در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما دوستان به بررسی موضوع آموزش کشت و زراعت نخود فرنگی می‌پردازیم. نخود فرنگی گیاه مخصوص فصل خنک شناخته می‌شود که مورد علاقه کودکان و بزرگسالان است. این گیاه یکساله است و با ساقه نازک  به وسیله پیچک به بوته مجاورش می پیچد. دانه‌های نخودفرنگی دارای مقدار زیادی نشاسته و پروتئین است که به خوبی در بدن هضم می‌شود.

آموزش کشت و زراعت نخود فرنگی
آموزش کشت و زراعت نخود فرنگی

دمای مناسب نخود فرنگی

دمای مناسب در طول فصل رشد نخودفرنگی باید بین ۱۳ تا ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. حداقل دما برای جوانه زدن این گیاه بین ۴ تا ۵ درجه سانتی گراد است. در دمای بالا ۲۵ درجه سانتی گراد معمولا جوانه‌زنی در آن آغاز می‌شود و بوته ها سریعا رشد می‌کند، که در این صورت رشد ریشه ها ضعیف می‌شود و نیام آن بخوبی تشکیل نمی‌شود. توجه داشته باشید که این گیاه تحمل گرمای تابستان را ندارد و در هوای گرم بذرهای آن سریع رسیده و  رشدش کامل می شود و حالت سخت و خشکی خواهد گرفت. بنابراین بسیار مهم است که در مناطقی که در آن کشت می شود حتما بارندگی به اندازه کافی باشد و یا آب برای آبیاری در اختیار باشد.

خاک مناسب نخود فرنگی

نخود فرنگی در خاک‌های متنوعی ازجمله خاک‌های شنی تا خاک‌های رسی رشد می کند. مناسب ترین خاک برای رشد نخود فرنگی خاک‌های لومی شنی،  خاک های سبک محسوب می شوند، است. این خاک‌های سبک باعث زودرسی محصول آن می‌شود. توجه داشته باشید که خاک نخود فرنگی باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

آموزش کشت و زراعت نخود فرنگی
آموزش کشت و زراعت نخود فرنگی

 کاشت نخود فرنگی

در کاشت نخود فرنگی باید بذرهای آن را در ردیف‌هایی به فاصله ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر و عمق ۲ تا ۵ سانتی متر کاشت.

همچنین فاصله بین بوته ها باید بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد. توجه داشته باشید که قیل از کاشت بذرها را با سموم قارچ‌کش ضدعفونی کنید. اگر از نخود فرنگی در تهیه کنسرو استفاده می شود توصیه می‌شود که سطح زمین را صاف کنید تا ماشین برداشت با مشکل روبه رو نشود.

 

کوددهی در نخود فرنگی

مصرف نیتروژن در گیاه نخود فرنگی باعث کاهش تشکیل گره می‌شود همچنین تثبیت نیتروژن باعث تاخیر در رسیدن آن می‌شود. کمبود نیتروژن در مراحل اولیه رشد با کاربرد مقدار کمی کود در زیر بذر می‌تواند در زمان کاشت تامین شود. فسفر برای نمو ریشه های جانبی این گیاه ضروری است و به کاربرد فسفر در خاک‌های فقیر از این نظر، واکنش مثبت نشان می‌دهد . مصرف ۴۴ تا ۶۶ کیلوگرم فسفر در اوایل بهار باعث رفع کمبود آن می‌شود.

پتاسیم نیز برای رشد نخودفرنگی و بزرگ شدن بذر آن ضروری است. توجه داشته باشید که منگنز از جمله عناصری است که کمبود آن باعث توقف رشد و ایجاد لکه‌های نکروزه در برگ می‌شود.

آموزش کشت و زراعت نخود فرنگی
آموزش کشت و زراعت نخود فرنگی

برداشت نخود فرنگی

رسیدن نخود فرنگی بسته به نوع آن بین ۵۵ تا ۷۰ روز طول میکشد. زمان برداشت این گیاه به شکل ظاهری غلاف بستگی دارد.  غلاف‌های نخود فرنگی در زمان برداشت باید با دانه‌های نخود فرنگی پر شده باشند و رنگ آن  از سبز تیره به سبز روشن تبدیل شده باشد. اگر برداشت دیرتر از زمان موعود صورت نگیرد کیفیت محصول کاهش پیدا می کند.

منابع:

https://keshavarznet.com

https://fardinkesht.com