در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما دوستان همیشگی به موضوع آموزش سبزی‌کاری سالم می‌پردازیم. به قسمت‌های  قابل خوردن گیاهان علفی که برای تغذیه استفاده می‌شود سبزی می‌گویند. قسمت‌هایی مثل: برگ، دمبرگ، ساقه، میوه، گل و یا قسمت زیرزمینی سبزی قابل مصرف است. یبزی‌ها معمولا گیاهان علفی ۱ یا ۲ ساله هستند. سبزیکاری عملیاتی است که به منظور تولید گیاهانی برای استفاده از قسمتهای مختلف آن‌ها جهت تغذیه انسان کشت می‌شود. سبزی‌خوری به دلیل اهمیت تازه خوری در بین گیاهان بسیار مفید است. همچنین سبزی‌ها به دلیل داشتن مواد مفیدی مانند ویتامین، مواد معدنی، مواد سلولزی و … از اهمیت بالایی برخوردار است.

آموزش سبزی‌کاری سالم
آموزش سبزی‌کاری سالم

دمای مناسب برای سبزی‌کاری

در فرایند سبزی‌کاری دما به همراه نور در تمام مراحل رشد بسیار موثر است. باید توجه داشت که برای هر نوع سبزی باید دمای مناسب آن را برای کشت در نظر گرفت و هر سبزی در دمای خاصی قابلیت رشد دارد. کاهش نور در سبزی‌کاری باعث افت کیفیت سبزی می‌شود. همچنین کمبود نور به صورت کاهش ذخیره مواد غذایی، رشد بی‌رویه برگ، طویل شدن ساقه، تغییر شکل اندام‌ها را باعث می‌شود.

در سبزی کاری سبزیجات از نظر دمایی به دو گروه تقسیم میشود:

۱ -سبزیجات فصل گرم: سبزیجاتی که به گرما مقاومت زیادی داشته و در اثر سرما سریع از بین میروند سبزیجات فصل گرم می‌گویند. بذر این سبزیجات برای جوانه زدن احتیاج به گرما دارند. دمای مطلوب برای رشد حداقل ۱۰ تا ۱۵ و حداکثر  ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است.

۲-سبزیجات فصل سرد: سبزیجاتی که به گرمای زیاد حساس هستند و تحمل سرما را تا حد زیادی دارند به سبزیجات فصل سرد معروفند. زمان مناسب برای کشت این نوع سبزیجات بعد از رفع خطر یخبندان است.

آبیاری در سبزی‌کاری

از آنجا که ۹۰% سبزی را آب تشکیل می‌دهد سبزی‌کاری از اهمیت زیادی برخوردار است. در یبزی‌کاری کیفیت و کمیت آب بسیار مهم است. می‌توان گفت برای تولید یک کیلو سبزی خوردن حدود ۵۰۰ لیتر آب مورد نیاز است. میزان آب مورد نیاز در سبزی‌کاری به نوع ریشه ، خشکی خاک و عمق ریشه آن بستگی دارد.

آموزش سبزی‌کاری سالم
آموزش سبزی‌کاری سالم

زمین مناسب برای سبزی‌کاری

اگر می‎‌خوهید سبزی‌کاری را در زمینی که برای اولین بار کشت در آن انجام می‌شود شروع کنید، باید درخت را همراه با ریشه و درختچه و یا بوته های علف هرز را از زمین خارج کنید. در صورت وجود سنگ و کلوخ در زمین باید اقدام به خارج ساختن آنها از مزرعه کنید.

اگر زمین مورد نظر شما شیب دار بود خطر فرسایش آبی وجود دارد. برای جلوگیری از فرسایش آبی، کاشت سبزی باید به طریق تراس بندی و ردیفی انجام شود. همچنین استفاده از مالچ و پوشاندن زمین به وسیله مواد مختلف مانند کاه، خاک اره، برگهای پوسیده، کاغذ و دادن شیب تراس از جلو به عقب می‌تواند در جلوگیری از فرسایش خاک تاثیر مثبتی داشته باشد.

طریق کاشت سبزی

به ۳ طریق می توان سبزیجات را کشت کنیم:

طریقه کرتی: برای سبزیجاتی مانند جعفری، تره، شبت ، شنبلیله ، شاهی و ریحان انجام می‌شود.  اگر در کرت این سبزی‌ها به صورت خطی کاشته شوند به مراتب مناسب تر است.

طریقه پشته ای با جوی عمیق: معمولا در مناطقی که از نظر آب محدودیت زمانی دارند این روش انجام می‌شود. چرا که در این مدت کم علاوه بر آبیاری محصول مقداری آب نیز در بستر نبات ذخیره می‌شود

طریقه پشته ای با جوی کم عمق یا سیستم فارو:  این روش نیز در سطوح وسیع تر و اغلب به طور مکانیزه انجام می‌شود.

آموزش سبزی‌کاری سالم
آموزش سبزی‌کاری سالم

کوددهی در سبزی‌کاری

برای سبزیکاری حتما باید از کودهای طبیعی مثل کود حیوانی یا آلی استفاده کنید. از بین کودهای دامی،کود گوسفندی که مواد ازته آن برای سبزیجات مفید است بسیار توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که ازت کود پرندگان از کودهای دیگر بیشتر است فقط از نظر کمیت استفاده از آن امکان پذیر نیست. مقدار کمی از آن برای جالیز کاری و سبزی کاری بسیار مفید خواهد بود. همچنین کودهای حیوانی یا آلی  احتیاجات گیاهان را از لحاظ مواد غذایی تا اندازه زیادی تامین خواهند کرد.

در سبزی‌کاری از کودهای کمپوست نیز می‌توانید استفاده کنید. این کود مخلوطی از مواد زائدی است که از کشتارگاه‌ها، زباله و خاکروبه منازل و مقداری کود حیوانی تهیه می‌شود.

منابع:

https://baghbanbashi.blogsky.com/

https://fardinkesht.com/