در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع همه چیز درباره کشت و پرورش کاهو خواهیم پرداخت. کاهو گیاه مخصوص فصل سرماست که به دلیل داشتن ویتامین آ مزه خوشمزه ای دارد. این گیاه همچنین غنی از فیبر است که برای بدن بسیار مفید است. کاهو را می‌توانید هم به صورت گلخانه ای و هم در فضای آزاد کشت کرد. از دیگر خواص کاهو می‌توان به مسکن و خواب آور و آرام بخش بودن آن اشاره کرد.

دمای مناسب رشد کاهو

به طور کلی جوانه زنی بذر این گیاه در دمای ۲۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد اتفلق می‌افتد. با کاهش دما ، سرعت جوانه زنی کم می‌شود، چرا که دمای بالا باعث القای رکود می‌شود. همچنین جوانه زنی بذر در دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد کاهش می یابد. بهترین دما برای رشد کاهو باکیفیت بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد در روز و ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد در شب است. توجه داشته باشید که دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد باعث توقف رشد و در نتیجه تلخی و شل شدن هد شود.

همه چیز درباره کشت و پرورش کاهو
همه چیز درباره کشت و پرورش کاهو

خاک مناسب کشت کاهو

کاهو در طیف وسیعی از خاک‌ها می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. خاک‌هایی که قابلیت نگهداری رطوبت و زهکشی کافی داشته باشند مثل خاک های شنی لومی یا خاک های آلی، برای کشت کاهو مناسب هستند. توجه داشته باشید که این گیاه به فشردگی و اسدیته خاک حساس است و پی اچ آن باید بالاتر از ۵.۵ باشد. شوری زیاد خاک در کاهو باعث پفی شدن و چرمی شدن برگ‌های بیرونی و تلخی آن می‌شود.

کود مورد نیاز برای کاهو

کاهو به ازای هر هکتار ۸۰ کیلوگرم ازت، ۸۰ کیلوگرم فسفر، ۲۰۰ کیلوگرم پتاس، ۵۰ کیلوگرم کلسیم و ۱۵ کیلوگرم منیزیم از خاک برداشت می‌کند.

کاشت کاهو

کاشت ﻛﺎﻫــﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻘــﻲ ﻛﻪ ﻳﺨﺒﻨﺪﺍﻥ ﺯﻣﺴــﺘﺎﻧﻪ ﺩﺍرد ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺑﻬﺎﺭ انجام می‌شود ﻭ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﻲ ﮔﺮﻣﺴﻴﺮﻱ ﺩﺭ ﭘﺎﺋﻴﺰ ﻭ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ کاشته می‌شود. ﻛﺎﺷﺖ ﻧﺸﺎ معمولا ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲشود، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ نوع ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻧﻪ ﻭ ﭘﺎییزﻩ، ﺑﺬﺭﭘﺎﺷﻲ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲشود. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﺒﺰ ﺷﺪﻥ ﺑﺬﺭ، ﻧﺸﺎﻫﺎﻱ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺭﺍ ﺭﻭﻱ ﺭﺩﻳﻒ ﺗﻨﻚ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
توجه داشته باشید که ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﻲ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﺳﺮﺩ ﺷﻤﺎﻟﻲ، ﺑﺬﺭ ﻛﺎﻫﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺷﻬﺮﻳﻮﺭ ﻳﺎ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﭘﺎﻳﻴﺰ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺯﻣﺴﺘﺎﻧﻲ کاشته می‌شود. همچنین ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﭘﺎﻳﻴﺰ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺍﺳﻔﻨﺪ ﻣﺎﻩ، ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻬﺎﺭﻱ این گیاه ﻛﺸﺖ ﻣﻲشود.

همه چیز درباره کشت و پرورش کاهو
همه چیز درباره کشت و پرورش کاهو

رشد و نمو کاهو

پس از کشت کاهو طی ۴ مرحله که شامل داننهال، روزتی ، تشکیل هد و مرحله زایشی رشد می‌کند. مرحله اول دارای سه بخش است که ابتدا از بذر در حال جوانه زنی ، ریشه چه خارج می شود و به ریشه اصلی تبدیل می شود. پس از آن لپه ها خارج و بزرگ می شود و در نهایت برگ‌های حقیقی تشکیل می‌شود.

در مرحله روزتی خروج ، بزرگ شدن و بلوغ برگ‌ها رخ می‌دهد‌ که روزت حالت ایستاده ، یا خوابیده دارد. در طول این مرحله قطر گیاه افزایش پیدا می‌کند. در برخی از گونه‌های کاهو هد تشکیل می‌شود .

در انواع باترهد و کریسپ هد و باتاوین این مرحله شامل تشکیل متوالی برگ‌ها به شکل فنجان است که برگهای اولیه توسط برگهای بعدی پوشیده می شوند و در نهایت استوانه شکل می‌شود. تشکیل برگ در هر دو نوع کاهوی هددار و بدون هد روی ساقه متراکم ادامه می یابد تا زمانی که گیاه به مرحله بلوغ و برداشت برسد.

همه چیز درباره کشت و پرورش کاهو
همه چیز درباره کشت و پرورش کاهو

توجه داشته باشید که سرعت تشکیل برگ، با افزایش شدت نور در یک دمای ثابت افزایش خواهد یافت. مرحله چهارم یا زایشی بعد از مرحله رسیدن کاهو است که شامل ۳ مرحله طویل شدن ساقه ، گلدهی و نمو بذر است. مواجه کردن بذرهای آب جذب کرده و داننهالهای با کمتر از سه روز سن ، به مدت ۱۳ روز با دمای ۵ درجه سانتی گراد، برای ورود به مرحله زایشی ضروری امری است. همچنین دمای کم ریشه باعث تاخیر در گلدهی آن می‌شود.

برداشت کاهو

بردشت کاهو باید زمانی انجام شود کاملا بزرگ شده باشد و کاملا رسیده نباشد. چراکه برگ‌ها زمانی که جوان و لطیف هستند طعم مطلوب‌تری دارند. همچنین می‌توان می‌توان قبل از اینکه کاهو کاملا برسد برگ‌های رسیده‌تر آن را جدا کنید و صبر کنید تا برگ‌های موجود در وسط گیاه به رشد خود ادامه دهند.

منابع:

http://www.emdadkeshavarz.com/
https://fardinkesht.com