری کنید اما نباید آب به کمپوست نفوذ کند. پس از آن روزنامه‌های خیس را روی سطح پهن کنید تا بتوانید رطوبت را کنترل کنید. دمای مطلوب برای کمپوست باید بین ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتی گراد حفظ شود.

شوک دهی قارچ دکمه‌ای

عمل شک دهی  ۷ تا ۱۰ روز پس از مرحله خاک دهی انجام می شود. این عمل باعث تحریک میسیلیوم می‌شود، همچنین کاشت قارچ دکمه ای را از مرحله ی رویشی به زایشی انتقال می دهد. زمان انجام شدن شوک دهی زمانی است که ۸۰%  سطح سفید شده باشد. برای انجام شوک دهی در ابتدا باید روزنامه‌ها را جمع کنید و سطح را به خوبی آبیاری کنید. همچنین در طول انجام این کار باید عمل تهویه سالن قارچ به خوبی انجام شود. رطوبت مورد نظر باید بین  ۸۵% تا ۹۵% باید باشد.

همه چیز درباره کشت و پرورش قارچ دکمه ای
همه چیز درباره کشت و پرورش قارچ دکمه ای

برداشت قارچ دکمه ای

زمانی که  رشد کلاهک قارچ به قطر ۵ تا ۸ سانتی‌متر رسید زمان برداشت قارچ دکمه‌ای است. اولین محصول تقریبا  ۱۲ روز پس از شک دهی به دست می‌آید. برداشت قارچ دکمه‌ای طی ۳ مرحله انجام می‌شود. هر مرحله از این برداشت‌ها را یک فلش می‌گویند و معمولا  ۵ تا ۶ روز این کار انجام می‌شود. بعد از هربرداشت تقریبا دو روز طول می کشد که رشد محصول بعدی شروع شود.

منابع:

http://sabzaneh.com

https://datagharch.com

 

 

 

.