در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع مزایای کشت گلخانه‌ای می‌پردازیم. امروزه با توجه به  نیاز به افزایش تولید و کسب درآمد بالاتر، روش های افزایش تولید را در محصولات کشاورزی برای داشتن اقتصادی بهتر لازم است. می‌توان گفت کشاورزی همواره یکی از روش‌های کسب درآمد در تمام کشورها است. در کشور ما با توجه به شرایط محیطی مناسب و پتانسیل زیاد، کشاورزی همیشه یکی از راه های توسعه اقتصادی و ارزآوری محسوب می‌شود.

با روی کار آمدن روش‌های جدید و ابزار و ماشین های حرفه ای کشاورزی، امروزه شاهد مزارع و گلخانه های بسیار موفق در کشور هستیم. در ادامه به مزایای کاشت در گلخانه خواهیم پرداخت.

مزایای کشت گلخانه‌ای
مزایای کشت گلخانه‌ای

افزایش تولید در واحد سطح

از اولین مزایای کشت گلخانه‌ای می‌توان به افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که کشت در فضای گلخانه به دلیل مناسب بودن شرایط محیطی به طور میانگین تا ۱۰ برابر بازده بیشتر در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز بیشتر است.

 افزایش کیفیت محصول تولیدی

در کشت گلخانه ای به دلیل  کنترل دقیق آفات و بیماری‌ها همچنین استفاده از روش های کنترل بیولوژیکی و کاهش شدید مصرف سموم شیمیایی، افزایش کیفیت محصول را خواهیم داشت. این مساله باغث شده که کحصولات برداشت شده از گلخانه بازار پسندتر شود و استانداردهای لازم را برای صادرات بگیرد. با روش گشت گلخانه‌ای علاوه بر حفظ خاک و محیط زیست ارزآوری خوبی را خواهید داشت.

کاهش مصرف آب در گلخانه

یکی از مزایای بزرگ کشت گلخانه‌ای  کاهش چشمگیر مصرف آب است. در این کشت به دلیل بسته بودن محیط هدر رفت آب از راه های مختلف مثل تبخیر بسیار کاهش یافته است. در گلخانه به دلیل استفاده از روش های مکانیزه آبیاری مانند بوم آبیاری، نوار آبیاری مصرف آب به حداقل می‌رسید.

عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی

ویژگی محیط بسته گلخانه امکان کنترل شرایط محیطی مناسب رشد گیاه را جدای از تغییرات جوی فضای باز فراهم می‌کند. بنابراین امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار را در کشت گلخانه‌ای خواهیم داشت.

تولید محصول در تمام فصول سال

تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه به سادگی امکان پذیر است و می‌توانید میوه‌های خارج از فصل را در تمامی فصول داشته باشد.

مزایای کشت گلخانه‌ای
مزایای کشت گلخانه‌ای

ایجاد فرصت های شغلی

روی آوردن به کشت های گلخانه ای این امکان را فراهم می‌کند تا ازعلوم  فارق التحصیلان رشته کشاورزی در این زمینه استفاده شود.  همچنین از اوقات فراغت کشاورزان در فصل های پاییز و زمستان استفاده مناسبی شود.

 

 

 

منبع:

https://www.delgarm.com