در این مقاله از وب سایت پیکا با شما دوستان همیشگی به موضوع بهترین روش کشت گیلاس می‌پردازیم. گیلاس یکی از خوشمزه ترین میوه‌های فصل تابستان به حساب می‌آید. میوه گیلاس شیرین و آبدار، کوچک است. این میوه در رنگ های  زرد، نارنجی ، قرمز و آلبالویی موجود است. ارتفاع درخت آن بین ۶ تا ۹ متر با  شاخه‌های کاذب است. این میوه از میوه‌های مناطق سرد و معتدل است و نیاز سرمایی آن بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت است. به طور میانگین هر درخت گیلاس می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر کند. در ادامه این مطلب اصول کشت درخت گیلاس را خواهیم گفت.

بهترین روش کشت گیلاس
بهترین روش کشت گیلاس

آب و هوای مناسب گیلاس

بهترین هوا در در فصل رشد و اواخر فصل برداشت گیلاس، آب و هوای گرم و بدون بارندگی است. همچنین این گیاه به سرمای مناسب در دوره استراحت نیاز دارد. نور مستقیم خورشید به میزان ۶ تا ۸  ساعت در روز برای درخت گیلاس ضروری است. می‌توان گفت چیزی که باعث شیرین شدن میوه  گیلاس می شود، نور خورشید است.

خاک مناسب برای کاشت گیلاس

قبل از هرچیز بهتر است بدانید که ریشه این درخت گیلاس سطحی و کم عمق است. برای کاشت  گیلاس به خاک خوب تا عمق ۱٫۵ متر نیاز است. بهترین نوع خاک برای کشت گیلاس خاک لومی شنی است. علت استفده از این خاک در کشت گیلاس این است که  زهکشی بسیار خوبی دارد. این درخت رطوبت زیاد را تحمل نمی کند بنابراین  زهکشی برای درخت گیلاس اهمیت فراوانی دارد. خاک زیر کشت این درخت نباید اسیدی باشد. توجه داشته باشید که قلیایی و اسیدی کردن بیش از اندازه خاک موجب آسیب به درخت گیلاس می شود.

بهترین زمان برای کوددهی بع درخت گیلاس که درخت گیلاس، زمانی است که درخت میوه تولید کرد باشد. بنابراین برای کددهی بهتر است تا زمان برداشت میوه ها صبر کنید.

بهترین روش کشت گیلاس
بهترین روش کشت گیلاس

آبیاری درخت گیلاس

بارش در زمستان برای درخت گیلاس بسیارمفید است، همچنین بارش‌هاس تابستانه و در زمان برداشت گیلاس برای آن مضر است. بارندگی در فصل برداشت باعث می‌شود که گیلاس‌های گوشتی نرم  در اثر قطرات باران بترکند.

باید توجه داشت خشکی برای درخت گیلاس به دلیل داشتن ریشه‌های کم عمق بسیار مضر است. خشکی خاک این گیاه در تابستان می تواند منجر به کاهش محصول شود. سعی کنید در طول تابستان هر هفته ۲ الی ۳ بار به درختان گیلاس آب دهید. اگر درختان گیلاس شما بالغ و بزرگتر است به آب کمتری نیاز دارد و شما می توانید هفته ۱ بار آن‌ها را ـبیاری کنید.

نحوه کاشت گیلاس

برای کاشت بذر گیلاس باید از اوایل آبان ماه اقدام کنید. در ابتدا باید گلدان حاوی بذر را ۶ تا ۸ هفته بیرون بگذارید تا از سرمای زمستانی استفاده کنند. این کار موجب جوانه زنی در بهار می‌شود. در این مدت باید رطوبت کافی به بذر برسد. برای کشت بذر بعد از گذشت زمان کافی باید از مخلوط خاک برگ و شن کمک بگیرید. بهترین عمق کاشت برای درخت گیلاس ۱٫۵ سانتی متر است. می‌توانید برای خاک های شنی ، از پایه های بذری گیلاس کمک بگیرید. همچنین در درخت گیلاس پیوندی، بهتر است مکان پیوند  ۵ سانتی بالاتر از سطح خاک باشد.

بهترین روش کشت گیلاس
بهترین روش کشت گیلاس

روش دیگر برای تکثیر درخت گیلاس استفاده می‌شود، قلمه زدن است. برای قلمه زدن بهتر است از قلمه نیمه چوبی یا چوبی کمک بگیرید. قلمه‌ها باید در طول ۱۵ تا ۲۰ سانتی تهیه شود. توجه داشته باشید که در قلمه زنی، ایجاد زخم در انتهای قلمه به ریشه زایی بسیار کمک می کند. بهتر است برای این کار پوست قلمه را با چاقوی تیز مقداری جدا کنید.

آفات درخت گیلاس

  • شپشک های گیاهی
  •  لارو حشرات چوبخوار
  •  مگس گیلاس
  •   کنه تار عنکبوتی

هرس کردن درخت گیلاس

هرس کردن درخت گیلاس باید در اوایل  فصل بهار قبل از اینکه رشد درخت در سال جدید شروع شود انجام شود. در هرس کرن این درخت باید شاخه های مرده و ناسالم را از درخت جدا کنید تا هوا و نور خورشید به تمام قسمت‌های درخت برسد. همچنین برای شکل دهی به شاخه های درخت  نیز می‌توانید از هرس کردن استفاده کنید.

منابع:

https://www.beytoote.com