در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما دوستان همیشگی به بررسی موضوع بهترین روش کشت باقلا می‌پردازیم. باقلا گیاهی است که در مناطقی با زمستان‌های خنک و معتدل به خوبی رششد می‌کند. این گیاه معمولا در پاییز کاشته و در بهار آن را برداشت می‌کنند. همچنین در مناطقی با زمستان خیلی سرد در فصل بهار آن را کشت می‌کنند. منشا باقلا مناطق مدیترانه، جنوب غربی آسیا و  اطراف دریای خزر است. باقلا گیاهی یک‌ساله است که ساقه‌ی آن ایستاده و توخالی است. طول بوته‌ی این گیاه از ۱.۵ متر بیشتر نمی‌شود. می‌توان گفت ارزش غذایی باقلای سبز تقریبا مانند نخودفرنگی و لوبیا سبز است.

آب و هوا مناسب باقلا

باقلا جزو گیاهانی است که در فصل خنک رشد می‌کند. زمین مناسب کشت باقلا باید از رطوبت بالایی برخوردار باشد. مناسبترین دما در طول فصل رشد باقلا بین ۱۵ تا ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است. همچنین برای جوانه زنی به دمای ۲۲ تا ۲۷ درجه نیاز دارد و بعد از این که چهار برگه شد تا دمای ۵ درجه زیر صفر را می‌تواند تحمل کند.

بهترین روش کشت باقلا
بهترین روش کشت باقلا

خاک مناسب باقلا

شما می‌توانید این گیاه را در انواع مختلفی از خاک‌ها مثل رسی، شنی و … کشت کنید. بهترین خاک برای باقلا خاک‌های سنگین و لومی زهکشی شده، قوی، حاصلخیز است. اگر می‌خواهید این گیاه را در خاک‌های سبک کشت کنید باید آن را با کودهای حیوانی اصلاح کنید. توجه داشته باشید که خاک آن باید از کلسیم بالایی برخوردار باشد.

کودهای شیمیایی که دارای مقدار مساوی ازت، فسفر و پتاسیم هستند، برای این گیاه پیشنهاد می‌شود و باید قیل ز کشت آن را به زمین اضافه کنید.

کاشت باقلا

نحوه کاشت باقلا به صورت ردیفی است. معم.لا ردیف‌های آن بین ۵۰ تا ۷۰  سانتی‌متر از یکدیگر فاصله دارند. توجه داشته باشید که  فاصله‌ی دو بوته ی باقلا ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است.

  عمق کشت برای بذرهای باقلا ۵ تا ۸ سانتی‌متر از سطح خاک است. در مناطق سردسیریی در بهار کشت می‌شود ولی در نقاط گرمسیری مانند در پاییز و زمستان باقلا کشت می‌شود. توجه داشته باشید مدت زمان لازم از کاشت تا برداشت این گیاه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ روز است.

آبیاری باقلا

باقلا گیاهی است که به شدت به شوری حساس است. این گیاه به ۶ تا ۲۰ نوبت آبیاری در دوره رشدی خود نیاز دارد. همچنین تنش رطوبتی در دوران رشد آن باعث ایجاد تیرگی در برگ‌هایش می‌شود.

آفات و بیماری‌های باقلا

از مهم‌ترین آفات باقلا می‌توان به  شته‌ سیاه اشاره کرد که آن را می‌توان با سموم حشره‌کش به راحتی از بین برد. سوسک باقلا نیز می‌تواند به دانه‌های باقلا حمله ‌کند و موجب خسارت به این گیاه شود. معمولا قارچ ها و ویروس‌هایی که به حبوبات حمله می‌کنند به باقلا نیز آسیب می‌رسانند.

بهترین روش کشت باقلا
بهترین روش کشت باقلا

برداشت باقلا

به طور کلی غلاف سبز و نارس باقلا به عنوان سبزی برداشت می‌شود و دانه‌های نارس آن را از غلاف خارج و مصرف می‌کنند. همچنین خیلی از افراد آن را به صورت تازه مصرف می‌کنند. برخی نیز باقلا را فریز کرده و آن را یخ‌زده نگهداری می‌کنند تا در زمان مناسب آن را مصرف کنند. برخی کشاورزان نیز فرصت بیشتری به غلاف باقلا می‌دهند تا دانه‌های آن خشک شود و سپس آن را برداشت می‌کنند.

منابع:

https://agronic.ir

http://www.emdadkeshavarz.com