در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما به موضوع مبارزه با مینوز گوجه فرنگی خواهیم پرداخت. یکی از رایج‌ ترین و پرخطرترین آفت‌های میوه گوجه فرنگی مینوزاست. مینوز به نام‌های  شب‌پره مینوز، بید گوجه فرنگی، کرم مینوز و مینوز برگ و ساقه  گوجه فرنگی نیز معروف است.

همچنین مینوز با نام علمی توتا ابسولوتا شناخته می‌شود. مینوز بخشی از زندگی خود را در خاک و یا در خود گیاه زندگی می‌کند به همین دلیل از بین بردن آن از طرق افت کش کار دشواری است. خسارت مینوز به گونه ای است که بر شکل ظاهیری میوه اثر می‍گذارد که این امر موجب کاهش بازار پسندی گوجه فرنگی می‍‌‌‌‌‌شود، همچنین این افت باعث کاهش رشد میوه نیز می‍شود.در ادامه به نحوه خسارت مینوز گوجه فرنگی و راه حل برای مبارزه با آن می‌پردازیم.

نحوه خسارت مینوز گوجه فرنگی چگونه است؟

آفت مینوز برای اولین بار  در سال ۸۹ وارد کشور ایران شد و خسارت سنگینی را به کشاورزان وارد کرد. در گزارش‌ها آمده است که میزان خسارت آن در گلخانه‌ها از زمین‌های کشاورزی بیشتر است. این افت با زندگی در خود گیاه و خاک باعث بروز خسارت می‍شود. همچنین در تمام مراحل زندگی و رشد گیاه می‍تواند وجود داشته باشد. مینوز تولد مثل بالایی دارد و در دمای ۱۹ تا ۲۳ درجه می‌تواند حدود ۳۰۰ عدد تخم بگذارد. باید توجهداشته باشید که در دمای ۵ تا ۷ درجه فعالیت این حشره متوقف خواهد شد. اگر در مراحل ابتدایی وجود مینوز، کنترل نشود رفته رفته کل محصول را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما خبر خوب برای کشاورزان این است که تشخسص ان نسبتا راحت است. اگر گیاه شما به این آفت دچار شده باشد در روی برگ‌ها لکه‌هاس نامنظمی ایجاد خواهد شد همچنین شما می‌توانید اثر سیاه فضولات مینوز را در دالان مشاهده کنید. از طریق تونل‌هایی که در ساقه گیاه ایجاد می‌کند نیز اثرات این آفت مشخص است.

 

مبارزه با مینوز گوجه فرنگی
مبارزه با مینوز گوجه فرنگی

شکل ظاهری مینوز چگونه است؟

این حشره در طول دوران زندگی خود ظاهر متفاوتی دارد. تخم آفت مینوز یه صورت بیضی شکل و سفید یا کرمی رنگ است. طول تخم‌ها  ۶/۳ میلی متر است و به سطح برگ گیاه قابل مشاهده می‌باشد. طول عمر تخم مینوز ۵ تا ۷ روز است.

لاروی مایوز در ابتدا سفید است و ممکن اسن نسبت به تغذیه به رنگ سبز یا قهوه‌ای تغییر رنگ دهد. لاروها در سنین مختلف طول متفاوتی دارند به طور مثال در مراحل آخر رشد طولی در حدود ۷/۵ میای متر دارند.طول عمر لاروها ۱۹ نا ۲۱ روز است و در گل، میوه، برگ و ساقه قابل مشاهده است.

شفیره آفت مینوز مخروطی شکل است و به رنگ قهوه‌ای در این مرحله قابل مشاهده است. همچنین طول شفیره مینوز به حدود ۶ میلی متر می‌رسد. مدت زمان زندگی شفیره ۱۰ تا ۱۳ روز است  و در برگ‌هایی روی گیاه و داخل گیاه زیست می‌کند.

