در این مقاله از وب سایت پیکا با شما دوستان به موضوع روش احداث باغ انجیر می‌پردازیم. انجیر میوه نواحی گرمسیری بوده است که از چوب و میوه آن همواره استفاده می‌شود. کشور ایران سومین کشور تولید کننده انجیر است و سالانه مقداری زیادی از تولیدات خود را صادر می‌کند. انجیر دارای خواص زیادی است و به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی  در کاهش سرعت رشد سلولهای سرطانی نقش مهمی دارد. همپنین این میوه در بیماری‌های گوارشی و کاهش وزن بسیار موثر است. این درخت در زمستان‌های ملایم با بارش‌های پراکنده و تابستان‌های گرم به خوبی رشد خواهد کرد.

روش احداث باغ انجیر
روش احداث باغ انجیر

آب و هوای مناسب انجیر

مناسب‌ترین هوا برای کاشت درخت انجیر درجه حرارت ۳۵ – ۲۵ درجه سانتیگراد است. همچنین توجه داشته باشید که دمای بالای ۴۲ درجه سانتیگراد کیفیت میوه را کاهش خواهد داد. انجیر در مقابل سرما در دوره جوانی حساس است. نهال‌های جوان انجیر در سرمای ۳- درجه سانتیگراد در ماههای آذر و دی آسیب می بینند ودر دمای ۹ – درجه سانتی‌گراد از بین می روند. تنه درخت حرارت ۱۰ – درجه سانتی‌گراد را تحمل می کند و قدرت رویش دوباره پس از آسیب را دارد.

میزان بارندگی برای کشت انجیر ۴۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر در سال به خصوص در اردیبهشت ماه بسیار مناسب است. ولی بارنگی در ماه‌های خرداد و تیر باعث ضرر و زیان می‌شود.

خاک مناسب درخت انجیر

به طور کلی می‌توان گفت مناسبترین خاک برای درخت انجیر، خاک  لیمونی است. همپنین این درخت در دامنه وسیعی از خاک‌های شنی تا رسی با اسیدیته ۶ تا ۷.۸ به خوبی رشد می‌کند. خاک قلیایی و شور با زهکشی مناسب برای رشد این گیاه بسیارمناسب است.

روش احداث باغ انجیر
روش احداث باغ انجیر

با توجه به آهکی بودن خاک‌ زمین‌های ایران برای افزایش جذب عناصری مثل فسفر، آهن و روی استفاده از ۱ کیلوگرم بیوگوگرد آلی به ازای هر درخت به همراه مواد آلی مرطوب  توصیه می‌شود. همچنین کاشت انجیر در خاک‌های کم عمق توصیه نمی‌شود.

کاشت درخت انجیر

برای کاشت درخت انجیر بعد از انتخاب گونه سازگار با محیط باید زمین را آماده سازی کنیم که این کار شامل تسطیح ، تراس بندی در اراضی شیب دار، حفر گودال و ایجاد تشتک می‌شود. سپس باید اقدام به حفر گودال هایی با طول و عرض ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر کرد. مناسبترین فاصله برای کاشت دیم با احتساب ۱۰۰  اصله نهال ۱۰×۱۰ است. قبل از کاشت باید در گودال را چند سانت خاک سطحی بریزید، بعد از آن می‌توانید قلمه‌ها را به صورت عمودی و مورب در داخل گودال قرار دهید و روی آن خاک بریزید. توجه داشته باشید که بهترین زمان کاشت انجیر اوایل اسفند تا نیمه فروردین است.

کوددهی درخت انجیر

بهتر است برای درخت انجیر مقدار ازت، فسفر و پتاس به میزان ۱۰۰ گرم برای هر درخت جوان و ۱۵۰ گرم برای هر درخت بالغ به همراه ۵۰ گرم از عناصر میکرو به همراه کود آلی پوسیده یکبار در سال به شکل چالکود استفاده شود. برای درختان جوان، ۳۶ گرم ازت، ۷ کیلوگرم کود آلی برای هر درخت به شکل سالانه توصیه می‌شود.

همچنین برای درختان بالغ ۱۴۴ گرم ازت و ۳۰ کیلوگرم کود گاوی پوسیده در ۳ تا ۴ چالکود پیشنهاد می‌شود. می‌توانید ترکیبی از عناصر ریز مغزی به خصوص روی به شکل سولفات و اسید بوریک به مقدار  ۶ در هزار یک نوبت در اواخر زمستان یا اوایل بهار انجام دهید.

هرس درخت انجیر

هرس سبز درخت انجیر برای جلوگیری از چند تنه شدن درختان انجام می‌شود که برخی از پاجوش ها در آن حذف می‌شود. این هرس در شهریور صورت می گیرد. هرس پاییزه نیز برای درخت انجیر از ۲ تا ۳ شاخه ای که روی شاخه سال قبل باقیمانده و محصول پائیزه داده است یکی را که نزدیک شاخه اصلی یا تنه درخت است نگه داشته و مابقی را حذف می‌کنند.

روش احداث باغ انجیر
روش احداث باغ انجیر

برداشت انجیر

انجیر دیم از اوایل مرداد شروع به رسیده شدن می‌کند. زمان برداشت از نیمه دوم مرداد تا اواسط مهرماه  نیز طول می‌کشد. انجیرهای سبز بعد از خشک شدن و ریزش از درخت به صورت دستی جمع می‌شوند. توجه داشته باشید که تنش‌های رطوبتی باعث بلوغ زود هنگام میوه و ریزش آن در مناطق گرم و خشک می‌شود.

منابع:

http://www.emdadkeshavarz.com

http://www.farsanjir.ir