در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به  موضوع مراحل کاشت هویج می‌پردازیم. گیاه هویج ۲ ساله است و از جمله گیاهانی است که در فصل خنک رشد می‌کنند و معمولا نسبت به دمای بالا مقاوم هستند. ارقام هویج شامل: نانتس، چانتنا، نلسون، ناپل و موکومF1 پوسا و دسی است . بهترین گونه این گیاه برای کشت گونه نانتنس است. هویج‌ها معمولا به رنگ‌های سفید، زرد . قرمز مشاهده می‌شوند.  بهترین دما برای رشد این گیاه بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. هر چه دما بالاتر باشد هویچ کیفیت مطلوب خود را از دست می‌دهد و به صورت فیبری در می‌آید. باید هویج می‌تواند تا دمای زیر ۵ درجه را تحمل کند و ریشه‌های آن در خاک مستقر شود.

مراحل کاشت هویج
مراحل کاشت هویج

خاک مناسب هویج

مناسب ترین خاک برای رشد هویج، خاک‌ دارای بافت شنی یا سبک است. با کاشت گیاه در این خاک محصول زودتر تولید می‌شود. همچنین برای تولید محصول در مساحت بالا می‌توانید از خاک‌ سیلتی و سیلتی‌لومی استفاده کنید. هویج خوراکی را  معمولا در خاک‌های سبک مانند خاک‌های شنی تولید می‌کنند. همچنین خاک باید دارای مواد آلی مناسب باشد و ریشه‌های کشت قبل و سنگ و کلوخ در آن نباشد.  پی اچ یا اسیدیته مناسب برای رشد گیاه هویج بیت ۵/۵ تا ۵/۶ است.

کاشت هویج

هویج به طور مستقیم (کاشت بذر) در مزرعه کاشته می‌شوند. همان طور که گفته شد خاک سبک و حاصلخیز مناسب رشد این گیاه است. عمق مطلوب برای کاشت بذر هویج ۲۵ سانتی‌متر است. فاصله بین بوته‌های و ردیف‌های آن باید تقریبا ۲۵ سانتی‌متر است. هویج‌های زودرس در پاییز یا اوایل فروردین کاشت می‌شوند. همچنین کاشت هویج دیررس تا اردیبهشت ادامه دارد. باید توجه داشت که کاشت هویج در مناطق سردسیر بعد از رفع سرما و در مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان انجام می‌شود.

مقدار بذر در هر هکتار باید تا ۵ کیلوگرم باشد. معمولا بین ۱۲ تا ۱۸ روز طول می‌کشد تا این گیاه جوانه بزند. بهتر است برای توزیع بهتر بذر آن‌ها را با ماسه مخلوط کنید.

۳ تا ۴ هفته بعد از کاشت نیز تنک کردن انجام می‌شود. تنک کردن باید به شکلی باشد که بین بوته‌ها حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر فاصله باشد.

کوددهی گیاه هویج

هویج باید بعد از جمله محصولاتی است که برای رشد باید کوددهی خوبی برای آن انجام شود. شما باید قبل از کاشت هویج به خاک، در هر ۱۰۰۰ متر یک کیسه دی آمونیوم فسفات و نصف کیسه اوره اضافه کنید. همچنین بعد از آخرین تنک زمانی که قطر هویج به ۱ سانتی‌متر رسید، باید حدود نصف کیسه اوره به صورت سرک به خاک اضافه کنید.

مراحل کاشت هویج
مراحل کاشت هویج

اگر ازت را زودتر از زمان استفاده کنید، باعث تولید برگ اضافی در آن می‌شود. رشد برگ‌های اضافی باعث عارضه ریشه چنگالی در کیاه می‌شود. توجه داشته باشید از مصرف کودها در فاصله نزدیک به میوه هویج اجتناب کنید.

آبیاری هویج

زمین هویج باید پس از کاشت سریع آبیاری شود. این کار باعث می‌شود تا جوانه‌زنی و رشد به صورت یکنواخت انجام شود. هچنین با آبیاری سریع گیاه به طور محکم در زمین مستقر می‌شود. هویج ریشه‌های عمیقی دارند ولی باید توجه داشته باشید که آبیاری آن به صورت منظم انجام شود. به طور کلی در طول فصل رویش به ۶ تا ۸ نوبت آبیاری نیاز است.

مراحل کاشت هویج
مراحل کاشت هویج

برداشت هویج

هنگامی که قطر ریشه‌های هویج در کنار طوقه به ۳/۵ سانتی‌متر برسد عملیات برداشت انجام می‌شود. از لحاظ زمانی معمولا ۶۵ تا ۸۵ روز پس از کاشت برداشت هویج انجام می‌شود. برای انبار کردن آن باید محیط انبار رطوبت بالایی داشته باشد تا بتوان آن را به مدت طولانی نگهداری کرد. رطوبت کم باعث کاهش قند و کیفیت هویج می‌شود. رطوبت مطلوب برای انبار کردن آن بین ۹۳%  تا ۹۸% است.

 

 

 

 

 

منابع:

http://www.emdadkeshavarz.com

https://fardinkesht.com/