در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع همه چیز درباره کشت درخت گلابی خواهیم پرداخت. گلابی  از میوه‌های آبدار و خوش‌ طعم است که کاشت و مراقبت از آن کار سختی نیست و شما به راحتی می‌توانید گلابی را پرورش دهید. ارتفاع درخت گلابی حدود ۲۰ تا ۳۰ متر است. روی  تنه و شاخه‌های آن پوستی ضخیم با ترک‌های طولی مشاهده می‌شود. برگ‌ درخت گلابی بسیار نازک همراه با دمبرگ بلند است. شکوفه‌های آن به رنگ سفید تا صورتی روشن دیده می‌شود. در ادامه به شما شرایط . نحوه کاشت و پرورش این درخت را می‌گوییم.

همه چیز درباره کشت درخت گلابی
همه چیز درباره کشت درخت گلابی

شرایط  کاشت درخت گلابی

یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و گلدهی درخت گلابی نور است. بهتر است درخت گلابی را در جایی بکارید که در تمام روز از نور مستقیم آفتاب بهره‌مند باشند. همچنبن کمبود نور از جمله دلایل عدم شکل گیری جوانه گل و یا ریزش غنچه‌های گل در این درخت است. توجه داشته باشید این درختان در تحمل سرمای زمستان بسیار مقاوم هستند. برخی گونه‌های مختلف این درختان سرما را تا -۲۵ تا -۴۰ را می‌توانند تحمل کنند. جوانه های گلابی به ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت دمای منفی هفت درجه نیاز دارند.

خاک  برای کاشت  گلابی

این درخت  تمایل به زمین های عمیق شنی، رسی، قوی و نم دار دارد . این درخت در زمین های شنی و خشک و یا رسی مرطوب، دوام کمتری خواهد داشت چراکه رشد ریشه عمقی درخت گلابی به مراتب بیشتر از سیایر درختان بوده، بنابراین قادر است  در اعماق زمین نفوذ کند و از رطوبت طبقات پایین خاک استفاده کند.همچنین بهتر است خاکی با زهکش مناسب در اختیار گیاه قرار دهید.

کوددهی درخت گلابی

درخت گلابی برای رشد مناسب نیاز به مواد غذایی فراوانی دارد. توجه داشته باشید که نباید در محلی که قبلا در آن درخت گلابی کاشته شده است دوباره نهال دیگری را کاشت کنید. در قدم اول باید مقدار زیادی کود سه بیست ان پی کا به درخت داده شود پس از تغذیه زمین، درخت در آن محل کاشت می‌شود. همچنین برای داشتن محصولی بهتر می‌توانید از کود هربان ۱۵۰ گرمی و کود هربان ۲۵ کیلوگرمی استفاده کنید.

همه چیز درباره کشت درخت گلابی
همه چیز درباره کشت درخت گلابی

آبیاری درخت گلابی

نیاز به آبیاری زیاد برای درخت گلابی وجود ندارد. آبیاری بیش از اندازه این درخت موجب ریزش برگ‌های آن می‌شود. همچنین خشکی و کم آبی  گیاه را پژمرده می کند. در طول دوران رشد ۲ نوبت آبیاری در هفته مورد نیاز است.

  تکثیر درخت گلابی

تکثیر درخت گلابی از نوع پیوند است چرا که دانه  گلابی هیچ گاه درختی را که دارای خواص پایه مادری باشد را تولید نمی‌کند. به طور کلی برای ایجاد انواع جدید و یا تهیه ی پایه پیوند ارقام مختلف گلابی مرغوب معمولا از بذر آن استفاده می‌شود. درخت گلابی که از بذر به عمل می آید نرک نام دارد و بهترین پایه برای پیوند گلابی است.

هرس درخت گلابی

اگر درخت گلابی  کمتر توسط لوازم باغبانی هرس شود، خیلی زود دارای شاخه هایی به موازات شاخه اصلی می شود. درختان گلابی در مقایسه با درختان دیگر دیرتر بارور شده و تولید شاخه های کوتاه خواهند کرد. هرس شدید درخت گلابی می‌تواند در تولید شاخه های جانبی دخالت زیادی داشته باشد که در این صورت دوره ی باروری درخت کمی دچار تاخیر می‌شود. در هرس درخت گلابی باید از هرس و کوتاه کردن شاخه های انشعابی که در سطح زیرین شاخه های اصلی وجود دارد، خودداری کنید.

الگوی کاشت درخت گلابی

بیشتر باغ‌های گلابی  به صورت آزاد کشت می‌شوند. فاصله کاشت روی پایه های بذری گلابی معمولا روی ردیف ها ۴ تا ۶ متر و فاصله ردیف ها از همدیگر معمولا ۶ تا ۸ متر است. گلابی روی پایه های بذری در شرایط مساعد درختان حجیمی را تشکیل می دهد. که حاصل این درختانی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر با گسترش جانبی ۵ تا ۶ متر است.

همه چیز درباره کشت درخت گلابی
همه چیز درباره کشت درخت گلابی

برداشت گلابی

کثر ارقام گلابی را زمانی باید چید که هنوز سبز و سفت هستند. تشخیص صحیح این مرحله محتاج به تحقیق و تجربه فراوانی است. تغییر رنگ گلابی از سبز تیره به سبز روشن شروع می‌شود. پس از سبز مایل به زردی و سپس به زردی کامل میرودو بر حسب گ.نه مختلف و شرایط مختلف بالاخره به سفیدی یا طلایی می‌شود. در این موقع میوه کامل رسیده و باید هر چه زودتر به مصرف شود تا دچار فساد نشود.

منابع:

https://poponik.com/

https://pinwork.ir/