در این مقاله از وب سایت پیکا به شما همراهان همیشگی به موضوع تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی یا فضای باز خواهیم پرداخت. براساس اعداد و ارقام به دست آمده از مصرف گوجه فرنگی طی سالیان اخیر می‌توان فهمید که مصرف آن افزایش جشمگیری داشته است. این افزایش مصرف به دلیل آگاهی افراد از خواص گوجه‌فرنگی و سبزیجات می‌تواند باشد. لازمه افزایش گوجه‌فرنگی افزایش زمین‌های کشاورزی تحت کشت آن است. در آفریق و آسیای طی سال‌های گذشته افزایش ارازی کشاورزی رخ داده است. در ادامه این مطلب به نحوه تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی یا فضای باز خواهیم پرداخت.

نحوه‌ی کشت گوجه‌ فرنگی در زمین کشاورزی

همان طور که می‌دانید برای تهیه و تولید محصول با کیفیت باید اصول خاص آن را رعایت کنیم تا در نهایت محصول مرغوبی را کشت کنیم. برای رسیدن به گوجه‌فرنگی با کیفیت در زمین کشاورزی نیز باید اصولی را رعایت کنیم که تک به تک در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی
تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی

خاک برای تولید گوجه‌فرنگی در فضای رو باز

گوجه‌فرنگی جز گیاهانی است که انواع خاک‌ها سازگاری دارد و در آن رشد خواهد کرد. هرچه هوادهی به قسمت ریشه گیاه آن بیشتر باشد محصول با کیفیت تری خواهیم داشت. باید توجه داشت که خاک ما دارای مواد آلی مورد نیاز برای رشد گوجه‌فرنگی باشد. اگر زمین کشاورزی شما لخت باشد برای کاشت گوجه‌فرنگی باید ۳ تا۶ بار ماشین خاک ورزی از روی آن عبور کند تا بستر کشت آماده شود. در زمین‌های که دارای خاک‌های فشرده هستند نیاز به خک ورزی اضافه است، چرا که ممکن است آب گرفتگی ایجاد شود و نفوذپذیری آن کم باشد.

اندازه مناسب پشته‌ها برای کشت گوجه‌فرنگی

در سیستم زمین لخت کشاورزی، پشته‌ها باید در قسمت میانی برآمده باشند. همچنین باید بین ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر ارتفاع و ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر عرض داشته باشند. فاصله مناسب برای پشته‌ها درکشت گوجه ۵/۱ متر در نظر گرفته می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که پشته‌ها نباید خیلی باریک و کوتاه باشند، چرا که پس از استفده از علف زن ممکن است خاک کافی در اطراف ریشه قرار نگیرد. بسترهای پشته‌ای افزایش زهکشی، هوادهی بهتر، افزایش رشد ریشه‌های جانبی و سهولت در برداشت محصول را به همراه دارند.

ضد عفونی خاک در کاشت گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی

کشاورزان باید برای جلوگیری از آفات، قرچ‌هلی بیماری‌زا، باکتری‌ها و علف‌های هرز اقدام به ضدعفونی خاک کنند. برای ضدعفونی خاک می‌توان از موادی مثل کلروپیکرین، متام سدیم، ۱ و ۳ دی کلروپروپن، کلروپروپن، متام پتاسیم و دیمتیل دیسولفید استفاده کرد. باید توجه داشت که مواد ضدعفونی خاک را باید در دوزهای و اندازه‌های مشخص به خاک اضافه کرد تا اثربخشی مناسبی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که برای ضدعفونی خاک حتما با یک متخصص مشورت کنید.

تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی
تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی

کاشت بذر و نشا گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی

برای کاشت گوجه در زمین کشاورزی و فضای باز بهترین روش استفاده از بذر و نشا است. برای داشتن تراکم مناسب پس از جوانه‌زنی بذر بهتر است که بذرها در عمق ۱ سانتی از خاک کاشته شوند. می‌توان با اضلفه کردن موادی مثل ورمیکولیت بافت خاک را متعادل کرد تا جوانه‌زنی به خوبی انجام شود.
پس از کاشت بذر باید توچه کنید که به اندازه آن را آبیاری کنید چرا که آبیاری بیش از حد بذر باعث خفگی آن می‌شود. همچنین هنگامی که ارتفاع نشا به ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر رسید باید آبیاری را کم کنید این کار باعث می‌شود مقاومت گیاهان افزایش بیابد.

