در این مقاله از وب سایت پیکا با شما عزیزان به بررسی راههای افزایش برداشت کدو خواهیم پرداخت. کدو و خانواده کدو از خواص زیادی برخوردارند. این گیاه مفید سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. کدو خواص ضد سرطانی دستگاه گوارش و ضد التهابی دارد. از کدو در درمان پروستات، کاهش فشار خون و کاهش بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود. کدو دارای گونه‌های مختلفی است که محبوب‌ترین آن کدو حلوایی و کدو سبز است. همه بوته‌های کدو حساس به سرما و پیچک دار هستند. ریشه‌های این گیاه تقریبا عمیق هستند و گسترش افقی دارند. در ادامه اه‌های برداشت این محصول را به شما آموزش خواهیم داد.

روش کاشت کدو

کاشت کدو معمولا پس از فصل سرما در اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. برای کاشت این گیاه معمولا از بذر استفاده می‌شود. بذر تهیه شده باد در خاک مرطوبی در عمق ۲ سانتی کاشته شود. دمای خاک مناسب برای جوانه زنی بذرهای کدو ۱۵ درجه سانتی گراد است. بهترین فاصله برای کاشت کدو ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر داخل ردیف ها و از ۱ تا ۳ متر در بین ردیف‌ها است.

راههای افزایش برداشت کدو
راههای افزایش برداشت کدو

برای کشت کدو از نشا نیز می‌توانید استفاده کنید. در این روش بذر در خزانه پرورش داده می‌شود، پس از گذشت ۳ هفته آن را به زمین اصلی انتقال می‌دهند. در روش کشت نشایی دو تا چهار هفته قبل از کاشت نشا در مزرعه باید اقدام به کاشت نشا در گلدان ها، بلوک‌ها و پلیت‌های پیتی کنید.

تغذیه و خاک برای کدو

بهترین خاک برای تولید کدو خاک لوم با زهکشی مناسب و ماده آلی کافی است. همچنین از خاک دارای بافت سنگین اگر دارای ساختار خوب و زمین های نیمه سنگین با هوموس کافی باشد، می توانید برای کشت کدو استفاده کرد. اسیدیته مناسب برای رشد این گیاه باید بین ۵/۶ تا ۵/۷ باشد. هرچه خاک رطوبت زیادتری داشته باشد بازده این محصول بیشتر است. – برای کودهی کدو می‌توانید از کود سرک در دو دوره استفاده کنید. دوره اول زمانی که اولین میوه تشکیل شود و دوره دوم یک هففته پس از تشکیل میوه است. میزان کود یزای این محصول ۲۵ تن کود دامی، ۱۰۰ کیلوگرم نیتروژن، ۱۰۰ کیلوگرم فسفر و ۵۰ کیلوگرم پتاسیم در هکتار می‌باشد.

راههای افزایش برداشت کدو
راههای افزایش برداشت کدو

نیاز آبی کدو

پس از کاشت کدو آبیاری مناسب بسیار ضروری است. دوره آبیاری قبل از گلدهی ۷ تا ۱۰ روز و بعد از گلدهی هر ۶ روز یکبار برای آب و هوای گرم و خشک است. بسیاری از گونه‌های کدو به علت داشتن ریشه‌های عمیق تحمل و مقاوت خوبی در برابر کم آبی دارند. هر چه خاک ظرفیت نگهداری آب بیشتری داشته باشد برای کاشت کدو مناسب تر است. کدوهایی با رشد زیاد چیزی حدود ۵۰۰۰-۹۰۰۰ متر مکعب در هکتار در فصل رشدشان آب مصرف می‌کنند.

وجین کردن مزرعه کدو

ساقه گیاه کدو خزنده است بنابراین علف های هرز زیادی می‌توانند بر آن‌ها غلبه کنند از این رو مبارزه با علف‌های هرز اهمیت زیادی دارد. به طور کلی ۲ تا ۳ مرحله در طی مدت رشد باد در زمین وجین علف‌های هرز صورت بگیرد. دوره‌های وجین کردن به گونه کدو زیر سطح کشت بستگی دارد. پس از سبز شدن شما باید بوته‌های زیر کشت را تنک کنید و فقط یک بوته قوی را نگهداری دارید.

برداشت محصول کدو

بیشتر گونه‌های کدو معمولا ۸۰تا ۱۵۰روز پس از کاشت برداشت می‌شوند. در کدو تنبل زمانی که درخشندگی پوست آن و نزدیک‌ترین پیچک میوه از بین می‌رود برداشت محصول انجام می‌شود. کدو مسمایی نیز ۴۰-۵۰ روز پس از کاشت در حالت نارس برداشت می‌شود. معمولا فرایند برداشت به صورت دستی صورت می‌گیرد. برای این کار باید به وسیله یک کارد تیز سعی شود میوه را از بوته به آرامی جدا کرد تا کمترین آسیبی به بوته آن وارد شود. برداشت کدو مسمایی از دیگر گونه کدوها سخت تر است.

راههای افزایش برداشت کدو

 

انبار کردن کدو

کدو سبز نسبت به سایر کدوها عمر انبار کوتاهتری دارد. باید توجه داشته باشید که پس از برداشت از قرار دادن کدو در آفتاب و سرمای شدید جلوگیری کنید. انبار کردن کدو در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد و رطوبت ۶۰% بسیار مناسب است. شما با این شرایط می‌توانید کدو را تا ۶ ماه در انبار نگهداری کنید.

منابع:

https://fardinkesht.com/

https://padiab.com/