در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع بهترین روش کشت نخود دیم خواهیم پرداخت. می‌توان گفت نخود یکی از منابع مهم تامین پروتئین و کلسیم در بین حبوبات است و ارزش غذایی خوبی دارد. منشا این گیاه از نواحی جنوب شرقی ترکیه و مناطق مجاور آن در سوریه است. ار لحاظ اقلیمی نخود  به آب و هوای خشک و سرد نیاز دارد. همچنین در تناوب با گندم برای کنترل آفات و بیماری ها و علف هرز غلات بسیار مفید است.

 آب و هوای مناسب برای نخود

نخود از جله حبوباتی است که دمای بالا و دمای پایین را به خوبی تحمل می کند. این گیاه بسیار مقاوم نسبت به خشکی است که جوانه‌زنی آن  در دمای ۲ تا ۵ درجه سانتی‌گراد شروع می‌شودو همچنین شاخ و برگ‌های آن تا -۱۱ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. مناسب‌ترین دما برای رشد نخود بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. همچنین در طول مدت گل‌دهی نیاز به هوای معتدل دارد. توجه داشته باشید که رطوبت بالا و هوای ابری اثری نامطلوبی بر روی گل دهی و غلاف دهی آن دارد و مقدار مواد قابل ذخیره در بذر را کم می‌کند.

بهترین روش کشت نخود دیم
بهترین روش کشت نخود دیم

خاک مناسب کشت نخود دیم

نخود معمولا بر روی بیشتر خاک‌ها به خصوص لوم‌هایی که به اندازه کافی دارای آهک هستند رشد خوبی دارد. خاک‌هایی با بافت‌های سنگین، رسی و مرطوب مناسب این گیاه نیستند. همچنین به منظور ذخیره حداکثر رطوبت در خاک در استفاده بهینه گیاه از رطوبت خاک بسیار مهم است.

این گیاه به لحاظ تثبیت ازت آزاد هوا توسط ریشه‌ و مصرف ازت بعد از تثبیت ازت، احتیاج زیادی به کودهای ازته ندارد. معمولا ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم ازت خالص در هکتار در زمان کشت آن پیشنهاد می‌شود. نخود برای افزایش محصول نیاز به کودهای فسفره پتاس دار و آهک دارد که آهک را باید قبل از کاشت استفاده شود. همچنین بهتر است آن را همراه با شخم پاییزه با خاک مخلوط کنید.

زمان کاشت نخود دیم

بهترین زمان کاشت نخود پاییزه بین ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر ماه پس از بارندگی پاییزه است. این موضوع سبب سبز شدن علف‌های هرز می‌شود که با عملیات مکانیزه کشت نخود کاملا از بین میرود. بهتر است بدانید که تأخیر در کاشت سبب کاهش طول دوره رشد و کاهش عملکرد آن می‌شود.

روش کاشت نخود

نخود دیم به دو روش سنتی و مکانیزه کشت می‌شود. در روش سنتی پس از آماده سازی زمین بذرها را بصورت تصادفی و یکنواخت با دست در سطح مزرعه پخش می‌کنند و با گاوآهن برگردان دار آن زیر خاک می‌کنند.

در روش مکانیزه از دستگاه‌های کاشت غلات و پنوماتیک استفاده می‌شود. می‌توان گفت مناسب‌ترین وسیله کاشت نخود، بذر کار پنوماتیک است. کشت نخود با این دستگاه موجب اطمینان از کشت مناسب و تامین شرایط محیطی مناسب برای گیاه است. عمق کاشت نخود باید بین ۶ تا ۸ سانتی‌متر باشد و فواصل ردیف‌های آن ۵۰ سانتی‌متر مناسب است.

بهترین روش کشت نخود دیم
بهترین روش کشت نخود دیم

کننترل علف‌های هرز نخود

علف های هرز نخود را می‌توانید به دو روش مکانیکی و شیمیایی کنترل کنید. در روش مکانیکی باید به فواصل بین بوته‌های گیاه توجه کنید. در روش شیمیایی می‌توان از از علف کش‌هایی مثل سوپر گالانت یا گالانت برای از بین بردن علف های هرز باریک برگ و از علف کش هایی مانند لنتاگران برای کنترل علف های هرز پهن برگ یکساله در زمین‌های کشت نخود دیم استفاده کنید.

برداشت نخود

هنگامی که رنگ غلاف‌های نخود به قهوه ای روشن یا زرد و کرم مایل می‌شوند زمان برداشت آن فرا می‌رسد.  زمان برداشت نخود رطوبت بذر آن باید بین ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد. تاخیر در زمان برداشت باعث ریزش غلاف یا دانه در آن می‌شود. توجه داشته باشید که در زمان انبار کردن نخود رطوبت ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد. از انبار کردن بـذور نخـود در انبارهای گرم و مرطوب و بدون تهویه خودداری کنید.

منابع:

https://www.emdadkeshavarz.com

https://tutorials.keshavarzionline.com/