در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع بهترین روش احداث باغ آلو خواهیم پرداخت. آلو میوه‌ای خوش طعم تک هسته ای فصل تابستان محسوب می‌شود. این میوه از خانواده‌ی هلو و زردآلو با اندازه ۳ تا ۶ سانتمتر است. برگ‌های درخت آلو به شکل هندسی بیضی و رنگ گل‌های آن سفید است. میوه آلو اثرات دارویی مثل: تحریک‌کننده‌ی ترشحات کیسه‌ی صفرا، اشتهاآور و هضم‌کننده‌ای خوب را دارد. از شناخته ترین نوع آلو می‌توان به آلوی سیاه، آلوی زرد، آلو بخارا، آلوی قطره‌ طلا، آلو قیصی، آلو مویزی، آلوی کوهی، آلو برقانی و .. اشاره کرد. در ادامه به چگونگی کشت آلو می‌پردازیم.

بهترین روش احداث باغ آلو
بهترین روش احداث باغ آلو

آب و هوای مناسب برای رشد آلو

آلو جز میوه‌هایی است که در طیف وسیعی از آب و هوا ب برای هر منطقه رشد می‌کنند. بهتر است این میوه را در مناطق پست که در آن سرما شدید است این درخت را کشت نکنید. بهترین مکان برای کاشت آن، موقعیت پناهگاه است که یک نقطه در سمت جنوب رو به غرب دور از وزش باد باشد.

خاک مناسب برای درخت آلو

بهترین رشد آلو در بافت لوم ریز بافت و خاک لوم شنی انجام می‌شود. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این درخت در طیف وسیعی از خاک‌ها قابلیت رشد را دارد. اگر مقدار خاک رس دربافت خاک شما کم باشد امکان زهکشی مناسب برای این گیاه به سختی خواهد بود. خاک مناسب درختان الو باد مقداری اسیدی باشد. مناسب‌ترین پی اج خاک برای رشد ۵ تا ۶ است. اگر خاک شما قلیایی بود می‌توانید با ترکیباتی مثل گوگرد یا سولفات آمونیوم پی اچ آن را تنظیم کنید.

بهترین روش احداث باغ آلو
بهترین روش احداث باغ آلو

کاشت درخت آلو

برای کاشت درخت آلو بهتر است گودال را مقداری عمیق تر از گسترش ریشه حفر کنید. سپس نهال را روی مقداری خاک نرم در وسط گودال کنده شده بگذارید و مطمئن شوید که ریشه بخوبی پخش شده است. فاصله استاندارد درختان بهتر است بین ۶ الی ۷/۵ متر باشد. همچنین توجه داشته باشید که ار درختتان پایه کوتاه است باید بین ۴/۵ الی ۶ متر از هم فاصله داشته باشند. برای درختان پیوندی، بهتر است پیوند ۳ سانتی متر بالاتر از خط خاک در هنگام کاشت باشد.

آبیاری درخت آلو

به طور کلی درختان آلو، در خاک هایی که به طورمداوم آبیاری می شوند رشد خوبی ندارد. عدم آبیاری بین برنامه های آبیاری خشک شدن خاک را به همراه دارد و اجازه می دهد تا ریشه درخت تنفس کنند. همچنین این کار از مشکلات مربوط به خاک اشباع از آب جلوگیری می کند. بهترین نوع آبیاری برای درخت آلو آبیاری دو بار در هفته است. توجه داشته باشید که آبیاری را باید در پایه درخت انجام دهید. اگر مشاهده کردید که برگ‌های درخت آلو قهوه ای شده نشان دهنده این است که گیاه در کم آبی است.

بهترین روش احداث باغ آلو
بهترین روش احداث باغ آلو

باید به این نکته توجه داشت که آب و هوا و خاک شرایط محلی نیاز آبیاری را تعیین می کنند. اگر پوست در قسمت پایه درخت از قهوه ای روشن به قهوه ای تیره تغییر پیدا کند، از نشانه های دریافت اب بیشتر از حد لازم است.
سیستم های آبیاری مثل: غرقابی، کرتی، نشتی، بارانی و آبیاری قطره ای برای درخت آلو می‌توان استفاده کرد.

منابع:

http://www.nahal1.com