در این مقاله از وب سایت پیکا با شما دوستان راههای افزایش برداشت بادمجان را بررسی می‌کنیم. بادمجان نوعی گیاه یک ساله با برگ پهن و ریشه سطحی و قوی است. گل‌های گیاه بادمجان بنفش‌ رنگ است و ب صورت انفرادی و یا مجتمع قابل مشاهده است. اگر گل آن گیاه مجتمع باشد فقط گل تحتانی تولید میوه می‌کند.

بادمجان به دلیل حساس بودن نسبت به سرما در منطق گرم گشت می‌شود. اما می‌توتن در مناطق سرد و معتدل نبز اقدام به کاشت بادمجان کرد. این گیاه معمولا در اواخر اسفند و اوایل فروردین کشت می‌شود.

راههای افزایش برداشت بادمجان
راههای افزایش برداشت بادمجان

خاک مناسب برای پرورش بادمجان

بهترین خاک برای پرورش بادمجان خاکی است که دارای شن (شنی لومی)‌ و رس باشد و اسیدیته آن کمتر ۶ باشد و مقدار اسیدی باشد. بهتر است زمین کشت بادمجان دارای خاک مرطوب با قدرت نگهداری بالای آب و رطوبت در خود را داشته باشد. خاک آن باید عمیق ، حاصلخیز و زهکشی خوبی داشته باشد. بادمجان جز گیاهانی است که مواد غذایی زیادی را از زمین جذب می‌کند، بنابراین استفاده از کودهای دامی به میزان ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتار برای زمین کشت بادمجان  پیشنهاد می‌شود. همچنین شما می‌توانید برای تقویت خاک زمین گیاهان خانواده بقولات را بکارید. این کار به عنوان کود سبز در سال قبل به حساب می‌آید

کوددهی مناسب در مزرعه بادمجان

کوددهی یکی از مراحل مهم در کشت بادمجان است چرا که این گیاه به کود فراوان برای رشد نیاز دارد. بهتر است کود حیوانی در حدود ۳۰ تن در هکتار با شخم اول برسد و برای این مقدار کود حیوانی حدود ۳۲۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم سوپر فسفات ۱۶% اضافه می‌شود. اگر به هر دلیلی نتوانید از کود حیوانی یا دامی استفاده کنید، باید از کود شیمیایی به مقدار ۵۰ تا ۷۵ کیلو ازت و ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلو فسفر و پتاس برای تقویت و تغذیه خاک استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از این مقدار کود شیمیایی به همراه کود سبز برای حفظ مواد آلی زمین بهترین نتیجه را بگیرید.

راههای افزایش برداشت بادمجان
راههای افزایش برداشت بادمجان

بهترین روش کشت بادمجان

بادمجان هم به روش کاشت بذر و هم به روش کاشت نشا کشت می‌شود. در روش کشت بذر باید بذرها را پس از عبور از فصل سرما در بهار انجام داد. همچنین می‌توانید در گلخانه نشا را پرورش دهید و پس از گذراندن سرما آن را به زمین انتقال دهید. باید به این نکته توجه داشت که بذر بادمجان براای جوانه زنی به یک دوره استراحت نیاز دارد. بذر بادمجان به رنگ‌های زرد یا سفید قابل مشاهده است. بذرها باید به صورت ردیفی کاشته شوند و بهترین فاصله ردیف‌ها باید بین ۷۵ تا ۱۰۰ سانتی متر باشد. همچنین بهترین فاصله بین بوته‌ها  در حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است.

نگهداری از بادمجان در زمان رشد

در مرحله داشت این گیاه حتما باید سله شکنی و  رطوبت خاک در تمام مراحل رشد حفظ شود. همچنین از بین بردن علف‌های هرز در مراحل اولیه رشد به دلیل قدرت استقرار اولیه کم بادمجان بسیار مهم است.  برای داشتن بادمجان با کیفیت بالا و خوشمزه، پس از تشکیل میوه‌ها باید تعدادی از گل‌ها را هرس کنیم تا میوه‌ها بزرگتر شوند. استفاده از کود سرک در این گیاه باعث می‌شود که  تعداد میوه‌های درشت‌تری بتوانید برداشت کنید.

آفات و بیماری‌های بادمجان

برای در امان ماندن این گیاه از آفات و بیماری‌ها باید بذرهای آن را قبل از کاشت ضد عفونی کنیم و در زمانی که بوته‌های آن کوچک هستند با استفاده از قارچ کش، بیماری‌های قارچی را به حداقل رسانیم. کنه تارتن از مهمترین آفات بادمجان است که با ایجاد تارهای نازک رشد گیاه را بسیار کاهش می‌دهد. تارتن با تغذیه از شیره گیاهی باعث تغییر رنگ و خشکیدن در برگ این گیاه می‌شود. برای از بین بردن این افت می‌توانید از گوگرد پودری استفاده کنید. برخی افات دیگر مانند سوسک‌ها و عنکبوت قرمز نیز به این گیاه حمله می‌کنند و باعث خسارت می‌شود.

راههای افزایش برداشت بادمجان
راههای افزایش برداشت بادمجان

برداشت گیاه  بادمجان

زمانی که  بادمجان به یک‌سوم اندازه مطلوب  برسد، شما می‌توانید آن را برداشت کنید. توجه داشته باشد  بهترین کیفیت بادمجان زمانی است که براق، سفت و سطحی صاف داشته باد. همچنین اندازه آن بازار پسند باشد. شما می‌توانید زمان برداشت را با توجه به شرایط بازار تنظیم کنید چرا که این گیاه تا مدتی می‌تواند بدون تغییر کیفت روی بوته باقی بماند.اما تأخیر بیش‌ از اندازه در زمان  برداشت آن  باعث سفت شدن و کاهش کیفیت بادمجان می‌شود. همچنین باید بدانید که وجود بادمجان روی بوته باعث کاهش تولید میوه جدید می‌شود برای برداشت آن به دلیل داشت تیغ بهتر است که این کار را با قیچی باغبانی انجام دهید.

منبع:

https://abanagri.com/