در این مطلب از وب سایت پیکا با شما دوستان عزیز به بررسی راههای افزایش برداشت پیاز می‌پردازیم. می‌توان گفت پیاز به یکی از پر طرفدارترین محصولات  کشاورزی به حساب می‌آید و در آشپزخانه‌های بسیار کاربرد دارد. پیاز منبع غذایی بسیار غنی است و سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان، بیوتین و … به شمار می‌آید. همچنین استفاده از پیاز در رژیم غذایی تاثیر زیادی بر سلامتی‌ قلب، سم زدایی بدن و پیشگیری از سرطان دارد. بنابراین برداشت و تولید پیاز از لحاظ اقتصادی و سلامت به نفع کشور می‌باشد. پیاز ارقام مختلفی دارد اما کشاورزان ایرانی معمولا از بذرهای مخلوط در کشت استفده می‌کنند. همچنین این گیاه هم در مناطق گرمسیر و هم سردسیر قابل کشت می‌باشد.

راههای افزایش برداشت پیاز
راههای افزایش برداشت پیاز

خاک مناسب برای پیاز

زمین و خاک مناسب در افزایش برداشت پیاز بسیار مهم است. خاک مناسب برای رشد پیاز باید سبک، نرم و حاصلخیز باشد. همچنین اضافه کردن کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم در روند افزایش محصول ماثر است.

بهترین روش کاشت پیاز

معمولا بهترین روش کاشت پیاز بصورت نشاکاری یا کشت مستقیم بذر، در زمین است. کشت بذر پیاز نسبت به آب و هوای آن منطقه متفاوت است. در مناطق سردسیر کشت بذر بیدرنگ در اوایل بهار و در مناطق گرمسیر در پاییز، و در مناطق نیمه‌گرمسیر در اوایل زمستان کشت آن  انجام می‌گیرد.

فاصله مناسب برای کشت پیاز بین ردیف‌ها ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر و فاصله بین بوته‌ها در ردیف ۵تا۹ سانتی‌متر است. همچنین در روش کاشت مستقیم مقدار بذر مصرفی ۶ تا ۸ کیلوگرم و در روش نشاکاری ۲ تا ۳ کیلوگرم است.

عناصر مناسب در کاشت پیاز

گیاه پیاز به دلیل داشتن ریشه‌های سطحی و نازک و ظریف در جذب عناصر ضعیف است. بنابراین در کشت پیاز بسیار مهم است که عناصر غذایی به صورت متناوب به خاک اضافه شود یا به صورت محلول پاشی به ریشه گیاه برسد. نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، گوگرد، بور، مس، آهن، منگنز و روی از بهترین و ضروری‌ترین عناصر در کاشت پیاز محسوب می‌شوند.

راههای افزایش برداشت پیاز

بهترین روش برداشت پیاز

در برداشت پیاز نیز آب و هوای منطقه باید در نظر گرفته شود. در مناطق گرمسیر، پیاز باید تا ۳۵% درصد از برگ‌های گیاه خشک شده باشد.  در مناطق سردسیر اگر ۵۰% از برگ‌ها خشک شده باشد می‌توانید محصول پیاز را برداشت کنید. پس از برداشت پیاز از خاک، آن را به مدت چند روز آن‌ها را روی زمین ب‌گذارید تا در اثر گرما، قسمت انتهایی گلوگاه سوخ خشک یا خشک‌تر شود، سپس برگ‌ها از فاصله‌ی ۲ تا ۳ سانتی‌متری سوخ ‌کنید. باید توجه کنید که در هنگام عملیات برداشت پیاز کمترین آسیب به آن وارد شود تا از خرابی و لهیدگی آن جلوگیری شود.

کشاورزان معمولا برای بهبود کیفیت محصول پیازها را به‌مدت حداکثر ۱ ماه در دماهای بالا بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد قرار می‌دهند تا سوخ‌های پیاز رطوبت اضافی خود را از دست دهند.بعد از این مراحل معمولا آن‌ها در در جای مناسب انبار می‌کنند و یا به بازار ارسال می‌کنند.

راههای افزایش برداشت پیاز

راههای افزایش اندازه پیاز

افزایش اندازه پیاز یکی از راههای افزایش برداشت پیاز است. برای این کار می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

  • تراکم مناسب در هنگام کاشت
  • اضافه کردن کود نیتروژن به خاک برای افزایش قطر پیاز
  • اضافه کردن فسفر برای کشت پر محصول
  • تامین پتاسیم مناسب در خاک
  • اضافه کردن گوگرد برای استفاده بهتر گیاه از نیتروژن
  • راههای عمومی افزایش برداشت پیاز
  • تغذیه متعادل گیاه به صورت متناوب طی دوره رشد
  • نگهداری خاک با زهکشی مناسب
  • رعایت تراکم و فاصله مناسب بذرها
  • حفظ اسیدیته اپتیمم خاک
  • مدیریت دمایی و جلوگیری از استرس خشکی
  • کنترل شوری خاک با مدیریت آبیاری مناسب
  • از بین بردن علف‌های هرز و استفاده مناسب از آفت‌کش‌ها

منابع:

http://sarafraz-hezarmasjed.ir

https://vatan.bio/blog/