در این مطلب از وب سایت پیکا با شما همراهان به موضوع همه چیز درباره کشت و پرورش سیر می‌پردازیم. سیر جز گیاهانی است که تقریباً در تمام دنیا به جز قطب و جنگلهای استوایی رشد پیدا می‌کند. می‌توان گفت زادگاه گیاه سیر، آسیای مرکزی و شاید شرق منطقه مدیترانه باشد. این گیاه چند ساله است که ساقه‌ای لوله‌ای و محکم دارد سطح آن نرم است. ارتفاع ساقه سیر بین ۴۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است که مستقیم از زمین بیرون می آید. پیاز سیر از تعدادی پیاز کوچک و پهن تشکیل می‌شود که به آن سیرچه می‌گویند.

همه چیز درباره کشت و پرورش سیر
همه چیز درباره کشت و پرورش سیر

شرایط آب و هوایی کشت سیر

گیاه سیر برای تشکیل غده به دوعامل طول روز و حرارت نیازمند است و جز سبزی‌های روزبلند به حساب می‌آید. و برای تشکیل غده حدود ۱۵ ساعت طول روز نیاز دارد بوته سیر در اوایل، رشد رویشی دارد به محض این که بوته شروع به تولید غده کرد رشد رویشی آن متوقف می شود. به طور کلی می توان گفت سیر در ابتدای فصل دمای خنک و در زمان رسیدگی هوای گرم نیاز دارد.

خاک مناسب کشت سیر

سیر را مى‌توان در خاک‌هاى حاصلخیز که داراى پروفیل عمیق است، کشت کرد. توجه داشته باشید که سیر به رطوبت زیاد حساس است بنابراین در اراضى مرطوب پیاز سیر سریعا مى‌پوسد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خاک‌هاى رسى سنگین چندان مناسب کشت سیر نیستند. همچنین خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. برای تهیه بستر کاشت باید ابتدا زمین را متناسب با نوع آن با استفاده از شخم، دیسک و ماله کامل نرم و مسطح کرد. در مناطق خشک نیز نسبت به نوع آبیاری که پشته بندی یا کرت بندی است آن را آماده می‌کنند. پی اچ مناسب خاک برای این گیاه باید بین ۶.۵ تا ۷ باشد.

همه چیز درباره کشت و پرورش سیر
همه چیز درباره کشت و پرورش سیر

نحوه کاشت سیر

سیر را می‌توان به دو روش کرتی و جوی پشته کاشت. بهترین روش برای کاشت گیاه سیر روش جوی پشته است. در این روش ابتدا سیرچه را از پیاز سیر جدا می‌کنند، سیرچه های خیلی ریز برای کاشت مناسب نیستند و از سیرچه متوسط برای کاشت استفاده می‌شود. فاصلۀ خطوط کشت در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و فاصله هر سیرچه از هم ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. همچنین عمق مناسب برای کاشت سیر ۳ تا ۵ سانتی‌متر است. توجه کنید که سیرچه را طوری در خاک قرار دهید که نوک سیر به سمت بالا و انتهای ان به سمت پایین باشد. مقدار مصرف سیرچه در ۱۰۰ متر مربع حدود ۱۵ عدد سیر یا به عبارتی دیگر ۳ کیلو سیر برای ۱۰متر مربع است.

آبیاری سیر

گیاه سی به خشکی حساس است و رطوبت مناسب برای رشد آن امری ضروری است. تنش رطوبت رشد اولیه و تکثیر پیاز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود سیرچه‌ها کوچک شوند و در زمان برداشت پیازهای کوچک تولید کنند. نوع خاک می تواند در تعیین فواصل آبیاری و میزان آب مصرفی امری موثر است. معمولا در خاک‌هایی با بافت سبک‌تر دوره آبیاری کوتاهتر و میزان آب مصرفی در هر دوره کمتر است. اما در خاک‌های با بافت سنگین تر می‌توان دور آبیاری را افزایش داد. توجه کنید که کاهش مدار آبیاری در خاک‌های سنگین باعث افزایش رطوبت خاک می‌شود و می‌تواند باعث توسعه بیماری‌های قارچی شود.

همه چیز درباره کشت و پرورش سیر
همه چیز درباره کشت و پرورش سیر

برداشت سیر

گیاه سیر معمولا در اوایل تابستان به بلوغ می‌رسد. در این مرحله ساقه سختی به شکل میله به سمت بالا رشد می‌کند و بلوغ آن به این شکل تشخیص داده می‌شود. توجه داشته باشید که تا زمانی که این ساقه سخت نشده و سبز است باید آن را قطع و استفاده کنید. اگر شما این ساقه‌های جوان را قطع نکنید اندازه سیر شما ۳۰% کاهش پیدا می‌کند. در زمان رشد نیز هنگامی که نیاز داشتید، برگ‌های سیر را برای استفاده از گیاه جدا کنید، ولی بیشتر از ۴/۱ ارتفاع گیاه از بالای آن جدا نکنید، چرا که در غیر این صورت کاهش رشد غلاف رخ می‌دهد. زمان برداشت سیر از اواخر بهار تا اوسط تابستان به نسبت تاریخ کاشت متفاوت است. از نشانه‌های زمان برداشت می‌توان به افتادن ساقه‌ها اشاره کرد.

منبع:

https://tutorials.keshavarzionline.com