در این مقاله از وب سایت پیکا با شما دوستان عزیز به موضوع نحوه کشت و پرورش پرتقال مخواهیم پرداخت. پرتقال میوه بسیار محبوب و خوشمزه ای است که در تمام دنیا کشت می‌شود. درخت پرتقال همیشه سبز و بدون خزان است که برگ‌های سبز و چرمی دارد. ارتفاع این درخت بسته به گونه آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. میوه پرتقال خواص بسیار زیادی دارد و منبع خوب برای ویتامین ث است.

نحوه کشت و پرورش پرتقال
نحوه کشت و پرورش پرتقال

آب و هوای مناسب کشت پرتقال

پرتقال در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب هستند مثل شمال ایران رشد بسیار خوبی دارند، ولی باید توجه داشت که ریشه  آن آب زیاد را نمی‌پذیرد. همچنین خشکی زیاد هم به درخت آسیب می‌رساند.بنابراین خاک درخت پرتقال را باید همیشه مرطوب نگه دارید. این گیاه  را در تمام فصول بجز تابستان می توانید کاشت کنید. مناسب ترین دما برای بهترین رشد این درخت ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است. همچنین درخت پرتقال، به نور زیاد آفتاب نیاز دارد..

 

خاک مناسب درخت پرتقال

‌ در کاشت درخت پرتقال باید به این نکته توجه داشت که زمین‌هایی که آب دائما در آن جمع می‌شود برای کاشت این درخت مناسب نیستند و رشد خوبی نخواهند داشت. خاک مناسب برای کاشت نهال پرتقال بهتر است از۱۵درصد برگ جنگلی،۲۵درصد کود دامی،۴۵درصد هم خاک باغچه باشدو مناسب‌ترین خاک برای این گیاه خاک سبک شنی و رسی با اسیدیته ۵ تا ۷ است.

آبیاری درخت پرتقال

نیاز درخت پرتقال به آبیاری با توجه به آب و هوا و بارش سالانه  نسبت به نوع پرتقال متفاوت است.  درخت پرتقال در بهار نیازمند آبیاری منظم است تا از پژمردگی آن جلوگیری شود. نوجه داشته باشید که در پاییز نباید این درخت را آبیاری کرد.

نحوه کشت و پرورش پرتقال
نحوه کشت و پرورش پرتقال

همچنین در کاشت این درخت  به این نکته توجه کنید که آبیاری منظم و صحیح در کیفیت محصول اثر مثبتی دارد. نکته مهم دیگر در آبیاری عمق کاشت است. بهتر است عمق آبیاری باید بین ۲ تا ۴ سانتی‌متر در خاک باشد تا رشد مطلوبی داشته باشد.

کاشت نهال پرتقال

کاشت نهال پرتقال با توجه به نوع نهال متفاوت است. به طور مثال در نهال ریشه لخت ابتدا باید گودالی ایجاد کنید، سپس کمی خاک درون آن بریزید و  نهال را در آن بگذارید، سپس اطراف آن را با خاک نرم و مناسب پر کنید و در آخر نهال را آبیاری کنید.

در نهال گلدانی ابتدا گودالی ایجاد کنید سپس گلدان نهال رابشکنید و نهال را با خاک گلدان مستقیماً در گودال قرار دهید و اطراف آن را با خاک پر کنیدو بعد از کاشت نهال را به خوبی آبیاری کنید. در نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ نیز ابتدا در محل مورد نظر گودالی حفر کنید و سپس نهال را با نایلون و گونی در درون آن گودال قرار دهید. در اخر می‌توانید پس از گذاشتن گلدان در درون گودال نایلون یا گونی را بردارید.

توجه داشته باشید که فصل پاییز زمانی است که نهال خواب است و بهترین زمان برای کاشت نهال پرتقال است. اما اگر منطقه دارای زمستان خیلی سرد و برفی و یخبندان است، بهتر است که نهال را در اسفند  بکاریم.

به طور کلی می‌توان گفت بهترین زمان برای کاشت نهال در روزهای ابری است چرا که  باران باعث می شود که ریشه نهال بعد از کاشت سیراب شود.

کوددهی درخت پرتقال

برای داشتن میوه خوب و با کیفیت از درخت پرتقال باید بین ۵۰۰ گرم تا ۱کیلوگرم کود نیتروژن برای هر درخت چرتقال استفاده کنید. اگر این کود دارای پتاسیم و فسفر باشد بازدهی محصول بیشتر است.

نحوه کشت و پرورش پرتقال
نحوه کشت و پرورش پرتقال

آفت درخت پرتقال

درخت پرتقال در طول سال به وسیله آفات و مریضی های زیادی تهدید می‌شود بنابراین باید به موقع آن را سم پاشی کنید.سم پاشی درخت پرتقال از خرداد ماه هر سال تا مهر ماه در ۱۵ روز یک بار انجام می‌شود.

 

 

منایع:

https://poponik.com

https://iraniantree.com