در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان گرامی به بررسی راه های افزایش برداشت سیب‌زمینی می‌پردازیم. سیب زمینی گیاهی بسیار پر طرفدار در بین تمام مردم دنیا به شمار می‌آید.گیاه سیب زمینی دارای برگ‌های مرکب همراه با گل‌های سفید و بنفش است. میوه سیب‌زمنی به رنگ قرمز است و خوردنی نمی‌باشد چرا که به شدت سمی است و قسمت ساقه آن خوراکی است و مصرف می‌شود. ساقه سیب زمینی دارای ارزش غذایی زیادی است و مقدار قابل توجهی نشاسته درون خود جای داده است. علاوه بر نشاسه سیب‌زمینی منبع خوبی برای فیبر، پتاسیم، آهن و پروتئین است. در دنیا مزارع برداشت سیب‌زمینی بسیاری وجود دارد که چین و روسیه از بزرگ‌ترین تولید کنندگان آن به حساب می‌آیند.

زمان مناسب برای کاشت سب‌زمینی

از آنجا که اسن گیاه در هوای خنک رشد یهتری دارد، بهترین رمان برای کاشت سیب‌زمینی  در کشور ما ایران از بهمن ماه در مناطق گرمسیر شروع می‌شود و تا اسفن ادامه دارد. همچنین سیب زمینی‌هایی که در مناطق سرسیر کشور کشت می‌شوند کشت آن‌ها از فروردین شروع می‌شود. کشاورزان  باید این نکته توجه داشته باشند که تا زمانی که دمای خاک به ۷ درجه سانتی گراد نرسد سیب زمینی در آن رشد نمی‌کند. شما می‌توانید به طور مستقیم سیب‌زمینی را در زمین یا دیگر سطوح خاک کشت دهید.

همچنین از راه های افزایش برداشت سیب‌زمینی این است که در منطقه‌ای کاشت شود که نور خورشید به اندازه کافی به آن برسد.

راه های افزایش برداشت سیب‌زمینی
راه های افزایش برداشت سیب‌زمینی

خاک مناسب برای پرورش سیب‌زمینی

تحقیقات نشان می‌دهد بهترین خاک برای پرورش سیب‌زمینی خک رسی شنی نرم و حاصلخیز است. گیاه سیب زمینی در زمنی‌های خشک، شور، خاک‌های سفت و عمیق رشد نمی‌کند. فبل از کشت توجه کنید که خاک به اندازه کافی نرم باشد و اگر نرم نیست آن را نرم کنید. اسیدیته مناسب خاک برای پرورش این گیاه باید بین ۵ تا ۷ باشد و کمی رو به اسیدی باشد.

بهترین روش کاشت سیب‌زمینی

قبل از کاشت ابتدا باید غده‌های سیب‌زمینی در فضای روشن و مکان مسطحی جوانه دار شود. پس از جوانه زدن غده، زمین را به اندارزه ۱۰ سنت باید حفاری کرد سپس با فاصله ۳۰ ساتی از یکدیگر و ردیف‌هایی با فاصله ۹۰سانتی‌متر کاشت را انجام می‌دهیم. پس از کاشت نیز حدود ۱۰ سانتی‌متر خاک بر روی غده‌ها می‌ریزیم. پس از رشد جوانه سیب زمینی برای زیاد شدن محصول بهتر است که به بوته‌ها خاک اضافه کرد. قبل از کاشت باید زمین را آبیاری کنید تا خاک نرم و خیس شود. نوبت دوم آبیاری زمین نیز ۲ هفنه بعد از کشت می‌باشد.

مراقبیت پس از کشت سیب‌زمنی

بهترین کود برای رشد سیب‌زمینی در ابتدا باید کود سرک حاوی نیتروژن باشد و در طول فصل رشد این گیاه از کودهای دارای پتاسیم و فسفر استفاده کرد.

بهتر است تا زمان گل دادن بوته‌ها آبیاری را هفته‌ای یک بار انجام دهیم، اما پس از گل دهی می‌توان دفعات آبیاری را محدود کرد. زمانی که شاخ و برگ گیاه شما شروع به زرد شدن کرد باید آبیاری را متوقف کنید.

برای داشتن سیب‌زمینی مرغوب و رشد بهتر آن‌ها، بهتر است مزرعه خود را به طور مرتب وجین کنیدو علف‌های هرز را در مزرعه از بین ببرید.

راه های افزایش برداشت سیب‌زمینی

برداشت سیب‌زمینی

معمولا ۶۰ تا ۱۰۰ روز پس از کشت زمان مناسب برداشت محصول سیب‌زمینی است.

به طور کلی می‌توان گفت بهترین زمان برای برداشت سیب‌زمینی هنگامی است که برگ‌های آن کاملا خشک شده باشند و ساقه‌ها زرد شوند. برای برداشت این گیاه باید زمین را حفر کنید و به وسیله یک بیلچه  آن را از خاک بیرون بیاورید.

پس از برداشت آن را باید آن را در محیطی خشک و معتدل که تهویه مناسبی داشته باشد، نگهداری کنید. سیب زمینی در این محیط باید به مدت

تا  روز تا ۲ هفته خشک شود. بهترین دما برای خشک کردن سیب زمینی بین  درجه سانتی‌گراد است. در هنگام خشک شدن آن‌ها باید به وسیله برس یا پارچه خاک اضافی را از پوست آن جدا کنید. پس از خشک شدن نیز آن را به کیسه‌های مخصوص کاغذی برای ذخیره سازی باید انتقال داد. سیب‌زمینی را باید در محلی که از نور و گرما و رطوبت در امان باشد نگهداری کرد. برای نگهداری و ذخیره سازی آن دمای مناسب بین  تا  درجه است.

راه های افزایش برداشت سیب‌زمینی
راه های افزایش برداشت سیب‌زمینی

آفات و بیماری‌های سیب زمینی

کرم مفتولی سیب زمینی: این کرم یکی از رایج‌ترین افات سیب زمینی به حساب می‌آید. کرم مفتولی به غده سیب‌زمینی حمله می‌کند و محصول را از بین می‌برد. می‌توان با روش‌های شیمیایی این آف را از بین برد.

پوسیدگی ریشه سیب زمینی: علائم پوسیدگی ریشه در مزرعه به صورت کوتولگی بوته، ارغوانی شدن برگها، پیچیدگی و زردی برگها در بوته های آلوده مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از این بیماری باید غده‌های سالم عاری از اسکلروت را کشت داد یا با استفاده از قارچ کش غده‌ها را ضدعفونی کرد.

لکه موجی سیب زمینی: علائم آنبر روی برگها  به صورت لکه های قهوه ای با دوایر موجی و با حواشی کلروتیک مشاهده می‌شوند.. در غده  علائم به صورت لکه های سیاه فرورفته و با حواشی مشخص است. همچنین بافت زیر لکه ها به رنگ قهوه‌ای شده و به حالت اسفنجی در می‌آید. برای مبارزه با این بیماری باید تناوب ۲ تا ۳ ساله را رعایت کرد. بوته‌های دارای علامت را با قارچ کش سمپاشی کرد.