در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع آموزش کاشت درخت لیمو ترش در باغ خواهیم پرداخت. لیمو ترش از خانواده مرکبات است که از آن به عنوان پاشنی غذا و در سس‌ها و … استفاده می‌شود. درخت لیمو ترش درختی است که در برابر سرما مقاومت خوبی ندارد و در مناطق گرم و استوایی قابلیت رشد دارد. درخت لیمو ترش ارتفاع ۴ تا ۶ متر دارد و ساقه آن راست، دارای شاخه‌های بلند . خاردار به همراه برگ‌های سبز پهن و بیضی شکل است. همچنین این گیاه دارای ریشه‌های قوی، منشعب و به رنگ سفید مایل به زرد است.

آموزش کاشت درخت لیمو ترش در باغ
آموزش کاشت درخت لیمو ترش در باغ

خاک مناسب کاشت لیمو ترش

برای کاشت لیمو ترش قبل از هرچیزی باید بستر و خاک مناسب کاشت را فراهم کنیم. در ابتدا باید خاک را به طور مساوی با کود گیاهی مناسب ترکیب کنید و اگر سنگ و یا کلوخی در خاک وجود دارد، آن‌ها را جدا کنید و نرم کنید. همچنین توجه داشته باشید که خاک آن نباید اسیدیته بالای ۷ داشته باشد و کمی به سمت اسیدی باشد تا قلیایی. ماسه رودخانه ای و کود پوسیده باغی برای کاشت درخت لیمو خاک مناسبی است. همچنین خاک باید حتما زه کشی مناسبی داشته باشد.

آبیاری درخت لیمو ترش

برای اینکه رشد درخت لیمو فراهم باشد در تمام سال این درخت به آبیاری نیاز دارند. اما در مناطق  شمال کشور معمولا شرایط آب و هوایی در اواخر پاییز و زمستان به گونه‌ای است که در بیشتر سال ها نیاز به آبیاری نیست یا این که، نیاز آبی به حداقل می‌رسد. در این مناطق اگر در فصل زمستان مقدار بارندگی در طول ۱۰ تا ۱۵ روز کمتر از ۵ میلی متر باشد آبیاری سبک مورد نیاز است. بنابراین نیاز آبی درخت لیمو در مناطق مختلف، متفاوت است و ارتباط مستقیمی با سن درخت دارد.

می‌توان گفت آبیاری نهال لیموترش باید منظم باشد. البته به آبیاری در حد متوسط نیاز است و معمولا هفته یکبار آبیاری عمیق کافی است.

تکثیر لیمو ترش

با کاشت بذر لیمو می توان گیاهان جدید تکثیر کرد. میوه دهی گیاهان که از بذر تولید می‌شود ۶ تا۷ سال طول می کشد. روش دیگر قلمه زدن است که میوه دهی گیاهان حاصل از آن هم ۳ تا ۴ سال زمان می برد. اما بهترین روش تکثیر استفاده از پیوند است چرا که میوه دهی گیاه حاصل از این روش زودتر از روش های دیگر است. بهتر است این کار به شرطی که پیوندک از گیاهی گرفته شده باشد که خود بالغ و به میوه دهی رسیده باشد.

آموزش کاشت درخت لیمو ترش در باغ
آموزش کاشت درخت لیمو ترش در باغ

کاشت لیمو ترش

برای کاشت لیموعملیات چاله کنی دستی یا مکانیکی است. معمولا برای هر نهال گودالی به عمق ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر و قطر دهانه ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر حفر می شود. در بخش پایینی گودال که محل توسعه ریشه هاست مخلوط خاک ریخته می‌شود و نهال روی آن به صورتی ریخته می‌شود که محل طوقه نهال اندکی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد.

مناسب ترین فاصله کاشت درختان لیمو ترش  ۵ در ۶ متر است. همچنین بهتر است که ردیف در امتداد شمالی  باشد. توجه داشته باشید که مستقر کردن قیم هایی با ارتفاع مناسب با نهال لیمو ترش در داخل چاله و هم زمان با کاشت نهال از عملیات مراقبتی است که به تولید درختانی خوش فرم و با تنه ای صاف کمک می کند.

کوددهی درخت لیمو

مقدار کود های آلی پوسیده در هکتار بر اساس درصد کربن آلی برای درخت لیمو به شرح زیر است:

اگر درصد ماده آلی، اگر مقدار درصد کربن آلی خاک بین ۰.۱ تا ۰.۴ باشد مقدار ۲۵ تن در هکتار

اگر بین ۰.۴ تا ۰.۸ باشد ۲۰ تن در هکتار

اگر بین ۰.۸ تا ۱ باشد مقدار ۱۵ تن در هکتار

مقدار درصد ماده آلی خاک بین ۱ تا ۱.۵ درصد ۱۰ تن

بین ۱.۵ تا ۲ درصد ۸ تن و ۲ درصد مقدار ۶ تن در هکتار کود دامی پوسیده

مقدار کودهای فسفره و پتاسیمی هم بر اساس مقدار فسفر و پتاسیم قابل جذب موجود در خاک قابل پیش بینی است

منابع:

https://fardinkesht.com

https://benifershop.com/