در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهن به موضوع کنترل علف های هرز مزارع گندم می‌پردازیم. به طور کلی می‌توان گفت علف هرز گیاهی است که رقیب محصول کشت شده در مزرعه رشد می‌کند، اگر چه که خودش گیاهان زراعی بوده وبه تنهایی ممکن است به یک محصول کشت شود ولی در مزارع مورد نظر به عنوان عامل تلقی می‌شود. علف های هرز به دوصورت کمی وکیفی به محصول خسارت می‌رساند. خسارت کیفی باعث کاهش کیفیت، ارزش غذایی و مسمومیت محصول می‌شود وخسارت کمی باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می‌شود.

روش‌های مبارزه با علف های هرز گندم

در ادامه به مهمترین روش‌های کنترل و مبارزه با علف‌های هرز گندم می‌پردازیم و آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

کنترل علف های هرز مزارع گندم
کنترل علف های هرز مزارع گندم

رعایت تناوب زراعی

رعایت تناوب زراعی به معنای پرهیز از کشت یک محصول برای چند سال پشت سر هم است. در این روش به دلیل اینکه عملیات کاشت ، داشت و برداشت برای کشت های گوناگون متفاوت است، پس شرایط زیست محیطی علف های هرز دچار تغییراتی می‌شوند نتیجه آن باعث می‌شود که رشد و گسترش آن‌ها محدود شود.

شخم

شخم زدن علاوه بر آماده سازی بستر کاشت، برای کنترل علف های هرز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملیات شخم زدن باعث جابجایی بذر علف های هرز می‌شود، همچنین در جوانه زنی و رویش آن‌ها بسیار موثر است.

یخ آب زمستانه

انجام یخ آب زمستانه می‌تواند جوانه زنی بعضی از بذرهای علف هرز را به مراه داشته باشد. این کار رشد ریزومی اندام‌های زیرزمینی گونه های علف هرز مهاجم را مشکل می‌سازد و پراکنش آن‌ها در فصل زراعی کاهش می‌دهد. این کار در مناطقی که توسعه اندام های زیرزمینی گسترش زیادی دارند می‌تواند باعث پارگی اندام‌ها از یکدیگر شود و آن‌ها را نابود کند.

استفاده از بذرهای بوجاری شده

همان طور که می‌دانید ضد عفونی بذربه کنترل آفات و بیماری های خاکزی برای سبز شدن بذر تولید گیاهیچه قوی بسیار کمک می‌کند . از این رو با پوشش دادن زمین، رویش علف های هرز نیز کاهش میابد. در غیر این صورت، عوامل بیماری های گندم تنک شدن بوته ها در سطح مزرعه را به همراه دارد. توجه داشته باشید که فضا خالی و بدون استفاده، مکان خوب و مناسبی برای رشد و تکثیر علف های هرز می‌تواند باشد.

کنترل علف های هرز مزارع گندم
کنترل علف های هرز مزارع گندم

استفاده از علفکش

از نظر مدیریت کنترل علف های هرز، هرچند علف کش ها متنوع تر باشند بهتر است؛ چرا که اگر کشاورز به طور متنوع از آنها استفاده کند مقاومت علف‌های هرز به علفکش‌ها به مرور کمتر می‌شود.
همچنین به دلایل محیط زیستی، عدم ایجاد مقاومت علف های هرز به علف کش ها و جلوگیری از افزایش و گسترش بعضی از گونه های علف های هرز، پیشنهاد می‌شود که بیشتر از روش‌های غیر شیمیایی در مدیریت کنترل علف های هرز گندم استفاده شود.

مقدار مجاز استفاده از علفکش‌های رایج به شرح زیر است:

  • توفوردی ۱ تا ۵/۱ لیتر در هکتار
  • گرانستار ۲۰ تا ۲۵ گرم در هکتار
  • تاپیک ۷/۰ تا ۸/۰ لیتر در هکتار
  • پوماسوپر ۸/۰ تا ۱ لیتر در هکتار
  • شوالیه ۴۰۰ گرم در هر هکتار
  • آسرت ۲ لیتر در هکتار

منابع:
https://crop.blogsky.com/
https://tutorials.keshavarzionline.com