در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان گرامی به بررسی راههای افزایش برداشت خیار خواهیم پرداخت. خیار از جمله سبزیجات زراعی یک ساله است که پرورش آن نیاز به مراقبت زیادی دارد. این گیاه در محیطی که دما، رطوبت و نور بالایی داشته باشد به خوبی رشد خواهد کرد. بوته خیار در صورتی که گلدهی بالایی داشته باشد میوه زیادی می‌دهد. بنابراین برای افزایش محصول میوه خیار باید کاری کنیم که گلدهی آن افزایش پیدا کند. همچنین گرده افشانی نیز برای توسعه میوه ضروری است.

کاشت خیار

در ابتدا باید بدانید که دمای مناسب برای کاشت خیار باید ۱۵ درجه باشد و هر چه هوا گرمتر باشد و بین ۱۸ تا ۲۴ درجه باشد، برای کاشت مناسب‌تر است. توجه کنید که بهتر است قبل از کاشت خیار،  علف‌های هرز زمین را بیرون بکشید. چراکه این علف‌های هرز باعث می‌شود مواد  مهم و مغذی به گیاه نرسد.

راههای افزایش برداشت خیار
راههای افزایش برداشت خیار

ریشه خیار بسیار شکننده است. بنابراین کاشت مستقیم در خاک برای خیار از روش کاشت نشا بهتر است. اما اگر می خواهید زودتر از فصل، خیار را برداشت کنید از روش کاشت نشا می‌توانید استفاده کنید. هنگام انتقال نشا این گیاه، باید کل بوته ی خیار را به همراه خاک انتقال دهید. همچنین باید توجه داشته باشید که خاک از ریشه خیار محافظت می‌کند و در  صورت آسیب ریشه از بین رفته و ممکن است گیاه زنده نماند. فاصله بین بوته‌ها چه در کاشت بذر چه در کاشت نشا، باید بین ۴۵ تا ۹۰ سانتیمتر باشد. وقتی بوته خیار به  ۱۰ سانتی‌متر بلند شد، باید عمل تنک کردن را انجام داد. همچنین بعد از تنک کردن فاصله ها باید ۴۵ سانتی‌متر باشد.

خاک مناسب برای رشد خیار

بهترین خاک برای رشد این گیاه خاکی است که از یک لایه ۵ تا ۸ سانتی از کودهای آلی مثل: خاک برگ کود حیوانی و … تشکیل شده باشد. مناسب‌ترین خاک، خاک نرم، سبک و شنی، است، چرا که این نوع خاک سریعتر گرم می‌شود و راحت تر گرما را در خود نگه می دارد.  بهتر است در هر ۵ متر مربع، ۶۰۰ گرم کود NPK  به خاک اضافه کنید، سپس باید آن را با ۱۰ تا ۱۵ سانت قسمت سطحی خاک مخلوط کرد. خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد چرا که زهکشی مناسب خاک برای رشد خیار ضروری است. PH  مناسب خاک برای رشد خاک بهتر است بین ۶ تا ۷ باشد و به سمت اسیدی باشد.

راههای افزایش برداشت خیار
راههای افزایش برداشت خیار

کودهی خیار

برای افزایش محصول خیار از یک سری کودهایی استفاده می‌شود که به صورت آهسته و تدریجی به خاک آن اضافه شود. معمولا کودهایی که برای افزایش محصول خیار استفاده می‌شود به صورت آبیاری و محلول است این کودها شامل:

  • کود نیتروژن
  • کود فسفر
  • کود پتاسیم
  • کود منیزیم
  • کود کلسیم
  • کود مرغی
  • کود مولتی پروپلکس گرومور
  • کود محرک رشد وایتافری
  • کود فرتی فلکس ۱۰٫۳٫۳ هورتیلند

آبیاری خیار

به طور کلی گیاه خیار به هفته‌ای یک تا سه بار آبیاری نیاز دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که خاک آن همواره مرطوب نگه داشته شود. ریشه بوته خیار عمیق نیست، بنابراین برای تامین نیازهای آبی آن، باید به صورت منظم مزرعه خیار را آبیاری کنید. می‌توانید برای حفظ بهتر رطوبت خاک یک لایه چمد سانتی مالچ در اطراف آن اضافه کنید.

مراقبت‌های لازم در هنگام رشد خیار

اکثر گونه خیارها، تمایل دارند به صورت عمودی رشد کنند، بنابراین باید داربستی برای رشد عمودی آن آماده کنید.

برای افزایش کیفیت محصول بعد از سبز شدن جوانه‌ها به خاک مالچ اضافه کنید. اضافه کردن مالچ باعث کاهش تعداد علف های هرز و گرم شدن خاک می‌شود.

دو هفته یکبار به گیاه کود دهید. استفاده از کودهاس مایع هر دو هفته برای حفظ کیفیت خاک مناسب است. همچنین نباید گیاهان را  بیش از اندازه کود دهید، کود دادن زیاد باعث کوچک ماندن میوه و کاهش عملکرد می‌شود.

آفات و بیماری‌های خیار

افت‌های رایج خیار عبارت است از سوسک خیار، مگس سفید، کنه و شته، همچنین بیماری‌هایی مثل پژمردگی باکتریایی، ویروس موزاییک، آنتراکنوز، سفیدک داخلی و بیماری اسبک می‌توان به گیاه خیار برزند. برای از بین بردن و ریشه کن کردن حشرات، قارچ ها و سایر آفات کوچک و بیماری ها، نیاز به استفاده از انواع حشره کش و یا قارچ کش‌ها در برخی مواقع می‌باشد.

راههای افزایش برداشت خیار
راههای افزایش برداشت خیار

برداشت خیار

برداشت خیار به گونه آن بستگی دارد به طور مثال: خیارهای گونه ی     Slicingهنگام برداشت باید ۲۴ تا ۲۰ سانتی‌ متر باشد و گونه ی  Pickling پنج سانتی متر، بلند شوند تا بتوان آن‌ها را برداشت کرد. شما نباید اجازه دهید که خیارها بیش از حد بزرگ یا خیلی زردند، تلخ شوند. می‌توانید در زمان اوج برداشت ، هر روز چند بار برداشت را انجام دهید.

منابع:

http://zeraatyar.com

https://www.bazram.com