حشره مینوز به رنگ خاکستری و طول ۶ میلی متر قابل مشاهده می‌شود. این حشره دارای پولک‌های خاکستری و لکه‌های سیاه رنگ روی بال‌ها می‌باشد. شکم حشره نر با حشره ماده متفاوت است و در شکم حشره نر خط تیره ای وجود دارد. طول عمر این حشره ۳۰ تا ۴۰ روز است و در برگ، گل برگ، برگ و میوه مشاهده می‌شود و زندگی می‌کند.

 

راه‌های کنترل حشره مینوز

 

برای کنترل این افت خطرناک روش‌های محتلفی وجود دارد که در ادامه با آن خواهیم پرداخت.

 

اسنانداردسازی گلخانه: باید توجه داشت که شیشه بندی مناسب، استفده از توری‌های و درب ورودی و ضدعفونی خاک مناسب از ورود و رشد این حشره جلوگیری می‌کند.

 

مبارزه زراعی: این مبارز شامل حذف بقایا و علف‌های هرز می‌باشد. همچنین در این مباره شخم زدن، کود دهی و آبیاری مناسب پیشنهاد می‌شود.

 

مبارزه با مینوز گوجه فرنگی
مبارزه با مینوز گوجه فرنگی

دمای هوا: با  توجه به اینکه مینوز در دمای هوای پایین قابلیت تواید مثل خود را از دست می‌دهد و در دمای ۱۹ تا ۲۳ درجه قابلیت زاد و ولد زیادی داردّ بنابراین تنظیم دما به جلوگیری از رشد افت کمک خواهد کرد.

 

نصب تله‌های نوری و تشک آب: این اقدام موجب شکار انبوه افت خواهد شد. بهتر است در هنگام نصب این تله با توجه به استانداردها انجام شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

 

 

نصب تله فرمونی: نصب این برای حشراتی که از بیرون به درون گلخانه می‌آیند بسیار مناسب است و این افت را کنترل خواهد کرد. بهتر است این تله‌ها در فواصل ۱ عدد در هر جیب پیشنهاد می‌شود. معمولا تله فرمونی‌ها با قابلیت جذب زیاد تا ۱۲۰ روز قابلیت شکار دارند.

 

مبارزه شیمیایی برای مبارزه با مینوز گوجه فرنگی

 

زمانی که مبارزات زراعی، بیولوژیک و موارد دیگر به از بین برن حشره کمک نکند، باید از مبارزات شیمیایی استفاده کنیم. افت کش‌های مانند ایندوکسی کارب و دیمیلین به نسبت ۱ در هزار برای از بین برن این حشره بسیار مناسب است. در مبارزه شیمیایی باید توجه داشته باشید که در هر فصل ممیزان دفعات سم‌پاشی محدود است و ممکن است اثرات سوییی روی عوامل کنترل کننده داشته باشد.

توصیه می‌شود در هنگام مشاهده توتا از اسپینوزاد استفاده کنید و همچنین ۸ تا ۱۰ روز پس از کاشت از ایمیداکلوپراید استفاده شود.

در یک دوره ۳۰ تا ۳۵ روزه تاکومی یا اویسکت برای مدیریت لاروها به مدت ۴ هفته مناسب است.

بهتر است در مبارزه شیمیایی در هفته آخر از ترکیب آوانت ۳۰ سی سی در ۱۰۰  لیتر آب برای سم‌پاشی استفاده کنید.

 

کلام آخر

 

در این مقاله سعی شد مطالبی درباره مبارزه با مینوز گوجه فرنگی به شما بگوییم و روش‍های کنترلی و شیمییایی را با یکدیگر بررسی کردیم. همچنین انواع سموم و افت کش‌های مناسب مینوز را به شما توضیح دادیم. شما با استفاده از نشانه‌هایی که در این مقاله به شما گفتیم آفت توتا و مینوز را تشخیص دهید و اقدامات لازم جهت از بین بردن آن انجام دهید.