در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به بررسی موضوع راه های افزایش برداشت کلم خواهیم پرداخت. کلم گیاهی وحشی است که زادگاه آن اروپا، انگلستان تا مدیترانه می‌باشد. امروزه با مشخص شدن خواص آن، کلم در سبد تغذیه افراد جایگاه خاصی پیدا کرده است. کلم به علت داشتن مواد ضد اکسیدان در دفع سموم بدن نقش بسیار مهمی دارد و حاوی مقدار زیادی کلسیم است. همچنین منبع خوبی از ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است. کلم ارقام مختلفی دارد و براساس رنگ و دوره رشد نیز تقسیم بندی می‌شود. کلم‌ها معمولا توسط بذر تکثیر می‌شود.

راه های افزایش برداشت کلم
راه های افزایش برداشت کلم

شرایط آب و هوایی رشد کلم

به طور کلی اکثر گونه‌های کلم در آب و هوای خشک و مرطوب رشد خوب و مناسبی دارند. کام برگ در هوای خشک و خنک رشد بهتری دارد. ین دما برای رشد کلم‌ها ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است و تا دمای ۳ درجه سانتیگراد میتوانند در برابر سرما مقاوم باشند. می‌توان گفت بهتر بهتر است رشد کلم در فصل‌های گرم نباشد چرا که کیفیت محصول پایین می‌آید و کنترل آفات آن در تابستان بسیار مشکل است.

خاک مناسب برای رشد کلم

شما می‌توانید کلم را در طیف وسیعی از خاک‌ها پرورش دهید. بهتر است خاک زیر کشت شما رطوبت مناسب و زهکشی کافی داشته باشد. هر چه مواد ارگانیک موجود در خاک بیشتر باشد کیفیت کلم بهتر خواهد بود. بهترین اسیدیته خاک برای رشد کلم باید بین ۵/۵ تا ۵/۶ باشد و اگر خاک رو به قلیایی باشد رنگ برگ‌های تیره می‌شود و حاشیه آن می‌میرد.

راه های افزایش برداشت کلم
راه های افزایش برداشت کلم

آبیاری کلم

نیاز گیاه کلم به آب نسبت به آب و هوا متفاوت است و در هر فصل میزان مشخصی دارد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که مصرف آب کلم در زمان رشد بیشتر می‌شود و در اواخر فصل رشد به بیشترین مقدار خود خواهد رسید. به طور میانگین ۳۸۰ تا ۵۰۰ میلی‌لیتر نیاز آبی کلم در طی مدت رشد آن است.

شرایط تولید نشا کلم چگونه است؟

در ایران از ترکیب پرلیت و کوکوپیت برای بستر نشا استفاده می‌شود. بستری که برای رشد نشا کلم تهیه می‌کنید باید بسیار سبک باشد و ظرفیت خوبی برای نگهداری آب داشته باشد. زمانی که رشد برگ‌های اصلی تمام می‌شود، تغذیه نشاها با محلولهای غذایی آماده یا کود کامل شروع می‌شود. بهترین دما برای جوانه زنی بذرهای کلم تقریبا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. برای کاشت اکثر بذرها بهتر است، از بذرها قبل از کاشت با یک قارچکش عمومی حتما ضدعفونی شوند.

آسیب‌هایی که ممکن است با مدیریت نکردن پرورش نشا وارد شود شامل موارد زیر است:

  • زمان کاشت نامناسب
  • آسیب ناشی از دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد
  •  نشای روییده در هوای سرد
  •  کاربرد کود به مقدار زیاد
  •  انتقال نشاها در اندازه بزرگ
  •   تفاوت دمایی بالا بین خزانه و مزرعه

کاشت کلم چگونه است؟

قبل از کاشت باید از تمیز بودن خاک مطمئن شوید. ۲ هفته قبل از کاشت باید خاک کاملا شخم زده شود. شما می‌توانید هم به روش مستقیم وهم به شکل نشایی بکارید. برای کاشت مستقیم تقریبا ۲ کیلوگرم بذر در هکتارمورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش نشا انتقال نزمانی انجام می‌شود که رشد به اندازه کافی و مناسب باشد. بهتر است پس از انتقال نشا در خاک به خوبی آبیاری شود. در مناطق مرطوب هستید، باید در قسمت‌های مرتفع کلم کاشته شود تا احتمال بیماری‌ها و پوسیدگی کاهش یابد.

زمانی که فاصله کشت کم باشد اندازه پیچ کلم‌ها کوچک‌تر و کشیده‌تر خواهد شد. تراکم مناسب تعداد بوته در هکتار برای پیچ‌های بزرگ ۴۰ تا ۴۵ هزار در هکتار و برای اندازه متوسط تعداد ۵۵ تا ۶۵ هزار در هکتار مناسب است.

کود دهی کلم باید چگونه باشد؟

برای تولید مناسب کلم باید به مقدار کافی کودهای فسفر، پتاسیم و نیتروژن و کمپوست به گیاه برسد. کوددهی باید براساس آزمون خاک و در مزرعه باشد. همچنین گیاه کلم به عناصر ریز مغذی برای رشد نیاز دارد و نیاز بالایی به کودهای کلسیمی دارد. معمولا کمبود کلسیم با استفاده از محلول‌پاشی با کود کلسیم نیترات انجام می‌شود. همچنین استفاده از منیزیم به مقدار ۵ کیلوگرم در هکتار برای رشد نیاز است. برای تامین عناصری مثل آهن، مولیبدن، منگنز و … می‌توانید از کودهای کم مصرف کامل استفاده کنید.

راه های افزایش برداشت کلم
راه های افزایش برداشت کلم

کنترل علف های هرز کلم

بهتر است اولین وجین کردن ۲ تا ۳ هفته بعد از انتقال نشاء انجام شود. معمولا از بین بردن علف های هرز به روش ستی با دست به خوبی علفکش‌ها می‌تواند برای مزرعه کلم مفید باشد.

برداشت کلم نیز زمانی که پیچ به اندازه کافی سفت شود انجام می‌شود.

منابع:

https://www.emdadkeshavarz.com