در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع آموزش کشت و زراعت عدس خواهیم پرداخت. عدس یک غذای گیاهی مقوی و سرشار از پروتئین است که در سبد غذایی بسیاری از افراد قرار دارد. این گیاه به راحتی کشت و نگهداری می‌شود. عدس معمولا در تناوب یکساله با غلات به خصوص پس از برنج به عنوان کود سبز کشت می‌شود و یا بصورت کشت درهم با جو، خردل، نیشکر کاشته می‌شود.

آموزش کشت و زراعت عدس
آموزش کشت و زراعت عدس

دمای مناسب رشد عدس

این گیاه به دماهای بالا و پایین حساس است و در مناطق معتدل قابل کشت است. دمای لازم برای جوانه زنی عدس تقریباا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

خاک مناسب کشت عدس

گیاه عدس سازگاری خوبی نسبت به انواع خاک‌ها نشان می‌دهد و در خاکهای رسی سنگین تا شن لومی آن را کشت داد. همچنین عدس در خاک‌های با حاصلخیزی متوسط تا کم نیز رشد خوبی دارد. مناسب‌ترین پی اچ برای رشد عدس بین ۵.۵ تا ۹ است. باید توجه داشت که این گیاه مقاومت کمی نسبت به شوری دارد.

زمان کاشت عدس

زمان کاشت عدس از عوامل مهم در رسیدن به عملکردهای بالا است. هر گونه تأخیر در زمان کاشت موجب کاهش طول دوره رشد و عملکرد آن خواهد داشت. زمان کاشت عدس در مناطق معتدل سرد ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر است. در مناطق سرد از نیمه دوم اسفند شروع می‌شود و تا نیمه دوم فروردین ادامه دارد. در مناطق نیمه گرم یا گرمسیر می‌توان عدس را از ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر کشت داد.

آموزش کشت و زراعت عدس
آموزش کشت و زراعت عدس

کاشت سنتی عدس

در این نوع کشت که معمولا در قطعات کوچک اجرا میشود. با استفاده از شیوهای سنتی وقدیمی مبادرت به کشت می نمایند. در این نوع کشت پس از اجرای یک شخم عمیق در پاییز مجدداً در بهار یک شخم تکمیلی انجام می دهند وزمین تسطیح می شود. پس از هموار نمودن زمین بذر وکود مورد نیاز به وسیله دست بر وی زمین پاشیده شده وبه وسیله خیش به زیرخاک انتقال داده میشود. در اراضی دیم پس از اجرای یک شخم عمیق در پاییز برای حفظ رطوبت ذخیره شده و جلوگیری از تبخیردر بهار هیچ گونه عملیات شخم و برگردان خاک اجرا نمی شود وبه محض مناسب شدن شرایط کاشت دراسفند ماه و یا اوایل بهار بذر و کود مورد نیاز را پاشیده و به وسیله دیسک ویا پنجه غازی پوشانده میشود.

کاشت مکانیزه عدس

در این نوع کشت که مناسب ترین نوع کشت عدس می باشد در شرایط آبی در پاییز یک نوبت شخم عمیق ۳۰-۲۵ سانتیمتر اجرا می شود سپس با مساعد شدن شرایط خاک و هوا یک نوبت شخم تکمیلی به عمق ۱۵-۱۰ سانتی متر اجرا و سپس برای از بین بردن کلوخه ها از دیسک استفاده می شود باید دقت شود که شخم بهاره به موقع و به محض گاورو شدن خاک صورت گیرد پس از تسطیح زمین به وسیله ماله با در نظر گرفتن شرایط آبی و دیم و با توجه به نحوه کار ماشین های بذر کار مبادرت به کشت می شود.

کودهای مورد نیاز عدس

گیاه عدس برای رشد به ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم کود ازته به شکل استارتر نیاز داردو همچنین به ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم کود فسفر قبل از کاشت برای رشد نیاز است.

آفات و بیماری‌های عدس

یکی از آفات مهم عدس ﺳﻮﺳﻚ ﭼﻬﺎر ﻧﻘﻄﻪای ﺣﺒﻮﺑﺎت است که بسیار مخرب است. برای مبارزه با آن با استفاده از ۰.۵ گرم فسفین در متر مربع به مدت ۷۲ ساعت گازدهی انجام می‌شود. همچنین بیماری‌هایی مثل پوسیدگی فوزاریومی که برای کنترل آن بذور قبل از برداشت باید به طور کامل ضدعفونی شود.

آموزش کشت و زراعت عدس
آموزش کشت و زراعت عدس

برداشت عدس

برداشت عدس معمولا ۱۰۰ روز پس از کاشت انجام می‌شود. در برداشت عدس باید به میان زمین عدس بروید و آن‌ها را از لبه خط خاک قطع کنید وقتی غلافها به سمت پایین گیاه شروع به تکان خوردن می کنند زمان برداشت عدس است. سپس غلاف‌ها را برای جدا کردن دانه از داخل باز کنید و عدس را خارج و خشک کنید.

منابع:

http://zeraatyar.com
http://www.emdadkeshavarz.com

 

 

آماده سازی زمین برای کشت عدس
با توجه به اینکه بیشتر سطح زیر کاشت عدس در شرایط دیم است، رعایت اصول فنی آماده سازی زمین کشت به منظور ذخیره حداکثر رطوبت در خاک در استفاده بهینه گیاه از رطوبت خاک موضوع مهمی است. استفاده از گاوآهن برگردان‌دار باعث از بین رفتن رطوبت ذخیره شده در خاک می‌شود. همچنین استفاده از گاوآهن قلمی، پنجه غازی برای آماده سازی زمین کشت می تواند در حفظ رطوبت خاک بسیار امری موثر است.
زمان کاشت عدس