تراکم کاشت نشا گوجه‌فرنگی در فضای باز

تراکم کاشت نشا گوجه‌فرنگی به گونه و مصرف گوجه بستگس دارد. به طور مثال در گوجه‌هایی که برای فراوری تولید می‌شوند فاصله نشا باید بین ۳۰ تا ۶۰ سانت باشد. همچنین در گوجه های گیلاسی تراکم کم در نظر میگیرد و فاصله ردیف‌های آن بین ۱۸۰ تا ۲۱۰ سانت در نظر گرفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد فاصله ۵۰ سانتی‌ بین ردیف و روی ردیف، نسبت به فاصله ۵۰ سانت‌ روی ردیف و ۷۵ سانت بین ردیف، عملکرد گوجه‌فرنگی را می‌تواند افزایش دهد.

شرایط محیطی تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی

یکی از مهم‌ترین عواما تعیین‌کننده در عملکرد محصول نور است. به طور کلی کشاورزان در فضای باز نمی‌توانند بسیاری از عوامل محیطی مثل دما و نور را کنترل کنند، اما در شرایط نامساعد می‌توانند با بهره‌وری از شیوه‌های جدید و به روز در تولید مانند: چگونگی کود دهی و نحوه آبیاری به کاهش اثرات مخرب شرایط نامساعد تا حد زیادی کمک کنند. بنابراین برای رسیدن به بهره‌وری مناسب باید آگاهی لازم از شرایط محیطی مناسب برای تولید گوجه داشته باشیم.

تربیت و بستن بوته‌های گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی

تربیت و بستن بوته‌های گوجه برای حمایت از وزن گیاه، جلوگیری از برخورد میوه‌ها با خاک و جلوگیری از بیماری و آسیب‌های مکانیکی ضروری است. ساده‌ترین روش تربیت، استفاده نکردن از روش‌های تربیتی همچون بستن بوته‌ها به قید است، امروزه این سیستم برای محصولاتی که برای فرآوری تولید می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین گونه‌های دیگر گوجه‌ را می‌توتن با استفاده قیم و بستن با نخ، قرار دادن بوته‌ها داخل قفس، استفاده از سیم مفتول یا ترکیبی از چند روش‌ پرورش می‌دهند.

تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی
تولید گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی

هرس گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی

هرس گوجه‌فرنگی برای از بین بردن شاخه‌های جانبی ناخواسته انجام می‌شود. هرس بسته به نوع گوجه‌فرنگی معمولا بین ۲ تا ۴ هفته پس از انتقال نشا انجام می‌شود. این عمل با حذف جوانه‌های جانبی از سطح زمین تا زیر اولین خوشه میوه صورت می‌گیرد. بسیاری از کشاورزان عملیات هرس را در اوایل فصل رشد انجام می‌دهند.

کنترل و مدیریت علف‌های هرز در زمین گوجه فرنگی

کنترل و مدیریت علف‌های هرز به سیستم تولید و نوع گوجه‌فرنگی کشت شده بستگی دارد. کنترل علف‌های هرز در تولید گوجه‌فرنگی ازلحاظ اقتصادی دارای اهمیت زیادی است و می‌توان آن را به روش‌های کنترلی مثل: کنترل دستی علف هرز، کنترل مکانیکی علف هرز، کنترل شیمیایی علف هرز و مدیریت یکپارچه علف‌های هرز تقسیم بندی کرد.

برداشت گوجه فرنگی

برداشت محصول بسیار زیاد به نوع محصول و بازار هدف دارد. به طور مثال اگر بازار هدف بازارهای محلی باشد از گوجه های رسیده که رنگ آن صورتی مایل به قرمز باشد برداشت می‌شود. بهترین زمان برای برداشت گوجه اوایل صبح زمانی که رطوبت سطح میوه از بین رفته باشد، یا بعد از ظهر است. گوجه ها باید با حساسیت زاد جمع شوند تا دچار کوفتگی نشوتد و کیفیت آن‌ها کاهش نیابد و بهتر است از ماشین‌های دارای سردخانه برای حمل آن‌ها استفاده کرد.

منبع:

https://abanagri.com/