در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان عزیز همه چیز درباره کشت و پرورش کینوا را بررسی خواهیم کرد. کینوا از جمله گیاهانی است که تحت شرایط خشک و کم آب محصول می‌دهد و دارای چندین مکانیزم مقاوم به خشکی است. کینوا گیاهی یکساله است که شرایط رشد آن شبیه اسفناج است. ارتفاع این گیاه بین ۱ تا ۱.۵ متر متغیر است. برگ کینوا شبیه اسفناج است ورنگ گل‌های آن از سفید تا قرمز متغیر است. همین طور بذرهای آن کوچک و به رنگ های متنوعی از سفید تا تیره دارند.

شرایط آب و هوایی رشد کینوا

گیاه کینوا برای رشد به طول روز کوتاه و درجه حرارت خنک نیاز دارد. درجه حرارت خنک باعث می‌شود رشد رویشی آن مطلوب شود. درجه حرارت مطلوب رشد این گیاه بین -۲ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.

همه چیز درباره کشت و پرورش کینوا
همه چیز درباره کشت و پرورش کینوا

خاک مناسب رشد کینوا

این گیاه در خاک شنی و لومی به خوبی رشد می‌کند و در خاک‌های فقیر با زهکش پایین نیز محصول قابل قبولی می‌دهد. پی اچ مناسب برای رشد کینوا بین ۴.۸ تا ۸.۵ است.

آبیاری گیاه کینوا

آبیاری یکی از عملیات مهم مرحله داشت در این گیاه است. توجه داشته باشید که این محصول به ۵ تا ۷ مرتبه آبیاری در طی مرحله رشد نیاز دارد، اگر چه که استرس خشکی میزان محصول این گیاه را کاهش خواهد داد.

آفات و بیماری کینوا

مبارزه با علف های هرز از عملیاتی است که در مرحله داشت کینوا باید انجام شود. در دو هفته اول رشد که رشد گیاه کینوا به کندی انجام مبارزه با علف های هرز امری ضروری است. استفاده از علفکش‌ها در مرحله پیش کاشت و کشت زود هنگام بهترین راه حل برای مبارزه با علف های هرز در این گیاه است. بیماری های مهم این گیاه شامل : بوته میری، سفیدک و لکه برگی است. همچنین آفات مهم آن شامل: کرم طوقه بر، شب پره سفید کلم و کرم برگخوار است. روش مبارزه با آفات و بیماری های کینوا نیز به اسفناج شبیه است.

کاشت گیاه کینوا

هنگامی که درجه حرارت به ۱۵ درجه سانتی‌گراد برسد بعد از اضافه کردن ۱۵۰ کیلوگرم اوره و ۵۰ کیلوگرم فسفات به خاک کشت بذرهای این گیاه در عمق ۰.۵ تا ۱ سانتی‌متر، با فاصله روی ردیف ۵ سانتی‌متری و بین ردیف ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر کاشته می‌شود. توجه داشته باشید که آبیاری مرحله اول ۲۴ ساعت پس از کاشت جوانه زنی انجام می شود و تا مرحله ۲ تا ۳ برگی نباید آبیاری انجام شود. پس از آن نیز به ۵ تا ۷ بار آبیاری نیاز است. معمولا ۳ تا ۵ روز بعد از کاشت گیاهچه این گیاه ظاهر می شود. می‌توان گفت کشت این گیاه در اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه امکان پذیر است.

همه چیز درباره کشت و پرورش کینوا
همه چیز درباره کشت و پرورش کینوا

برداشت کینوا

مرحله رسیدگی آن زمانی است که گیاه رو به خشک شدن برود. برداشت یا با دست انجام می‌شود و یا توسط کمباین انجام می‌گیرد. توجه داشته باشید که باران‌های آخر فصل، برداشت این گیاه را با مشکل رو به رو می‌کند و باعث جوانه زنی بذر روی گیاه می‌شود. متوسط عملکرد این گیاه ۱ تن در هکتار است و در شرایط مطلوب تا ۱.۸ تن در هکتار محصول می دهد. در روش برداشت دستی بعد از جدا کردن محصول آن را در محلی مناسب درمعرض تشعشع خورشید قرار می‌دهند تا رطوبت آن کاهش بیابد و بذرها از بوته جدا نشود.

منبع:

https://anjirstore.ir/